Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Goldhog mattor

Startat av Pappagoran, 10 maj, 2013, 19:52:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gosta strom

Citat från: Gruvfogden skrivet 10 maj, 2013, 23:15:13
Gold Hog mattorna vill ha väldigt högt flöde. Så högt att man tror att guldet ska spolas ur plus lite till.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Ett bra tips Gå till  Youtube  Installing goldhog sluice mats, där är ett bra förfarande av hur man sätter fast goldhog mats.Jag har gjort lika som beskrivs  det fungerar.

Lucky Swede


7up

Har beställt 3 mattor och tänkte tillverka en enkel variant av "Recirculating power sluice" med cirka 8" bred(42" lång) och två vaskrännor med cirka 6" bred vardera(36" lång varav 12" flare). Tänkte få plåten gjord till dessa innan mattorna dyker upp, nån som kan tipsa om nån plåtslagare för rimlig peng inom stockholmsområdet? Hur lång tid från beställning tog det innan ni hade era goldhog-mattor hemma? Sen det här med flöde  :-\ Beställt en 12v 13A 3000gph pump, tror ni den räcker till 8 tummaren? Mattorna är bedrock 2.0, downdraft och razorback (den ordningen hela vägen ner). Om nån undrar varför jag valde dessa mattor så fick jag idén från:
http://www.goldhog.com/gold_prospecting_forum/viewtopic.php?f=19&t=1943

Gruvfogden

#29
Ingarö Stålservice är ett hett tips. De brukar kröka till mina konstruktioner för en vettig peng.

Pumpen ger nästan 200l/min. Lite i klenaste laget tycker jag.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

7up

#30
Citat från: Gruvfogden skrivet 08 juni, 2014, 11:55:13
Ingarö Stålservice är ett hett tips. De brukar kröka till mina konstruktioner för en vettig peng.

Pumpen ger nästan 200l/min. Lite i klenaste laget tycker jag.

Tack för tipset! Blir att ringa dem i veckan. Misstänkte att pumpen var lite klen men tänkte sikta ner materialet till max 10mm först. Blir och köpa en bensindriven pump i framtiden, men tänkte testa köra den på 12v först. Hur bred ska "flare" vara till 6" vaskrännorna då? Hade planer på att köra 12" bred på ingången och 12" lång, men har ingen aning om hur många % extra vattenflöde detta ger.

iller

Citat från: 7up skrivet 08 juni, 2014, 11:51:43
Har beställt 3 mattor och tänkte tillverka en enkel variant av "Recirculating power sluice" med cirka 8" bred(42" lång) och två vaskrännor med cirka 6" bred vardera(36" lång varav 12" flare). Tänkte få plåten gjord till dessa innan mattorna dyker upp, nån som kan tipsa om nån plåtslagare för rimlig peng inom stockholmsområdet? Hur lång tid från beställning tog det innan ni hade era goldhog-mattor hemma? Sen det här med flöde  :-\ Beställt en 12v 13A 3000gph pump, tror ni den räcker till 8 tummaren? Mattorna är bedrock 2.0, downdraft och razorback (den ordningen hela vägen ner). Om nån undrar varför jag valde dessa mattor så fick jag idén från:
http://www.goldhog.com/gold_prospecting_forum/viewtopic.php?f=19&t=1943

3000gph räcker till ca 20cm bred ränna enligt doc. Beror ju dock även på vilka mattor du har i.

HANNU

Har läst tullens info om import utanför EU. Om varan inte med frakten överstiger 1300 kronor behöver man inte betala tull. Moms tillkommer. Kan ju beställa två mattor i taget.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Gruvfogden

Citat från: HANNU skrivet 28 oktober, 2014, 07:30:42
Har läst tullens info om import utanför EU. Om varan inte med frakten överstiger 1300 kronor behöver man inte betala tull. Moms tillkommer. Kan ju beställa två mattor i taget.

Med tanke på att fraktkostnaden blir betydligt lägre per kilo ju tyngre det är så blir det dyrare i längden. Tullkostnaden är ju bara på 6%.

Använd jetcarrier när ni köper från USA. Då slipper ni mycket bekymmer och får frakten till ett lågt pris.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

iller

Man skulle även kunna fixa en kompis i usa som man skickar dem till, sen skickar han dem till sverige. då blire inge tull :P