Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Klimatförändringen i norden

Startat av gangsing finne, 25 oktober, 2017, 16:53:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gangsing finne

Har klimatet värmts eller blir det kallare ?.det känns som det har blivit kallare .forskare är säkra på att klimatet har värmts .om så är så är det plus till guldrävare  :)) .åsikter och synpynkter?
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

#1
Om klimatet har blivit varmare i södra europa .det menar ju inte att det är samma här i norden?eller?
vaska stället först innan du gräver

HANNU

Klimatuppvärmning och lokala väder är olika saker.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

gangsing finne

Det jag menar är just klimatuppvärmningen
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

#4
En vän som bor i inari ,han berättade att när han sågade ner ett träd som var 400 år gammal .så kollade han växtringarna.där fanns tider när trädet hade växt kraftigt och tvärt om ,alltså en period på 400 år .han menar på att klimatuppvärmningen är ingenting nytt,dvs ingenting nytt under solen...
vaska stället först innan du gräver

maxibazze (Max)

Att klimatet blir varmare eller kallare globalt är inget nytt nej, det sker i längre och kortare cykler.  :)
Detta betyder inte att den pågående uppvärmningen är naturlig, utan den verkar vara till stor del (inte helt) av koldioxidutsläpp.
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

johanssonsan

Koldioxidutsläppen är säkert en del av svängningarna. Misstänker att det är en kombination som svänger med olika toppar.
Ibland sammanfaller topparna och det blir mätbart. Finns belägg för att man har tagit sig över Nilen på is.
Senaste åren har danska forskare funnit rester av bosättningar mm och benrester av får på Grönland där isen har dragit sig tillbaka. De forskarna talar om en kraftig svängning i klimatet på ca 1000 år. Den som lever får se.
Undrar hur många parametrar det finns att ta hänsyn till när man tolkar ålder och årsringar på träd.

Eucitzen

Min personliga teori säger ju att uppvärmningen redan började när inlandsisen smälte. Alltså lite drygt 10000-15000 år sedan.
Koldioxiden från människan är troligen en katalysator för den uppvärmning som redan var igång.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

gangsing finne

#8
Det många teorier .en är att nu när utsläppen ökar solens värme så havsvattnet värms.då smälter inlandsisen mer.det medför att golfströmmen störs .det medför kyligare norden?.
vaska stället först innan du gräver

maxibazze (Max)

#9
Citat från: Eucitzen skrivet 26 oktober, 2017, 09:37:44
Min personliga teori säger ju att uppvärmningen redan började när inlandsisen smälte. Alltså lite drygt 10000-15000 år sedan.
Koldioxiden från människan är troligen en katalysator för den uppvärmning som redan var igång.

Det stämmer, vi befinner oss i en uppvärmningsperiod fortfarande efter senaste istiden.

Citat från: gangsing finne skrivet 26 oktober, 2017, 09:54:51
Det många teorier .en är att nu när utsläppen ökar solens värme så havsvattnet värms.då smälter inlandsisen mer.det medför att golfströmmen störs .det medför kyligare norden?.

Detta stämde under perioden Yngre Dryas, då en tillfällig nedkylning av bl.a nordens klimat skedde pga det du beskriver (försvagning av nordatlantiska strömmen). Björken hade börjat få fäste men ersattes av mammutstäpp, efter 1000 år blev det varmare igen. Samma sak i mindre skala kan säkert hända idag.
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

gangsing finne

#10
Progosen till kommande vinter är ,kyligt i söder ,varmare i norr  ::)  .det återstår att se.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/B7Ez0/superprognos-kallaste-vintern-pa-fem-ar-vantar
vaska stället först innan du gräver

GuldUgglan

Jag tror i alla fall på en vit vinter för oss här i Kiruna trakten.
Jag tror vi hinner få lite sommar nästa år också..
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Lillil

Citat från: GuldUgglan skrivet 05 november, 2017, 20:30:57
Jag tror i alla fall på en vit vinter för oss här i Kiruna trakten.
Jag tror vi hinner få lite sommar nästa år också..

Ochså här uppe ved ryssgrensen.