Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Hematit troligen, eller hur?

Startat av Mattias Cederwall, 20 augusti, 2017, 20:37:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

gangsing finne

Det är sant de att liten ljusförändring räcker.tänker du skaffa dig en sådan hammare?
vaska stället först innan du gräver

johanssonsan

#40
Ser mer ut som något som har oxiderat och spridit sig. Guld är stabilt och ser inte ut som på bilderna.

Mattias Cederwall

#41
Ok, för det tränade ögat var det kanske lättare än jag trodde då :)

Har beställt en som är på väg så.

Edit: och inte bara fick vi ett lysande exempel på vad en nybörjare kan överväga vara guld, vi fick ett ännu mer lysande svar på varför det troligen inte är det  :D

Mattias Cederwall

#42
Hört mig för och efterforskar lite kring svaren jag fått och även om området inte ligger emot, utan bort ifrån björkdal så verkar det tyvärr mer och mer troligt att stenarna jag hittat är stenar från björkdal och som, för många år sen, sålts av misstag som utfyllnadssten eller pga att det inte var lönsamt att bryta då guldet bara fanns "här och där".

Fortfarande glad att jag hittade det, för det ska tydligen vara "ytterst ovanligt" att något sånt sker och guld är guld  :)

Emot nya äventyr nästa sommar! (-8° nu, burr  :P)

Mattias Cederwall

#43
Gått igenom nästan allt material, och även om det nu mest troligt är från björkdalsgruvan så tänkte jag iaf posta lite bilder på ytterligare en sten med guld i som kanske någon annan har nytta av..

Guldet verkar för det mesta vara bundet till turmaliner och därav så verkar det vara lite kantigt och kan misstas för pyritkristaller pga dess form om man bara tittar som hastigast.
Den suddiga bilden är 200x förstoring av microguld, mobilbilden visar ca 5 cm av en sten och de övriga är tagna idag även om datumet säger annat (urladdat batteri) med ca x25 respektive x220 förstoring.