Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Platinamjöl/nuggets

Startat av gangsing finne, 07 januari, 2018, 16:02:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gangsing finne

Är intresserad av platinamjöl eller snarare finsand.jag misstänker (kan ha fel) att jag har det i pannan vid finvaskning.den beter sig rätt lika med guldet dvs segt att urskilja från guldet.jag har sparat lite svart koncentrat .
Ifall någon har som har bra  utrustning till att få reda på om det är platina, så kan jag skicka en liten glastub med svart sand.skickar via posten.
Någon som är intresserad?
vaska stället först innan du gräver

johanssonsan

Citat från: gangsing finne skrivet 07 januari, 2018, 16:02:24
Är intresserad av platinamjöl eller snarare finsand.jag misstänker (kan ha fel) att jag har det i pannan vid finvaskning.den beter sig rätt lika med guldet dvs segt att urskilja från guldet.jag har sparat lite svart koncentrat .
Ifall någon har som har bra  utrustning till att få reda på om det är platina, så kan jag skicka en liten glastub med svart sand.skickar via posten.
Någon som är intresserad?

Sök någon som har tillgång till en XRF så visar det sig direkt i ppm vid en mätning. Tex alla gruvbolag har XRF.
Tex (https://www.bruker.com/products/x-ray-diffraction-and-elemental-analysis/handheld-xrf/s1-titan-series/overview.html)

gangsing finne

Jag har inga kompisar som jobbar i en gruvfirma .tack ändå .provar här på forumet om det nappar  ;D
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

Kanske en person här på forumet som firar bemärkelsedag i dag ,har några idér ? :D
vaska stället först innan du gräver

Eucitzen

Om det är samma grovlek som guldet upplever jag att platina "känns" lite tyngre i vaskpannan.

Hade jag haft smältugnen igång hade jag kunnat göra en analys. Vilket kanske är den bästa väg att gå i ditt fall.
Du vill inte ha XRF utan "fire assay". (vars svenska namn jag glömt!)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

johanssonsan

Citat från: Eucitzen skrivet 07 januari, 2018, 21:14:11
Om det är samma grovlek som guldet upplever jag att platina "känns" lite tyngre i vaskpannan.

Hade jag haft smältugnen igång hade jag kunnat göra en analys. Vilket kanske är den bästa väg att gå i ditt fall.
Du vill inte ha XRF utan "fire assay". (vars svenska namn jag glömt!)

En XRF visar om det finns platina i koncentratet. En "fire assay" är optimal men smakar det så kostar det.
ALS i tex Luleå ordnar det.

Magnetit

Citat från: johanssonsan skrivet 07 januari, 2018, 21:50:21
Citat från: Eucitzen skrivet 07 januari, 2018, 21:14:11
Om det är samma grovlek som guldet upplever jag att platina "känns" lite tyngre i vaskpannan.

Hade jag haft smältugnen igång hade jag kunnat göra en analys. Vilket kanske är den bästa väg att gå i ditt fall.
Du vill inte ha XRF utan "fire assay". (vars svenska namn jag glömt!)

En XRF visar om det finns platina i koncentratet. En "fire assay" är optimal men smakar det så kostar det.
ALS i tex Luleå ordnar det.

Hej.
Vad kostar det på ett ungefär? Någon som skickat in?
Säg 1 kilo med sten för analys om innehåll och mängden av innehållet i provet?
Googlade lite ( fattade ytterst lite ) , men alltid roligare att höra av nån som vet / prövat här på forumet .
Gräver med det som finns tillgängligt för stunden 😉

GuldUgglan

Citat från: gangsing finne skrivet 07 januari, 2018, 17:30:26
Kanske en person här på forumet som firar bemärkelsedag i dag ,har några idér ? :D

Om du menar mig så är jag dålig på platina, det är nog svårt att veta utan att skicka in på analys.
Andra här kan nog det bättre än jag.

Ett ställe jag vaskade på hittade jag mycket scheelit i vaskpannan. Det är ett wolfram mineral.
Där kan man använda UV ljus för att se det.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

gangsing finne

Okey.jo det var dig och kirunagruvan jag kom på att tänka på.
vaska stället först innan du gräver

johanssonsan

#9

gangsing finne

Proverna kommer undersökas av markus/twiik .så stor tack till han på förhand.
vaska stället först innan du gräver

Adde Stensfors

Har möjlighet att låna en XRF, kan testa ett prov...

gangsing finne

#12
Va härligt adde.men jag har bestämt mig att skicka till markus redan.han andvänder samma manick.tack ändå
vaska stället först innan du gräver