Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

US Prospector G-1 Concentrator

Startat av johanssonsan, 03 mars, 2009, 12:07:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

johanssonsan

Ser riktigt enkelt och bra ut.

//Ingemar

Kimberlite

Ser helt klart nim ut om den fungerar så bra som han säger men... 5300 + frakt för vacuum-formad plast :|  känns lite krystat.
Tror du kan få något mer hållbart för dom pengarna om du är på gång o köpa utrustning.
Tyvärr har jag själv inte testat någon så jag kan inte tipsa dej :(
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time

Guldstrom

Hej

det var ett saftigt pris men det kan ju hända att det är värt pengarna.
Här är annars ett tips på hur man kan göra det själv

http://www.guldstrom.se/se/wash/maniker3.html

Rolf Guldström.
"En sann egoist samarbetar"

johanssonsan

Ställde frågan om frakt till Sverige. USD 330.- och den blev ännu dyrare! Märk att till detta pris på Concentrator + frakt tillkommer svensk moms.
Näää åter till mitt garage projekt och realiteter med plastback och papperskorg från IKEA........

Kimberlite

Ursäkta Johanssonsan det blir lite OT nu men jag kan inte hålla mig  :oops:

Det där med värdet på attiraljer kan nog stöpas i "lo o lä" men med tanke på rännans utformning, materialval och tillverkningsteknik är priset något saltad  :roll:
Hade det varit en "vanlig" konsumentprodukt med lite större kundkrets tror jag priset hade legat på 400-700kr men som vanligt i guldgrävarsvängen så är ett av säljargumenten att " du tjänar snart in utrustningen"  :shock:  Visst det finns säker dom som har tjänat in sin utrustning och kan även försörja sig på det men här i Sverige... det kan inte vara många.
Vi har ju olika börsar å ösa ur och står man i början av sin karriär som guldgrävare ska man kanske ta det lite varligt med investeringar. De kan ju gå så illa att du efter en säsong hällre spelar golf eller något sådant vilket gud förbjuder  :evil:
Jag lägger hällre pengarna på att åka runt med min panna och enkla ränna o bli rik på upplevelser  8-)  de är så jag ser på det, alla är vi ju olika  ;)
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time

LazzeLazer

Hej,
Håller med om att den är alldeles för dyr för en liten hobbyvaskare.
Så då ställer man sig den naturliga frågan, vad är det som får denna att funka?
Kan jag bygga mig en liknande ränna själv?

Den övre "grova" delen med hög lutning och som funkar som en grizzly, verkar ha nedåtgående fyrkantiga fällor. ganska breda och inte så många. ska så klart fånga grovt guld.

den undre rännan ser faktiskt ut som en tvättbräda. undrar om inte någon har testat en tvättbräda, kanske i brist på annat, och sett att det fungerar?  ser ut som v-formade försänkningar i grupper längs rännan.

principen som är involverad är ju att man härmar små sprickor i berget som guldet kan sjunka ner i när det kasar förbi. alltså inte den principen som tex eldorade och andra rännor har som skapar baksug bakom riffles,ryllor, rillor kalla det vad ni vill.

Inget av det här verkar vara rocket-science... det måste gå att kopiera den för eget bruk i en mängd olika material?

Lazze

Kimberlite

Vill man att rännan ska vara lätt kan man experimentera med vacuumformning av plast  :idea:  Med lite brädlappar och ett stämjärn/handöverfräs eller brädor och lister beroende på om man gör en negativ eller positiv form kan man svänga ihop en form till rännan.
Det finns en hel del om "Vaccum forming"  på youtube, kanske inte lika enkelt med lite tjockare plastskivor som på filmerna men borde inte vara omöjligt  :?:

Guldstrom

http://www.micro-sluice.com/MSGP/MS2.html

[attachment=0:3uhm0snc]IMAG005.JPG[/attachment:3uhm0snc]

362 USD frakt och moms tillkommer

Designed by John McCann, a mechanical engineer, the Micro-Sluice 2 is a bigger, faster version of the successful original Micro-Sluice 1 .  The 12 lbs. and 25" long the Micro-Sluice 2 processes wet or dry concentrates at a rate up to 1/3 cu. yd. per hour.  Recovery is typically 98% of visible gold plus 60-90% of free gold down to 200- mesh (tailings can be run a second time to testaccuracy).

Rolf Guldström
"En sann egoist samarbetar"

Eucitzen

Rolf,
Micro sluice är gjort för att renvaska koncentrat. Inte, som G1, att bearbeta grus från ån.

Lazze;
Nästan allt använder densiteten och vattnets egenskaper till att sortera gruset.
Grabben som gjort denna G1 heter Joel, det verkar som han använt hydraulik i konstruktionen. (påstår han)

Johansson;
Prospekterings utrustning är generellt sätt ganska dyr. :x
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

LazzeLazer

Joo det är ju sant att alla rännor använder vatten, densitet och rörelse för att sortera ut det goa materialet. Jag bara lägger märke till att den skiljer sig lite grann från de flesta andra rännorna som vi är vana vid?  det är ju trots allt så att varje ränna gör jobbet bättre eller sämre helt och hållet baserat på sin design.  Jag tar denna design här som ett litet frö och funderar vidare på en egen variant.

mitt slutmål är en ränna eller highbanker som kan matas på duktigt med osorterat material, inkl sten i olika storlekar. som kan köras ganska länge utan cleanup och som fångar större delen av guldet, även smått guld. den ska kunna köras med en liten 12v pump.  det är ju mängden material du har kört igenom rännan som i slutet av dagen ger dig mer eller mindre guld...och jag vill köra igen MYCKET grus under en dag :-) (bor man inte i guldriket så gör man inte...)

jag har för övrigt en ide till an helt annan typ av koncentrator, men hinner nog inte bygga en sådan till helgen runt den 8-10 maj då jag och ett gäng kompisar kommer till ädelfors.

Ha det!
vi ses
Lasse

Eucitzen

Nja, det finns ingen direkt standard längre i prospekterings grejer. Det fanns förr med matta, ryllor etc.
Men LeTrapen så kom en ny generation rännor etc. Kolla in Angus McKirk så ska du se.

Och Lasse, vi drömmer alla om den perfekta rännan. :lol:
Jag menar vem vill inte ha det som du beskrev det? Ingen försiktning, dumpa in 20l hinken under 1 min, 12V pump... etc.
Låter härligt. :D

Men för att vara ärlig, det låter orealistiskt. :(

johanssonsan

Inte orealistiskt med en väl fungerande grizzly och bra pumpar. G-1 kan förses med grizzly och då är vi betydligt närmare lösningen.
//Ingemar

Eucitzen

Ingemar, du bör kolla på G-1 en gång till. Den har en grizzly. :roll:

Och sedan, en stor sten kan lätt ersätta en liten guld bit, även mossa, gräs, rötter m.m. kan ställa till det för dig.
Stenen kräver mycket mer vatten än vad en liten guld bit behöver.

Avgörande är bland annat: material storlek, vatten mängd, vattnets hastighet, materialets sammansättning, matnings hastighet, lutning, guldets form & storlek m.m.

Där med faller idén med en liten 12 V pump. (pga större sten)

Ju mer grus du kör per timme ju sämre blir din utvinning av mikro guld, det är en balans gång mellan volym/ timme och hur mycket mikro guld du får ut.

Hade det varit så lätt som ni verkar tro hade maskinen (rännan eller highbankern) redan varit uppfunnen.