Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Bygga dropriffleränna

Startat av Treo, 25 november, 2017, 11:23:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Treo

Tack för alla kommentarer och tips!

Hade tänkte jag skulle ha något klart nu till helgen att testa med och visa resultat men jag fick som ett litet haveri på 3D-skrivaren i veckan och just nu har jag precis fått ihop den igen och extrudern, som jag lyckades bryta av, sitter ihop med några muttrar från en gammal toalettstol (!) men nu fungerar det i alla fall till dess jag får hem nya reservdelar från Kina.

Kom gärna med fler galna idéer på drop riffles! Jag skall testa lite med lutade riffles som Eucitzen tipsade om.

gangsing finne

Väntar med spänning om projektet.lägg ut en bild på 3D skrivaren vet ja..
vaska stället först innan du gräver

Treo

#15
Försöker bifoga en bild här. Sonen hade designat en hållare för hans hörlurar till datorn så vi trimmar in lite efter haveriet med att printa den.

Skrivaren bor i en låda i garaget för den låter rätt mycket men behöver ha det lite varmt och jämn omgivningstemperatur så plasten smälter lika överallt.
Bilden är tagen genom plexiglaset så det kan vara lite suddigt.

johanssonsan

#16
Hittade denna underflow tillsats till en ränna på FB. Personligen tycker jag att det är för tätt mellan avdelarna eftersom vattnet måste få plana ut mellan räfflorna för att guldet skall hinna sätta sig. Kanske en eller två i början av rännan skulle räcka. Sfäriskt guld är inget problem. Det sätter sig direkt. Det tillplattade guldet som gärna smiter vidare.
Underflow får sina begränsningar när spalten begränsar materialets grovlek/storlek. På samma sätt som i GoldCube.

Eucitzens skiss tidigare i tråden fungerar säkert utmärkt eftersom guldet får en chans att ligga relativt ostört i räfflan. Möjligen kan en underflow lösning även hjälpa till att sänka det tillplattade guldet.



https://youtu.be/h3_e0FYRbcQ


gangsing finne

På videon så ändrades styrriffeln vinkel ,så det blev rent guld kvar .var det bara i laboratorium miljö?.det kanske går att bygga en riktig ränna med samma funktion?.synd att det var så lite svart sand i plexirännan.det skulle vara kul att se hur svartsanden reagerar jämtemot guldet.
vaska stället först innan du gräver

johanssonsan

Citat från: gangsing finne skrivet 03 december, 2017, 13:34:06
På videon så ändrades styrriffeln vinkel ,så det blev rent guld kvar .var det bara i laboratorium miljö?.det kanske går att bygga en riktig ränna med samma funktion?.synd att det var så lite svart sand i plexirännan.det skulle vara kul att se hur svartsanden reagerar jämtemot guldet.

Gå till YouTube och sök på "underflow sluice" . Finns många video (4500)  och säkert någon med svartsand. Eftermiddagen är räddad.

gangsing finne

Tanken jag hadde är att man kanske kan bygga en koncentratränna?
vaska stället först innan du gräver

johanssonsan


Eucitzen

Citat från: Treo skrivet 02 december, 2017, 20:46:17
Tack för alla kommentarer och tips!

Hade tänkte jag skulle ha något klart nu till helgen att testa med och visa resultat men jag fick som ett litet haveri på 3D-skrivaren i veckan och just nu har jag precis fått ihop den igen och extrudern, som jag lyckades bryta av, sitter ihop med några muttrar från en gammal toalettstol (!) men nu fungerar det i alla fall till dess jag får hem nya reservdelar från Kina.

Kom gärna med fler galna idéer på drop riffles! Jag skall testa lite med lutade riffles som Eucitzen tipsade om.

Om jag hittar min gamla skissbok ska vi nog kunna hitta fler roliga idéer.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Eucitzen

Citat från: Treo skrivet 02 december, 2017, 20:46:17
Tack för alla kommentarer och tips!

Hade tänkte jag skulle ha något klart nu till helgen att testa med och visa resultat men jag fick som ett litet haveri på 3D-skrivaren i veckan och just nu har jag precis fått ihop den igen och extrudern, som jag lyckades bryta av, sitter ihop med några muttrar från en gammal toalettstol (!) men nu fungerar det i alla fall till dess jag får hem nya reservdelar från Kina.

Kom gärna med fler galna idéer på drop riffles! Jag skall testa lite med lutade riffles som Eucitzen tipsade om.

Kommer nog med nya skisser till slutet av veckan. Fick en ny, tokig idé. Rackarn' till skissblocket är borta.. ::)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.