Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Guldpump - funderingar..

Startat av f95heka, 30 augusti, 2013, 11:10:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

f95heka

Har ägnat lite tid på att konstruera en "grusdammsugare" på sistone. Tanken är att få till en enkel, robust och framförallt lättlagad sugmaskin där jag suger gruset genom pumpen och sedan, via en slangstump skickar det direkt ut i rännan.

Jag har hittills byggt ihop en enkel men robust centrifugalpump baserad på lite gamla avloppskopplingar jag hade över hemma. Driver pumpen med en skruvdragare och håller för närvarande på och experimenterar med olika storlekar och konstruktioner på impellern.

Redan på första försöket blev det succe, trots en mycket primitiv impeller av trä och aluminiumplåt! Manicken suger grus och småsten med en faslig fart!
Slitaget på impellerns aluminiumblad ser hanterbart ut, håller säkert 2 timmar innan man måste byta ut dem.

Fördelen med denna ide är att man slipper kånka runt på bensinpumpen och massa grova slangar.
Nackdelarna är att man kommer få byta blad på impellern lite då och då, att man sannolikt dödar skruvdragaren i förtid och att pumphuset måste vara under vatten hela tiden man kör.

Nu till själva funderingen; är det någon annan som provat detta och redan har massa bra (eller mer sannolikt dåliga) erfarenheter att dela med sig av?



johanssonsan

Lägg gärna upp lite bilder på ekipaget så blir det lättare att förstå hur det fungerar 8)

f95heka

Absolut, här kommer några bilder!

f95heka

#3
Lade någon timma på att snida ihop en 6 bladig impeller och passade på att slakta en gammal Makita-skruvdragare i helgen.
På väg hem från jobbet idag var jag ju bara tvungen att stanna på stranden och spela in denna magnifika enhandsvideo!

Guldpump V 0.1

erland82


f95heka

I teorin funkar den grymt. Inget skrammel pga stenar som far in i impellern ens.
Skall försöka ta mig till norra Dalsland / södra Värmland i helgen för att prova i praktiken.

Uppskattningsvis pumpar den 120-150 l/minuten nu om man inte lyfter för högt. Eventuellt får man komplettera med en elektriksk länspump för att få rätt flöde i rännan men det får vi se.
Skruvdragaren låter inte värst ansträngd och drar sådär 8-10 ampere vid drift.

Sudde(Stefan)

Snyggt!

Imponerande! :)


Sent from my iPad using Tapatalk - now Free
Framåt framåt och.....ner.

meister


ultralasse (Lars Langö )

Ser ju riktigt bra ut. :)
Tiga är silver  -vaska är guld :)
kultakuume nousee !!!

karlson

Bra jobbat fortsätt så :)
Även små korn kan bli mycket

Pappagoran

Genialt! En sån måste jag ha/ bygga/köpa eller bara komma över  :D

Kan man inte göra något för att skydda impellern från grus och sten?
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

skånegrävarna

Steg ett är ju rostfria blad...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2


Pappagoran

Citat från: skånegrävarna skrivet 06 oktober, 2013, 22:21:22
Steg ett är ju rostfria blad...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ja rostfritt borde ju hålla bra!
I do not fail, I succeed in finding out what does not work.