Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Flyttblock

Startat av Hamre, 02 juni, 2016, 19:11:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hamre

Det var enorma krafter i inlandsisen ... !
En bild från idag, på Dalarnas största Flyttblock som ligger strax utanför Hedemora
alldeles i närheten av där av där jag rider.
Volym ca 700 m3 , Vikt över 20 000 ton.
"skaplig sten att få i Hopper på Highbanker"  :)    /Hamre

barasvartsand

Njaä tror här är ett räknefel 28 ton/kubikmeter. Möjligt vis att det är en nolla för mycket men det är en jävla stor sten ändå.

Gruvfogden

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Hamre

Ursäkta/förlåt om inte siffrorna inte är rätt.
Vi försökte att läsa på en dålig och otydlig skylt från hästryggen ... !
Vi kunde inte se hur många nollor det stod ? Kan det vara 2000 ton .. ?
Men den är väldigt stor, hästarna vill ogärna stå still brevid flyttblocket. Ungefär som om stenen ska "rulla på dem" ..?
/Hamre

Grävmaskinisten

2000 Ton stämmer bättre ;)
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

barasvartsand

enligt sägnen vrider sig stenen när ljudet från kyrkklockorna når den.

HANNU

Citat från: barasvartsand skrivet 02 juni, 2016, 21:07:12
enligt sägnen vrider sig stenen när ljudet från kyrkklockorna når den.
Det gör jag också, vänder mig.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Hamre

Nu JÄVLAR har vi läst noggrannare på skylten !
Red förbi där igen idag och den här gången satte vi av hästarna för att läsa.
700 m3 stämde och det stod 2000 ton (Mycket svårläst) Tidigare borde jag ha reagerat på förhållandet mellan 700 å 20 000 !
Flyttblocket tros härstamma från Borlänge eller Idre och avsattes där sedan senaste inlandsisen för ungefär 9000 år sedan.
Stenen är Naturminne och fridlyst, ... "så man få inte plocka med sig stenen hem" ... !
Det stod även.
Det största flyttblocket i Sverige anses vara ett i Västerbotten. 7300 m3 (väldigt svårt att se/läsa) och 22 000 ton.

Åter igen vilka krafter isen hade .

Brickan

Har för mig att alla stenar större än en Honda Civic, i Danmark har kommit från Sverige?

Tommybodling

Finns ett häftigt ställe som heter Kanaberg där jag bor i kalmartrakten.
Ett gigantiskt stenröse av flyttblock med stora grottor.


http://www.ostrasmaland.se/kultur-noje/kanaberg-naturens-eget-aventyrscenter/

VillHamp

Citat från: Hamre skrivet 04 juni, 2016, 13:25:17Nu JÄVLAR har vi läst noggrannare på skylten !
Red förbi där igen idag och den här gången satte vi av hästarna för att läsa.
700 m3 stämde och det stod 2000 ton (Mycket svårläst) Tidigare borde jag ha reagerat på förhållandet mellan 700 å 20 000 !
Flyttblocket tros härstamma från Borlänge eller Idre och avsattes där sedan senaste inlandsisen för ungefär 9000 år sedan.
Stenen är Naturminne och fridlyst, ... "så man få inte plocka med sig stenen hem" ... !
Det stod även.
Det största flyttblocket i Sverige anses vara ett i Västerbotten. 7300 m3 (väldigt svårt att se/läsa) och 22 000 ton.

Åter igen vilka krafter isen hade .

Japp, längs efter Sävarån, nordväst om Umeå.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod