Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Beställde Mellan Highbanker från Amneröd Goldprospecting

Startat av vaskaholic, 05 februari, 2017, 14:01:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

vaskaholic

Den kanske inte är vacker men det skiter jag i bara den tål stryk för jag brukar slå i överallt med sakerna mina.

Goldhogmattor kan jag inget om utan det fick Anders sätta som han ville blev 2 ur 2 bedrock 2 downcraft och 1 ur.

Tänker testköra den i ett nedlagt grustag kanske inte är en sån bra ide men jag gör det i alla fall. Sen får jag väl köpa biltemas lilla bensindrivna pump när jag får råd.
Skitvaskning på er.

Gruvfogden

Jag tror det blir hur bra som helst.

Så länge man börjar och slutar med UR så kan det inte bli dåligt.

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

vaskaholic

Citat från: Gruvfogden skrivet 05 februari, 2017, 15:38:13
Jag tror det blir hur bra som helst.

Så länge man börjar och slutar med UR så kan det inte bli dåligt.
Dum fråga men varför ska man börja och sluta med ur?
Skitvaskning på er.

Gruvfogden

Ingen fråga är för dum.

Ur-mattan är rätt "platt" av sig, med det menar jag att ingen stor fälla sticker upp ur mattan. Den fungerar mer som en "negativ" fälla. Detta gör att vattnet bygger upp fart över mattan och fart behövs när vattnet når de andra mattorna. Gold Hogs mattor gillar ordentligt med fart.
Sedan är UR även utformad för att fånga smått guld. När vatten och slurry har åkt över de andra mattorna så kan det finnas lite smått guld kvar som mattorna inte har fångat. När då vattnet når den sista mattan (UR) så fångas det eventuella kvarvarande guldet där.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

vaskaholic

Citat från: Gruvfogden skrivet 05 februari, 2017, 17:23:33
Ingen fråga är för dum.

Ur-mattan är rätt "platt" av sig, med det menar jag att ingen stor fälla sticker upp ur mattan. Den fungerar mer som en "negativ" fälla. Detta gör att vattnet bygger upp fart över mattan och fart behövs när vattnet når de andra mattorna. Gold Hogs mattor gillar ordentligt med fart.
Sedan är UR även utformad för att fånga smått guld. När vatten och slurry har åkt över de andra mattorna så kan det finnas lite smått guld kvar som mattorna inte har fångat. När då vattnet når den sista mattan (UR) så fångas det eventuella kvarvarande guldet där.
Tack för att du orkar svara.

Citat från: GuldUgglan skrivet 05 februari, 2017, 17:24:20
Vad är storleken på rännan?
Lika bred som gold hog mattorna är tillskurna och lika lång som 7 mattbitar  :)

1020 X 300
Skitvaskning på er.

vaskaholic

Lite fler bilder han skickar under byggandet.
Skitvaskning på er.

vaskaholic

Suttit och läst som fan vet men blir inte klokare på hur mycket rännan ska luta.

Duger 5 graders lutning på rännan eller ännu mindre?

Och fångar dessa mattor grövre guld om man nu mot förmodan råkar på sånt.
Skitvaskning på er.

vedboden

hej lutning på rännan och vattentryck.. är en svår fråga. brukar köra med ca 10  %.  man får prova sej  fram. det mesta av gruset ska ju ut ur rännan. räfflorna får ju  ej fyllas igen, då hoppar guldet över o ut. bäst är nog att pröv sej fram   helst då med några flakes, sätt en spann vid slutet för säkerhets skull.   testa testa testa, bästa rådet   ,ved  pelle vedboden

johanssonsan

Vad rekommenderar tillverkaren för lutning och flöde på vattnet?

Gruvfogden

Skit i att läsa. Titta på gruset i fällorna.
Det ska "dansa" bakom fällorna så att det sker ett materialutbyte.

Börja runt 7-8 grader kanske. Gold hog ska ha ordentligt med fart på vattnet. Det ska vara så mycket fart att du tror att du spolar ur guldet.

vaskaholic

quote author=vedboden link=topic=4774.msg42157#msg42157 date=1486405172]
hej lutning på rännan och vattentryck.. är en svår fråga. brukar köra med ca 10  %.  man får prova sej  fram. det mesta av gruset ska ju ut ur rännan. räfflorna får ju  ej fyllas igen, då hoppar guldet över o ut. bäst är nog att pröv sej fram   helst då med några flakes, sätt en spann vid slutet för säkerhets skull.   testa testa testa, bästa rådet   ,ved  pelle vedboden
[/quote]

Tackar för det.

Citat från: johanssonsan skrivet 06 februari, 2017, 18:21:49
Flödet är 233 l/min pratade med Anders och han pratade om ca 5 graders lutning.
Skitvaskning på er.

iller

Citat från: vaskaholic skrivet 06 februari, 2017, 18:29:06
quote author=vedboden link=topic=4774.msg42157#msg42157 date=1486405172]

Tackar för det.

Citat från: johanssonsan skrivet 06 februari, 2017, 18:21:49
Flödet är 233 l/min pratade med Anders och han pratade om ca 5 graders lutning.
[/quote]

5 grader är för lite, de har manual på sin hemsida på goldhog om man nu vill läsa. Och de olika mattorna vill ha olika flöde och höjd på vattnet osv.