Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

"Reversed trommel"

Startat av Grävmaskinisten, 29 november, 2017, 15:48:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Grävmaskinisten

Har inget svenskt ord för detta men rakt översatt blir det omvänd trommel[emoji1] Besvärligt eller bara en jävligt bra idé? Har ni någon erfarenhet?
https://youtu.be/lGBABy79Bh8

Skickat från min SM-G388F via Tapatalk

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

gangsing finne

Jag förstog inte riktigt vad dom höll på med  ::)
Konstigt ,vatten kom ut i båda ändena av trommeln?
vaska stället först innan du gräver

Grävmaskinisten

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

johanssonsan

Citat från: gangsing finne skrivet 29 november, 2017, 21:04:15
Jag förstog inte riktigt vad dom höll på med  ::)
Konstigt ,vatten kom ut i båda ändena av trommeln?

Detta system spottar garanterat ut alla nuggets ur innerröret. Nuggets måste tas tidigare. Alternativt efter innerröret. Systemet är tänkt för finguld. Ytterröret har en motströms spiral. Genom att anpassa lutningen och vattenmängden/fördelningen kan du bestämma hur mycket svartsand och guld som drivs tillbaka för att hamna i en ränna. Har för mig att det finns riktigt stora system i någon säsong av GoldRush. Innerspiralen gick sönder och släppte. Tod kröp in och svetsade så då vet vi hur det gick. Åt pipsvängen. 

Grävmaskinisten

Citat från: johanssonsan skrivet 29 november, 2017, 22:46:05
Citat från: gangsing finne skrivet 29 november, 2017, 21:04:15
Jag förstog inte riktigt vad dom höll på med  ::)
Konstigt ,vatten kom ut i båda ändena av trommeln?

Detta system spottar garanterat ut alla nuggets ur innerröret. Nuggets måste tas tidigare. Alternativt efter innerröret. Systemet är tänkt för finguld. Ytterröret har en motströms spiral. Genom att anpassa lutningen och vattenmängden/fördelningen kan du bestämma hur mycket svartsand och guld som drivs tillbaka för att hamna i en ränna. Har för mig att det finns riktigt stora system i någon säsong av GoldRush. Innerspiralen gick sönder och släppte. Tod kröp in och svetsade så då vet vi hur det gick. Åt pipsvängen.

Så du menar att Toddy inte kan svetsa ;)  :o
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

GuldUgglan

@meister har en riktigt fin maskin med helix..
Han är kanske inte här så ofta längre men sök på hans gamla inlägg i forumet..
Eller så får vi locka in han här...

HALLÅ @meister !! Kom hit!!
;D ;D ;D
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

GuldUgglan

#6
Här är en gammalt klipp när han testkörde.. om jag nu får in den här..

Citatauthor=meister link=topic=1829.msg19064#msg19064 date=1404406313]
Några justeringar gör jag i verkstaden innan Finland nästa vecka  :)

Trommel Test: http://youtu.be/JGg-kcai_Pk
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

meister

Hej, ja det var ju ett tag sedan jag skrev något här  8)

Helix trommel fungerar riktigt bra, just min maskin körde jag en hink blandad med granater, svartsand och 1gram vaskguld av varierande storlek.
Av grammet hittade jag endast 4st mindre flagor som föll ur på baksidan.

Klart vissa nugget begränsningar finns det då sikten i trommel är 10x10mm. Modifierad lite senare att i slutet av trommel till 20x10mm då jag skar bort mellan de stansade hålen. Om någon kommer på en riktigt bra nugget trap till denna så får ni gärna skriva en rad här  :P
Istället för en liten hink som samlar upp material så har maskinen en liten finvaskar ränna.

Går inte att förneka vissa saker som absolut behöver förbättras på min trommel. Starkare motor bland annat.

Väger en del också vill jag lova, bara trommelröret väger ca 20kg.