Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Bilder på Bergarter

Startat av Eucitzen, 13 maj, 2013, 11:16:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eucitzen

Jag personligen tycker det är kul och intressant med bergarter. Fler än jag som intesserar mig för dem?
Lägg gärna upp bilder!

Troligen en peridotit, från Småland.


Ryolit, med vad som ser ut att vara flödes strukturer


En annan ryolit med flödes strukturer OCH porfyrisk struktur (inslag av fältspats korn, albit?)



Slutligen en okänd historia. Den är röd-orange i färgen med gröna strökorn och väldigt mjuk - för att vara en bergart. Regagerar dessutom med saltsyra. Karbonatit har jag spekulerat på.


Ögon gnejs, sågad sektion


När bild på ögon gnejsen:


Och så något jag inte hunnit identifiera än, misstänker omvandlad serpentinit.
Närbild på sågad sektion:
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

evabenke

Citat från: Eucitzen skrivet 13 maj, 2013, 11:16:15
Jag personligen tycker det är kul och intressant med bergarter. Fler än jag som intesserar mig för dem?

Appselut! Väldigt lärorikt. Tack för uppladd!
Den som gräver får se.

iller

Det var ju tänkt att jag skulle leta guld, men hittils verkar jag mest ha gått omkring och tittat på olika stenar när jag vart på billingen ;P

bjorne

Verkligen intressant med bergarter, men jag är för dålig på detta för att själv oftast kunna utläsa vad det är för bergarter jag står och beundrar.

Eucitzen

Bergarter är klurigt, har själv en hel del att lära.
Hoppas kunna hitta en bra bok som är mer ingående på området, just nu kan jag bara identifiera några av de vanligaste.  :)

PS. Uppdaterat med nya bilder på första inlägget.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

erland82

Var ute och kikade på lite sten och sprang på flera stenar med kristalliserad kvarts (antar jag). Vad beror det på att det blir sådana? Och är det värt att kolla upp mer? Eller är de bara fina att kolla på :)

Infaustus

#6
Kristall formen av kvarts heter bergkristall,dom flesta mineral och grundämmnen kan kristallisera sig under rätt förhållanden.en förorenad kvarts kristall kan även kallas ametist, citrin, rosenkvarts eller rökkvarts beroende på vad som förorenat den.
Go big or go home.

Eucitzen

Erland, Visserligen inte en bergart.
Men ok, bergskristall har en viss kristall struktur.
(går att härleda från atom strukturen vill jag minnas)

I rätt förhållanden kan nog med atomer anhopas, med utpräglad kristall struktur och blir därmed bergskristall.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Andreas Andersson

Kan man finna guld ihop med bergkristall ?
Aurum in venis

erland82

Citat från: Pandamannen skrivet 23 maj, 2013, 20:58:13
Kan man finna guld ihop med bergkristall ?

Och betyder det att det är i form av kristall i så fall med?

Infaustus

Chansen är inte högre än att hitta guld i vanlig kvarts,och nej guldet behöver inte vara i kristall form bara för att kvartsen är det,guld kristaller är väldigt ovanliga.
Go big or go home.

Eucitzen

Kan och kan, ja det kan man. Men som infau sa, chansen är inte större.

Och guldet behöver inte ha kristall form, beroende på omständigheterna när det kom dit.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

smurfix

frågar här då ni värkar ha koll :) för mig e allt bara sten ;)

satt en kväll me min lilla spade å panna (och alla knott) hittade då en svart sten villket ja inte reagerade över fföräns ja skulle kasta den till sidan och kände vikten?!
väl hemma tvättades den och som sagt den ser svart ut. inte magnetisk. 6-7 cm hög å ca 7-8 lång. ca 850gram. knackade av ett litet chipps (villket va svårt) shippset  brott yta ser ut som när man bryter gjuten aluminium. grå silver färg med en väldigt kornig struktur.

vad kan detta vara?