Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Guld i Västra Götaland

Startat av Bond, 22 september, 2013, 17:49:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bond

Hej
Har varit runt i stora delar av Västra Götaland.
Runt Lyngern i söder och upp mot Orust i norr.
Ner mot Anten och runt den, vidare ner mot Viskafors i öster.
Har provat en massa olika bäckar / åar.
Grävt högt och lågt.
Och har inte hittat ett endaste guldkorn.
Är det lönt att slösa en massa "soppa" på dessa delarna av landet.

Gruvfogden

Bättre att ta dig upp i norra Bohuslän. Från Kynnefjäll och norrut finns det.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

BASSO

Bor själv där/här. Har precis som du farit runt i olika delar av västra götaland, är du ute efter guld så åk någon annanstans (se fogdens råd). Jag ser guldletning/vaskning som hobby, naturupplevelse, motion och avkoppling och då duger det oftast gott för mig att hitta några micro, ibland far jag iväg längre bort. Mitt tips till dig är, hitta en lokal bäck där du kan koppla av, stilla guldfebern mm. Vill du ha större bitar, mera guld åk norr ut, eller sydost. Mvh basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

Bond

Jag har också det som en hobby, naturupplevelse mm. Motion får jag med mina andra fritidsintressen. Men jag tror inte på de som säger att det är inte så viktigt att hitta guld. Ändå står de med värsta mudderverket, pumpar, special rännor, metalldetektor mm och far land och rike runt. Jag kör med panna, sikt och spade.
Hade jag "bara" hittat ett Micro korn hade det varit "grädde på moset".

isbjornen7

GGF har ju haft prospektering runt anten (gräfsnäs) och hittat guld ????
isbjörnen7

Dejamm

Citat från: Bond skrivet 24 september, 2013, 09:56:14
Jag har också det som en hobby, naturupplevelse mm. Motion får jag med mina andra fritidsintressen. Men jag tror inte på de som säger att det är inte så viktigt att hitta guld. Ändå står de med värsta mudderverket, pumpar, special rännor, metalldetektor mm och far land och rike runt. Jag kör med panna, sikt och spade.
Hade jag "bara" hittat ett Micro korn hade det varit "grädde på moset".

Åk till Ädelfors. Det är en bit dit men "Shit vad gott med Guld i pannan" . Man lär sig också hur microguld funkar och hur det ser ut i pannan (kanske större guld också..). Så har du möjlighet så är det ett tips. Om inte så är det nog bara att gräva djupare. Själv skall jag försöka gräva ett djupt hål i Örekilsälven nån gång innan vintern.

Bond

När jag var och skulle vaska i bäckarna runt Anten, så var det torrt i bäckarna.
Och jag hade ingen hink med mig. Annars hade jag nog samlat ihop lite grus och vaska nere i sjön.
Nu provade jag inte ån mellan Anten och Mjörn.....det var kanske där de hittade guld :'(

Dejamm

Hink måste man ha... =)   och bra spade att gräva med. Gräv på. Om inte annat blir du stark i ryggen kanske.

Apskaft

Ska man tolka detta som att det är fullständigt meningslöst att prospektera i Göteborg med omnejd? Ska snart åka och testa uppe på Orust åtminstone.

ultralasse (Lars Langö )

Citat från: Apskaft skrivet 13 mars, 2014, 23:19:52
Ska man tolka detta som att det är fullständigt meningslöst att prospektera i Göteborg med omnejd? Ska snart åka och testa uppe på Orust åtminstone.

har inte tänk att sluta leta i GBG´s omnejd bara för att det gula saknas i slutet på dagen. Det är som ringar på vatten...
men det finns områden som är "meningslösa". Jakten är det som driver + att vara ute med vänner och vår satans fina natur.  Ge inte upp, guld finns överallt men i olika former..  ;)
Tiga är silver  -vaska är guld :)
kultakuume nousee !!!

Verktygsmakaren Sven

Har du/någon  testat i bäcken som rinner nedanför campingen kärralund 
om inte annat så såg jag mängder av bäckforell där  lite roligt  så centralt
tror den kommer från delsjön
Lättjan är uppfinningarnas moder/
Ingenting är omöjligt det Omöjliga tar bara lite längre tid

Apskaft

Nej det har jag inte gjort, är det nåt speciellt med den bäcken?