Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Googlar sönder Internet snart.

Startat av Magnetit, 30 augusti, 2017, 18:48:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias Cederwall

Ja, men precis, det var något i den stilen jag trodde att det blev till. Säger "sandsten" eftersom den är väldigt porös, stora gropar och håligheter i den och misstänker att det inte behövs mkt för att den ska börja smula sönder.

Men ang. att man sällan finner guld i kvartsit, gäller det även andra mineraler?
Har nämligen va jag misstänker är kvartsit med en massa insprängningar av något mineral. "Utsidan" är täckt av va jag misstänker är kalsit/kalkspat då det reagerar starkt på syra.

Magnetit

Va kul att så många frågor/ funderingar kom upp på denna tråd👌👍.
Har nu själv varit tillbaka till "min häll" visade sig att hällen blev till ett halvt berg 😅... är nu osäker på om det är kvartsiten faktiskt🤔.. hittat ( jag är inte expert ) vad jag tror är kopparkis i stenproverna tagna idag... lite oljig yta (färgmässigt)... ska försöka ta några bilder genom mikroskop och lägga upp här..
Men först lite naturbilder😄      (markägaren vet vad jag gör och hejar på i bakgrunden) 👍
Gräver med det som finns tillgängligt för stunden 😉

Magnetit


Sämsta bilderna någonsin läggs nu upp😑🙌
Pyrit hittade jag i stenarna och rost...kommer det av pyriten tro?
Gräver med det som finns tillgängligt för stunden 😉

Eucitzen

Citat från: Mattias Cederwall skrivet 17 september, 2017, 07:47:25
Ja, men precis, det var något i den stilen jag trodde att det blev till. Säger "sandsten" eftersom den är väldigt porös, stora gropar och håligheter i den och misstänker att det inte behövs mkt för att den ska börja smula sönder.

Men ang. att man sällan finner guld i kvartsit, gäller det även andra mineraler?
Har nämligen va jag misstänker är kvartsit med en massa insprängningar av något mineral. "Utsidan" är täckt av va jag misstänker är kalsit/kalkspat då det reagerar starkt på syra.

Ja, det går väl inte att svara på om det nu är fallet eller ej. Prova se om det går repa med kniv.
Går det inte, lutar det väl åt sandsten/kvartsit hållet.

Sandsten, under lupp, ser 'grynigt' ut. Som ihop pressad sand, helt enkelt.
När du "krossar" stenen bryts mellanrummet mellan sandkornen upp.

Kvartsiten ser oftast inte lika grynig ut. Därför här går sandkornen mitt itu, eftersom de är sammansvetsade.

Din andra fråga är allt för allmän för att kunna ge ett bra svar.
Men det går nästan alltid att hitta andra mineral, när omständigheterna vid dess bildning varit gynnsamma.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Magnetit

Här är den "smutsigste" biten. Finns en strimma i den som är "kvartsvit" ren.
Glömde tydligen att skriva i mina första inlägg att berget varit del av en Guld inmutning back in the days 😉👍👍.
Ja tror kopparkis 😑
Allt glittrar i stenen...skitsvårt att titta med mikroskop då jag blir bländad 😎
Gräver med det som finns tillgängligt för stunden 😉

Magnetit

Härlig dag uppe vid "gruvan" . Ca 1 miljon älglus, fy f..n  bland det Värsta jag vet , Jobbigt då prospektera är det Bästa jag vet.
Fann spår idag av verksamhet 🤔 Någon har borrat och knackat bort en stooooor bit i ett område som såg hyfsat mineraliserat ut 😊.
Åkte ner och pratade mer med markägaren , Ville veta mer.
1996 på sommaren var det tydligen 1 st Geofysiker där på en Måndag
På Onsdagen var dom 8 st. (Lite sisådär med just dagarna)
Massa buller uppe på berget den dagen.
Kanske då borrhålet blev till? 🤔😁
Börjar bli kallt, tajt med tid, 365 dagar om året ä på tok för lite. Efterlyser minst 200 till👍
Gräver med det som finns tillgängligt för stunden 😉