Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Vaska koncentrat

Startat av gangsing finne, 19 november, 2017, 17:29:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gangsing finne

Det är den här gamla rännan jag pratar om .tar bort alla mattor dvs ,plåtren. Sen på bogen lilla eldoradon .
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

På det här sättet som i bilden .
vaska stället först innan du gräver

Magnetit

Ser ut att kunna funka fint det där👍. Min lilla ränna använder ju jag hemma efter att jag jag kört med Eldoradon , Bara för att minska/ få ner mängden svartsand ännu mer.👌
Leker man med tanken på att man fått ihop 7 liter svartsand så kommer Eldoradon helt klart hjälpa att få ner den mängden bara man är försiktig och tar god tid på sig 😁.  Eldoradon är ju även skitbra på att fånga svartsand och kan lätt att bli " mätt "
Pröva vettja😊  Blir det fel så prövar man något annat roligt👍
Gräver med det som finns tillgängligt för stunden 😉

GuldUgglan

Jag är lite kluven till vad jag tycker om eldoradon som finvaskningsränna....
Däremot har jag kört en egen träränna med urfrästa droprifles med lågt vattenflöde (rännan 20 cm bredd, pump 23 lit/min) och den verkade fånga guldet bra.

Jag skulle nog rekommendra en ränna med droprifles hellre än eldoŕadon som ändå kräver rätt hårt flöde för att fungera bra tror jag.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

gangsing finne

Bra guldugglan att du berättar din uppfattning.
Kritik utvecklar idér .
Jag försökte googla på droprifles ,hittade inget guldrelaterat.kan du berätta mera ,nån bild kanske?
vaska stället först innan du gräver

GuldUgglan

#18
Dropriffle när fällorna är fördjupningar i rännan snarare än förhöjningar...
Finns massor av modeller.. jag stavade det med ett f, kanske fel....
https://www.google.se/search?qd=drop+riffle+sluice&oq=droprifle&aqs=chrome.1.69i57j0l3.10055j0j4&client=tablet-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Lätt att göra i trä om man bara är nogrann med att se till så inte träet suger åt sig vatten och sväller...
Ett exempel
https://youtu.be/T-N_66euy74
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

gangsing finne

Tack guldugglan.det värkar som drop riffle sluice är ett tryggare val i mitt fall.

Är det någon som har en plast version hemma överbliven.kontakta pm till mig.
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

#20
Drop riffles är nytt område för mig .
Sökte här om detta ,hittade rättså många liknande rännor.

1.Caledonian
2.le trap

Frågan lyder.vilket är få bäst på koncentrat ?

Det var en djup garderob med möjligheter :D
vaska stället först innan du gräver

johanssonsan

Citat från: gangsing finne skrivet 23 november, 2017, 10:04:05
Drop riffles är nytt område för mig .
Sökte här om detta ,hittade rättså många liknande rännor.

1.Caledonian
2.le trap

Frågan lyder.vilket är få bäst på koncentrat ?

Det var en djup garderob med möjligheter :D

Bucket sluice fungerar bra. Finns en del filmer på YT. https://www.youtube.com/results?search_query=bucket+sluice

Paydirt.se har på hyllan: http://paydirt.se/store/index.php?route=product/product&path=73&product_id=116


gangsing finne

Tack ingemar ,garderoben blir bara djupare .finns det fler drop riffle rännor ?
vaska stället först innan du gräver

HANNU

När Guldström rensar kanalen i Ädelfors efter slarviga vaskare, litar dom på sin blåränna.
Den matar dom med en spade.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

GuldUgglan

Citat från: HANNU skrivet 23 november, 2017, 14:19:23
När Guldström rensar kanalen i Ädelfors efter slarviga vaskare, litar dom på sin blåränna.
Den matar dom med en spade.

Joo men då kör de väl på som vanligt med fullt flöde?

Ska man koncentrera koncentratet mer så tror jag på andra lösningar.
T.ex goldcube. Ska man göra det med en ränna så tror jag dropriffle designen är bäst då de går att köra lugnt med litet flöde..

Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Adde Stensfors

Håller på LeTrapp i det här fallet, alldeles utmärkt för anrikning av koncentratet, har jag
använt sen 1993...