Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Hur man kan bygga sin egen Highbanker

Startat av Björn, 31 januari, 2008, 11:27:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn

Se nyhetsbrevet nr 86 från Ädelforsingarna:
http://www.guldstrom.se/sv/nyhetsbrev-86

Webb-adressen uppdaterad av Nugget

Eucitzen

Iden är inte dum men den behövs finslipas kammgallret ser klent ut.(grov smide är ofta bra)
Sen skaffa en bra ränna inte en hobby leksak (eldorado syftar jag på) eller bygg en själv:
http://bb.bbboy.net/alaskagoldforum-viewthread?forum=2&thread=694
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Björn

Hej och välkommen Eu_citzen.

Visst kan man bygga större, tyngre, och bättre men det hela beror ju på transportmöjligheter, speciellt sista biten ner till vattnet. Det på din länk ser ju bra ut men då satsar man nog mera proffsigt och har bra förutsättningar på alla vis. Själva bygget ser ju ut att vara relativt billigt så konstruktionen kan nog locka en del, så tack för länken!

/Björn.

Eucitzen

Citat från: "Björn"Hej och välkommen Eu_citzen.

Visst kan man bygga större, tyngre, och bättre men det hela beror ju på transportmöjligheter, speciellt sista biten ner till vattnet. Det på din länk ser ju bra ut men då satsar man nog mera proffsigt och har bra förutsättningar på alla vis. Själva bygget ser ju ut att vara relativt billigt så konstruktionen kan nog locka en del, så tack för länken!

/Björn.
Tack Björn. Bättre behöver inte alltid vara lika med tyngre det hänger på rännan och dess fällor i slut änden. Rännan behöver inte häller vara stor för att vara effektiv på utvinning då men för att klara större mängder grus bör den vara stor.
Nej det är inte proffsigt utan utvecklad av guldvaskare som jag och du(?) genom diverse tester och liknande, den är snarare tvärt om mot vad du säger den är utvecklad för mikro guld men klarar även en del större bitar det är knappast optimalt med en massa mikro men knappt något stort.
Det dyraste på bygget är miner's mossen vilket är ett måste anser jag den är mycket effektiv på mikro.

Björn

Du har säkert rätt. Som nybörjare ser jag inte hela sammanhangen, ännu. Har bara så himla svårt att fatta hur man skall transportera allt. Vad jag sett så är det ofta mer eller mindre stiglöst till de flesta vattendrag. Skall man då ha med sig motorpumpar, slangar, ljuddämpare och annat, usch... Sedan skall ju allt hem igen och det blir ju tyngre när man måste släpa på allt Guld dessutom  :)

Eucitzen

Om du har frågor så kör på. Armarna, armarna vad skulle du annars använda till transport?? Innan man går ner till vatten draget letar man efter den lättaste vägen ner. Man kan ibland behöva springa flera gånger men en redig man klarar väl av det?  :lol:

kim

Har sett konstruktionen i aktion. Måste säga att den funkar klockrent. Vilka saker som kan förbättras är alltid en smaksak. men användningen av denna konstruktionen är minst sagt smidig och den fångade guldet galant. Tycker det är en fin konstruktion att utgå från när man startar med sitt hemmabygge.

mvh
kim

Eucitzen

Vilken storlek hade guldet?  :?

Om det är ca -100 mesh så är det bra; om 50 mesh så kan jag lätt bygga det själv.

kim

Jag har inte mätt men visst fanns det guld som var mindre än halv mm. Självklart kan du bygga en sådan själv det är det som är meningen med denna tråden som jag har förstått.

mvh
kim

Eucitzen

Jo jag tror det är tanken här.  :mrgreen:

LazzeLazer

popandson sluice....

eu: tror du att det går att köra en sådan ränna utan expanded metallnät ovanpå?  (ursäkta svengelskan)

funderar på att bygga en liten sådan och köra mtrl från tex högarna genom den. det är ju nästan klassificerat redan och guldet är micro...

Lazze

Eucitzen

Lazze; det kallas streck metall i Sverige. ;)

Och nej, Popandson sluice bygger just på denna streck metall som utvinnings metod.