Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Vulkan-sugaren

Startat av Björn, 13 februari, 2008, 16:14:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn

"Hej Guldgrävare!
Jag gjorde en liten guld-sug som jag tyckte var kul.
Principen är ganska enkel och lösningen är mycket lätt och billig:"
http://web.telia.com/~u38302261/vulkan.html
Kopierat från brevlistan på Yahoo, tack Mats Minborg för fin beskrivning.

/Björn

Eucitzen

Jag tror mer på mer på en gammal väl beprövad dredge. Rännan position tror jag bör ändras för optimal funktion och lika så kraften du får, så du inte "blåser" bort guldet.(speciellt med guldströms ränna)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Eucitzen

Jag kan specificera mer vad jag menar-. Med för stor kraft kan guldet bara åka ut för guldet inte kan sätta sig ner i ryllorna.
Det ger stor sannolikhet att missa en massa guld.

kim

Tror det beror helt på rännans funktion om det ska funka. Jag har finvaskat bakom en 6 tums dredge som blåste igenom rubbet i samma ränna med stenar större än två knutna händer och den fångade massvis med guld ändå. Trots stop i slangen som störde rännan så var resultatet ytterst magert vad gäller finvaskningen efter 6"dredgen med en liten 2". Finns inte mägnder med mikroguld i vattendraget men ändå.

Visst mikroguld är finkänsligt men det blir ändå oftast så lite av det så man tröttnar rätt snabbt att fippla med det  :geek:

Grundiden till vulcansugen används ofta av undervattensarkelogoger mm och den funkar fint om vattnet inte är för grunt (mammutpump).

Finns lite här om olika metoder: http://loostrom.com/kosov/bilagor/b07mudderverk.htm

mvh

Eucitzen

Hej kim det är sant, en vortex finns oftast när man arbetar men hur den ser ut det varierar ut efter ryllornas design som avgör vilket sorts guld fångas.(t.ex grovt, smalt, tunnt etc)

Tyvärr kan jag inte hålla med om att det finns lite mikro guld, det är nästan som att säga att det finns lite materia i rymden.  :lol:

Enligt vad jag har hört så säger de ("experterna") att ca 95% av världens guld är mikro. :roll:

kim

Jag menar att det finns lite microguld på den aktuella platsen där dregen kördes.

Eucitzen

Ja det förklarar en del.
Det är känt att de flesta dredgar inte är ett bra instrument för mikro guld, de får en del men inte mycket.

kim

Må så vara. Men detta till trots så är det den metoden som är användbar för flertalet av oss som vill göra det hela lite mer storskaligt.

Tillbaks till diskussionen om att du anser att mammutpumpen ska göra så att man fångar mindre andel fint guld. Jag håller inte med dig om att pumpmetoden påverkar andelen finguld som rännan fångar för visst blir det olika hastigheter på materialet du sugit upp med olika pumpmetoder men detta tar en anpassad diffusor hand om så materialet i rännan lär ha samma fart i rännan oavsett pump om det är det man önskar.
mvh
kim

Eucitzen

Um va?  Vad sa jag att mammutpumpen inte är effektiv?
 Jag har aldrig sett en sådan pump i aktion och därför uttalar jag mig inte om dess effekt.

Jag har heller aldrig sagt att denna pump metoden inte är effektiv, däremot sa jag att en dredge inte alltid är det bästa alternativet för mikro guld, detta så klart kan modifieras för att öka effektiviteten. ;)

Klart att dredgen är ett bra instrument för det den designades till.

Det finns alltid undantag, det kan ha förbättrats eftersom jag inte har forskat på länge om deras effektivitet, Dahlke ska vara bra vad jag har hört.

Hälsningar,
Eu