Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Goldowl matta

Startat av GuldUgglan, 04 maj, 2015, 16:04:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Citat från: GuldUgglan skrivet 13 maj, 2015, 21:05:54
Två stycken nybockade alu-rännor. 30 cm breda, 108 cm och 125 cm långa i 1,5 mm aluminium.
Nu fattas bara inredningen.. och vad skall det måntro bli för inredning i dessa? :D :D :D :D ;D ;D ;D
Det kan ni ju få gissa på. :D

Idag har mattorna kommit men har inte fått dem i rännorna än. Ska försöka hinna till helgen för en första test. De ser onekligen bra ut.. Mina rännor kommer att bli gula med svarta mattor i . :D skyddsplasten var genomskinnlig och plåten gul. Det visste inte ens plåtisen som bockade dem. :D
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

GoldRusher

Citat från: GuldUgglan skrivet 13 maj, 2015, 21:05:54
Idag har mattorna kommit men har inte fått dem i rännorna än. Ska försöka hinna till helgen för en första test. De ser onekligen bra ut.. Mina rännor kommer att bli gula med svarta mattor i . :D skyddsplasten var genomskinnlig och plåten gul. Det visste inte ens plåtisen som bockade dem. :D

Hahaha.. Då kommer du garanterat skilja dig ifrån mängden, blir nog den enda i Sverige med gul plåt ränna :)

//GoldRusher
"So C'mon on let's go"

iller

Citat från: Verktygsmakaren Sven skrivet 19 maj, 2015, 20:53:06
Citat från: iller skrivet 19 maj, 2015, 20:41:08
Nu har jag gjort reklam åt dig på facebook, du får lägga upp ett pris på sidan dock :P

oops glömt det fixat  :)

Fått massor av förfrågningar ännu? :P

GuldUgglan

Nu har jag monterat mattor i ena rännan. Sammanlagd längd 90cm utan översta alu profilen.
Lättskuren och enkel att montera. Inga problem med nått. Fick ganska tätt mot sidorna också.
Nu saknas bara början..vet inte om jag sätter finribbad matta och hur jag isåfall löser skarven mot goldowl mattan. Men kommer väl på nått..
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

iller

Silvertejp på sidan bara så kommer inget under.

GuldUgglan

Citat från: iller skrivet 20 maj, 2015, 22:36:26
Silvertejp på sidan bara så kommer inget under.
Tror inte det behövs. Blev ganska tätt och kommer nått under så sköljer jag ner det i hinken direkt när jag rullat och lyft mattan. Vill ju enkelt kunna konfigurera om i skogen kanske ;D

GuldUgglan

Så här löste jag skarven mellan tunn finribbad matta och goldowl mattorna.
Verkar fungera perfekt och sitter som berget.
Tack Sven för idén... även om det blev lite annorlunda.

HANNU

Kan det bli bättre.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

newstream

Jäkla smart lösning  :)
Spade, ett undervärderat redskap.

GuldUgglan

Båda rännorna i stort sett klara för första test i morgon.
Blir säkert nån finjustering efter test.
Denna ränna: 125x30 cm, 1,5 mm aluminium. 93 cm goldolw matta och 32 cm finribbad tunn gummimatta. 22 mm ben. Vikt 7 kg.

GuldUgglan

Spåningar om etapp 2 i byggandet...... Då blir det 186 cm goldowl matta.
Sammanlagd rännlängd, 230 cm, + 70 cm som troligen tillkommer, då hoppern antagligen blir fristående..

GuldUgglan

Idag var det första sjösättningen av de nya rännorna. Allt fungerade enligt planerna och goldowl mattorna jobbade mycket bra. Testade ett par olika flöden och de verkar förlåtande och jobba lika bra oavsett. Jag körde med en räffla på den näst sista profilen och allt fungerade perfekt som sagt. Tyvärr blev det bara ett par minimikro guld men det berodde på vattenståndet som gjorde det omöjligt att gräva där man ville och svårt att placera rännorna optimalt.
Jag känner mig mycket nöjd med mattorna. Tummen upp! :D :D

PS.. Jag har inte borrat mer än hålen för benen i hela rännan. Mattorna sitter bara fast med den gröna spaken.
Lätt att skölja ur hela rännan med andra ord..även om lite material hamnar under mattan.

GuldUgglan

Igår var det andra gången goldowl mattorna fick vara ute på test.
En lite mindre bäck denna gången så det var lättare att testa olika flöden.
Mattorna fungerar perfekt. Detta var ett oprovat ställe så hade inte så höga förväntningar på guld. Men det var fina förutsättningar. Några timmars körning gav ett 30 tal mikro men inga större korn.
Har en alu list på näst sista profilen för att fånga större nuggets bakom.. Så är tanken i allafall  ;D

Mattorna är lättrullade och enkla att rensa i en 20 liters murarhink. Trots mattan är sammanlagt 125 cm och har list på profilen. Jag kör med mattorna helt löst bara instuckna i profilerna. Det funkar bra. Lätt att konfigurera om om man vill.. Det blir en del grus under mattan då jag har kanterna öppna men inga problem att bara skölja ur rännan. Tror inte man mister nått den vägen ändå.