Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Goldowl matta

Startat av GuldUgglan, 04 maj, 2015, 16:04:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gruvfogden

Jag garanterar dig att du förlorar guld. Det tyngre materialet letar sig ner på sidorna och spolas så småningom ut, antingen på sidan eller under. Tro mig jag har gjort test.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

Citat från: Gruvfogden skrivet 08 juni, 2015, 10:29:36
Jag garanterar dig att du förlorar guld. Det tyngre materialet letar sig ner på sidorna och spolas så småningom ut, antingen på sidan eller under. Tro mig jag har gjort test.

Som det ser ut så verkar det lilla gruset som hittar under mattan bli kvar där, ser inte mycket i slutet av rännan utan det verkar stanna vid räfflorna på undersidan av mattan. Men säker kan man ju aldrig vara.. goldowl mattan är ju lite mjukare än goldhog så det är lättare att få tätt mot kanterna av rännan. Anledningen till att inte mycket grus syns under mattan i slutet på rännan beror nog på dels att mattorna sitter mycket tätt där samt att räfflan jag har på profilen håller den sista mattsektionen ganska ren, bara det allra tyngsta materialet fastnar där. Syns på bilden att den inte fångar mycket grus.. det sitter bakom listen istället.

Men finns det en osäkerhet så bör man ju fundera på det.. Vet att Sven har en lösning. Andra lösningar är ju att tejpa likt goldhog eller köra med nån list typ liggunderlag eller mjukt gummi som tätar mot rännans kanter.
Jag ska testa vidare som jag har det nu, men tänka på att hålla ögonen på det.

( i och med räfflorna på undersidan av mattan så söker sig nog det eventuella gruset under mattan  i sidled istället för nedför mattan/rännan tror jag.)
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Verktygsmakaren Sven

På Maj träffen hade jag min ränna med xtra tvärränna i.
Och när mattan var ur, så sköljde jag ur hela rännan och hittade 3micro.  men var de satt vet jag inte (i  rännan eller i xtrarännan under mattan

Lättjan är uppfinningarnas moder/
Ingenting är omöjligt det Omöjliga tar bara lite längre tid

gibson

Tjena precis köpt lite gulduggle matta har inte hunnit testa den ännnu.... finns det någon rekomendation på grader lutning och flöde l/m  min highbanker är inte så bredd bara 18cm   hoppas på lite info så man tjänar några minuter vi premiär testen med mattan....

Verktygsmakaren Sven

Beror på materialet   men 200-220l/min ca 7 °
har du en grund inställning att börja med

//sven

GuldUgglan

Citat från: Verktygsmakaren Sven skrivet 17 juni, 2015, 21:16:52
Beror på materialet   men 200-220l/min ca 7 °
har du en grund inställning att börja med

//sven

Min känsla är att man klarar sig med betydligt mindre vatten då rännan bara är 18 cm. Men Sven vet nog bäst i det här fallet  ;D Beror ju på vilken sida av mattorna man kör också. I mina ögon så kan man nog få GoldOwl mattorna att gå bra i lika förhållanden som Eldorado rännan ungefär. Det är inte mycket mer vatten som krävs om man konfigurerar den "snällt".
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

GuldUgglan

Ser att Sven lagt upp en ny video på hemsidan:

7up

Otroligt fina mattor du lyckats skapa. Bara en tidsfråga innan folk får upp ögona för dessa på andra sidan atlanten. Blir en testkörning av Goldowl-mattorna inom ett par veckor, har legat och samlat damm för länge nu. Tror du dessa är mer lämpade till en highbanker eller funkar dessa lika väl till en vanlig ränna? Svårt att bestämma mig för vad jag ska skära till dem till.

Verktygsmakaren Sven

Citat från: 7up skrivet 24 juni, 2015, 15:20:33
Otroligt fina mattor du lyckats skapa. Bara en tidsfråga innan folk får upp ögona för dessa på andra sidan atlanten. Blir en testkörning av Goldowl-mattorna inom ett par veckor, har legat och samlat damm för länge nu. Tror du dessa är mer lämpade till en highbanker eller funkar dessa lika väl till en vanlig ränna? Svårt att bestämma mig för vad jag ska skära till dem till.

Tackar!

som jag ser det funkar de till både bäckränna och highbanker   

//sven   

Gruvfogden

Lär ju fungera alldeles ypperligt till en riktig långränna också.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

Jag och brorsan har goldowl i varsin bäckränna och det funkar perfekt. På grund av vikten är det väl inte den idealiska prospekteringsrännan om man ska bära långt, då är väl en ren plastränna bättre. Men perfekt bäckränna annars.

Vi kommer att koppla ihop våra rännor till en gemensam hopper och köra HB när den tiden kommer. Det är det som är bra med goldowl.  De kan kombineras precis hur man vill. I profilernas mutterficka är det enkelt att sätta in räfflor eller vad man vill. Mycket mångsidigt.

GuldUgglan

Citat från: GuldUgglan skrivet 08 juni, 2015, 10:53:47
Citat från: Gruvfogden skrivet 08 juni, 2015, 10:29:36

Som det ser ut så verkar det lilla gruset som hittar under mattan bli kvar där, ser inte mycket i slutet av rännan utan det verkar stanna vid räfflorna på undersidan av mattan. Men säker kan man ju aldrig vara.. goldowl mattan är ju lite mjukare än goldhog så det är lättare att få tätt mot kanterna av rännan. Anledningen till att inte mycket grus syns under mattan i slutet på rännan beror nog på dels att mattorna sitter mycket tätt där samt att räfflan jag har på profilen håller den sista mattsektionen ganska ren, bara det allra tyngsta materialet fastnar där. Syns på bilden att den inte fångar mycket grus.. det sitter bakom listen istället.

Men finns det en osäkerhet så bör man ju fundera på det.. Vet att Sven har en lösning. Andra lösningar är ju att tejpa likt goldhog eller köra med nån list typ liggunderlag eller mjukt gummi som tätar mot rännans kanter.
Jag ska testa vidare som jag har det nu, men tänka på att hålla ögonen på det.

( i och med räfflorna på undersidan av mattan så söker sig nog det eventuella gruset under mattan  i sidled istället för nedför mattan/rännan tror jag.)
Såg ett inlägg på ett utländskt forum där de diskuterade just den biten med goldowl mattorna (Sven vet..)
Den lösningen en hade där var ju jättebra. Om man sätter en gummi list på sista alu profilen som tätar mot botten och sidorna och drar fast den mot botten så blir det ju helt tätt.. en enkel och bra lösning. Då finns det ingen risk att grus som hittar under mattan kan komma ut neråt.

GuldUgglan

Har nu testat Goldowl mattan i en ny rigg.
30 cm bred ränna matad med två 12 volt Jula länspumpar (ca 200 minutliter vatten) och 7 grader lutning. Fungerar perfekt. Materialet siktat till 8-10 mm storlek. Mycket bra.

Kan rekommendera både matta och en vattenpass app till telefonen som visar lutningen direkt.