Annonsera Här

Sök

Vem är här...

• Punkt gäster: 24
  • Punkt dolda: 0
  • Punkt användare: 9
  • Punkt Användare online:

Författare Ämne: Utbildning till geolog / geovetenskap  (läst 557 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PAU

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Nybliven guldvaskare
  • Gillade:
  • Utdelade Gillande: 0
Utbildning till geolog / geovetenskap
« skrivet: 07 oktober, 2017, 18:59:43 »
Hejsan!

Jag är lite nyfiken på om det finns några utbildade inom geologi/geovetenskap här på Guldforum?

Det vore intressant att veta mer om utbildningen och arbetslivet för geologer osv.

MVH PAU

Utloggad Max T

• *
  • Antal inlägg: 5
  • Gillade:
  • Utdelade Gillande: 0
SV: Utbildning till geolog / geovetenskap
« Svar #1 skrivet: 10 oktober, 2017, 11:33:31 »
"Du har inte behörighet att se länkar." Registrera eller Logga in
Hejsan!

Jag är lite nyfiken på om det finns några utbildade inom geologi/geovetenskap här på Guldforum?

Det vore intressant att veta mer om utbildningen och arbetslivet för geologer osv.

MVH PAU
Hej
Jag har 2år av geovetenskap m ganska mycket fokus på berg (alltså inte naturgeografi och kvartärgeologi). Men när jag skulle ut i arbetslivet (runt 01/02) fanns inga jobb, knappt som sk. extrageolog. Så jag styrde om och tog in informatik och började arbeta m GIS/geodata.

Om jag skulle göra om det idag så skulle jag nog sikta mot geoteknik där finns jobben idag, över hela landet. Men i hjärtat vill man firas ner av en helikopter med hammaren i handen och foten på outforskad mark.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Utloggad ulzaka

• nivå 3
  • Antal inlägg: 83
  • Schist happends! Metamorphically speaking
  • Gillade:
  • Utdelade Gillande: 55
SV: Utbildning till geolog / geovetenskap
« Svar #2 skrivet: 13 oktober, 2017, 01:27:30 »
hej,
jag gjorde klart min naturvetenskapliga kandidatexamen inom geovetenskap för några månader sedan. utbildningen var rolig och intressant med mycket att ge, inte alltid lätt men flöt på väldigt bra. Nu när jag är klar försökte jag söka jobb, men det va inte mycket som fanns att söka under den period som jag kollade, och det jobb som jag sökte hörde av sig väldigt snabbt och jag fick gå vidare till sista processen i ansökan men fick sedan informationen att företaget bestämt att dem inte behöver mer anställda längre.. vilket såklart var tråkigt. men i alla fall, om du nu ska läsa till geovetare/geolog så finns det en bra arbetsmarknad för tillfället, dock krävs det att du är redo att förflytta på dig (Speciellt inom EU). en annan sak som kan va bra att veta är att du behöver 15 HP i matematik och fysik om jag kommer ihåg rätt för att få en examen inom geologi, annars blir det automatiskt geovetare.

det jag valde att göra är att läsa en master inom risk och beslut för att få en bredare arbetsmarknad i slutet.
även om arbetsmarknaden ser sur ut så kan jag säga att läsa geovetenskap var ett av det roligaste jag gjort. du får en bred kunskap om miljö, biologi, ekologi, fysiska processer på jorden, hydrologi, seismologi, m.fl.

Relaterade Ämnen

Ämne / Startat av Svar Senaste inlägg
3 Svar
2962 visningar
Senaste inlägg 17 juni, 2009, 14:44:41
av Björn
2 Svar
2893 visningar
Senaste inlägg 13 mars, 2014, 19:11:07
av HANNU
8 Svar
4848 visningar