Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Mitt hemmabygge RÄNNA

Startat av gliz68, 18 april, 2015, 18:20:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gliz68

Fick brädbitarna på brädgården
Köpte en bit matta på samma ställe 54:-
Hos plåtknackaren fick jag plåtbitar bockade 40:-
lim från järnaffären 3 Tuber 69:-
Lite spik och skruv ut befintligt sortiment.

Vet inte om vinkeln på flänsarna är tillräcklig.
ca 1 cm långa med en öppning nedåt ca 0,5 cm.

Kom gärna med tips.
Gräv inte för djupt nu för då hamnar du i kina.

Guldbob

Du kommer säkerligen fånga Guld i den.
Rengöringen av mattan kan dock säkerligen bli lite bökig.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

GuldUgglan

Den fungerar säkert. Och det är ju alltid roligt att fånga guld i något man byggt själv.
Tänk på att träet sväller och spricker lätt när det blir blött. Du ska kanske behandla träet med något.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

DennisH

som guldugglan skrev så är trä som det är , kan rekommendera biltemas båtlack , billigt och bra , har till och med lagat akvarium med trä jag lackat tre ggr som höll i två år innan det började läcka, mattan kan nog bli bökig att tvätta ur eventuellt guld ur men det är en teknikalitet [emoji106]

soggybottom

Tänk på att under guldrushen klondike var alla rännor i trä..dom fick ju ett och annat korn i dom ochså.

gliz68

Ska till biltema i veckan så nu är lack en av sakerna som finns med på inköpslistan.
Funderat på att dela mattan i 2 delar, det kan nog underlätta.
Gräv inte för djupt nu för då hamnar du i kina.

Tjirogadd (GTW-MK)

Här är mitt bygge som väntar på att bli döpt och testad i år  ;)
130 x 22,5 cm gjord i 1mm alu-zink. 1: Port till en nedre kammare med långsammare flöde som finns till slutet av den perforerade plåten (idé från "Calsluice"). 2: Här under ligger nedre kammaren (där finns även en v-ribbad matta). 3: V-ribbad matta. 4: Perforerad plåt. 5: Bottenprofiler från Guldström. 6: Egenkonstruerad matta (klippt och klistrad av v-ribbad matta).
Någon form av ben ska nog även monteras fast i slutet av rännan. Har ett äldre kamerastativ som ska få donera delar  ;)
Valde att måla den svart för att minska blänket från plåten i solsken.
Allt är inte guld som glimmar - 99% är svartsand.

HANNU

Riktig konstverk. Bra gjort.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Tjirogadd (GTW-MK)

Tackar, Hannu  :)
Vintern är lång här uppe i norr så man har gott om tid att fundera och mecka  ;)

Tjirogadd (GTW-MK)

Det har varit en hel del funderande hit och dit. Tittande och tänkande och ändringar i planerna. Men nu håller jag på och avslutar jobbet med rännan (tillslut)  :)
Tänkte ha uttagbara mattor först, men beslutade att Super fixa fast dom, förutom i den övre sektionen.
Sitter i skrivande stund och väntar på att de sista strängarna med Super fix ska torka innan de ska få ett lager färg på sig. Sen ska färgstänket på Guldströms bottenprofiler få lite finare kanter. Sen slår jag klubban i bordet och anser bygget färdigt för testkörning.

Glimmer

Citat från: GTW-MK skrivet 16 maj, 2015, 13:35:07
Här är mitt bygge som väntar på att bli döpt och testad i år  ;)
130 x 22,5 cm gjord i 1mm alu-zink. 1: Port till en nedre kammare med långsammare flöde som finns till slutet av den perforerade plåten (idé från "Calsluice"). 2: Här under ligger nedre kammaren (där finns även en v-ribbad matta). 3: V-ribbad matta. 4: Perforerad plåt. 5: Bottenprofiler från Guldström. 6: Egenkonstruerad matta (klippt och klistrad av v-ribbad matta).
Någon form av ben ska nog även monteras fast i slutet av rännan. Har ett äldre kamerastativ som ska få donera delar  ;)
Valde att måla den svart för att minska blänket från plåten i solsken.
Snyggt jobb!
/Glimmer

Tjirogadd (GTW-MK)

Tack tack!  :)
Nu återstår bara att hitta ett ställe som kan tänkas ha guld i gruset.
Men ser man att den fångar svartsanden så lär ju även guldet bli kvar i den. Förhoppningsvis...

Tjirogadd (GTW-MK)

Första testet genomfört.
Rännan kräver hyfsat mycket vatten och lutning för att inte material ska bli sittande på den perforerade plåten. Den övre sektionen funkade i stort sett som jag ville. Funderar dock på att göra om mattan under perf.plåten så att jag får "Vattenbula" över hela plåten (som man kan se just ovanför 1a blå bottenprofilen) för att "lyfta upp" lättare material. Även ben ska läggas till så man slipper eländet med att hitta något att palla upp rännan med. Sikten funkade iofs ganska bra  ;)
Vikten på rännan gör så att den ska användas där vi hittat guld efter prospektering med pannor och Guldströms blå. Inget man vill bära på genom outforskad snårig och kuperad terräng samtidigt som man får mygg-akupunktur.
Mycket sten i bäcken och tegelfärgat grus. En del svartsand men inget guld.