Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Guldpump - funderingar..

Startat av f95heka, 30 augusti, 2013, 11:10:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

f95heka

Citat från: Pappagoran skrivet 06 oktober, 2013, 19:40:11
Genialt! En sån måste jag ha/ bygga/köpa eller bara komma över  :D

Kan man inte göra något för att skydda impellern från grus och sten?

Kul att ni gillar den!

Impellern är i viss mån redan skyddad eftersom den sitter "högst upp" i pumpen och det mesta av gruset sugs in i botten och går ut i tangentens riktning långt ner på pumpen.
Det som impellern gör är att den sätter ordentlig snurr på en "vattencylinder" som är såpass lång att det mesta av gruset aldrig möter impellern. Nackdelen är att det blir en hel del "slip", dvs man förlorar en hel del energi som kunde ha använts för att få ännu bättre sprutt på pumpen.

Har nog kört den totalt en timma nu med senaste impellerkonstruktionen i varierande typer av sand och grus. Täckfärgen är fortfarande kvar på bladen, så slitaget är inte så farligt :)

Håller för närvarande på och funderar på att öka till ett 160 mm avloppsrör och försöka få tag på en skruvdragare som varvar lite mera. Den jag har nu gör 1400 rpm obelastad. Skulle gärna komma upp i 1800 eller 2000.
En sådan version borde klara av ett sugrör på 70 mm med en lyfthöjd på 1-2 meter utan problem.

Grubblar även på om man skulle löpa linan ut, plocka fram svetsen och bygga allt inklusive impeller i stål, korta höjden och låta impellern komma i kontakt med gruset. Detta skulle sannolikt ge ungefär dubbelt så bra flöde eftersom energin överförs bättre till vatten/grusblandningen.

Hittade nyss ett svenskt företag som byggt ett mudderverk på detta sätt. Det är rejäl fart på den maskinen! Kolla på www.muddra.se eller på videon på: www.muddra.se
Muddra.se säljer även en variant speciellt framtagen för guldgrävare visade det sig: http://muddra.se/mera.htm





Verktygsmakaren Sven

För att få impellern att hålla länge.  Så borde polyrehtan. Funka riktigt bra till skovlarna. Man får tänka lite tvärtom. Så mjukt o segt till hårda material

Verktygsmakaren
Lättjan är uppfinningarnas moder/
Ingenting är omöjligt det Omöjliga tar bara lite längre tid

f95heka

Det var precis så projektet startade, köpte en färgvisp med impeller i röd mjukplast på Jula. Insåg att den skapade en rätt bra virvel i färgburken.. Har provat mjukplastimpellern för gruspumpning och du har rätt, den verkar ha riktigt bra hållbarhet!
Frågan är hur man konstruerar en större, elakare variant i mjukplast?

Verktygsmakaren Sven

En halvgalen tanke till

En liten bensindriven trimmer.  Borde ge rejäl snurr. Infästning o allt.  Kanske tillsammans med en impellern från en utombordare.  De byts ju ut så det kan du nog få på någon firma

//verktygsmakaren


Lättjan är uppfinningarnas moder/
Ingenting är omöjligt det Omöjliga tar bara lite längre tid

f95heka

Inte halvgalet, snarare genialt! Har en gammal liggande, läge för helgprojekt:)

goldrush

Citat från: Verktygsmakaren(Sven) skrivet 19 februari, 2014, 21:18:28
En halvgalen tanke till

En liten bensindriven trimmer.  Borde ge rejäl snurr. Infästning o allt.  Kanske tillsammans med en impellern från en utombordare.  De byts ju ut så det kan du nog få på någon firma

//verktygsmakaren

håller på sedan 2månader sen på en sådant bygge med trimmer/mudderverk kommer bygga egen pumphus med egna delar som snabbt kunna byta ut

f95heka

Intressant! Har du några bilder? Har inte riktigt kommit på hur jag skall bygga än..

guldgrabbarna

Bra tänkt med en pump som pumpar gruset vi har byggt en stor sådan med en 4 cylidrig diesel den blev så effektivt att den såg sunder hanskarna om man fastnade i sugmönstyket. Vad det gäller slitage är det inget problem med vanligtstål det håler. Du prara om at ha högre fartpå inpelen det gör att du kan ha en mindre inpeler och få sama sug fart som innan men förlorar kraften i suget. Inpelens jobb är att få motorn och pumphus att harmonera med varandra.
Kolla våra bilder på facbook (guld grabbarna)

Ace112

!

Jag har precis återupptagit projekt 12v dredge...  :)
Många bäckar små...

rainman1618

Citat från: f95heka skrivet 20 februari, 2014, 16:34:42
Intressant! Har du några bilder? Har inte riktigt kommit på hur jag skall bygga än..
tar upp denna tråden igen för att få besked opm vad som hände med pumpen..
gammal man gör så gott han kan, hoppet om guld finns ju där- gräv djupare bara

f95heka

Hur det går med @goldrush  trimmerpump vet jag inte. Jag har byggt en ny nu med 160 mm avloppsrör och steglös varvtalsreglering till motorn samt högeffektiva och lätta li-po batterier. Första testet visade på ett grymt bra sug. Pumpen blev dock så stor att den nog får bli stationär i bäcken och jag istället använder sugslang. Video kommer när det blir varmare i vattnet...

rainman1618

Citat från: f95heka skrivet 22 februari, 2015, 20:53:54
Hur det går med @goldrush  trimmerpump vet jag inte. Jag har byggt en ny nu med 160 mm avloppsrör och steglös varvtalsreglering till motorn samt högeffektiva och lätta li-po batterier. Första testet visade på ett grymt bra sug. Pumpen blev dock så stor att den nog får bli stationär i bäcken och jag istället använder sugslang. Video kommer när det blir varmare i vattnet...
vore kul att se film eller ritningar på den nya likväl som den första du gjorde
gammal man gör så gott han kan, hoppet om guld finns ju där- gräv djupare bara