Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Hematit troligen, eller hur?

Startat av Mattias Cederwall, 20 augusti, 2017, 20:37:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Glimmer

Citat från: Mattias Cederwall skrivet 28 september, 2017, 10:33:14
Pratat med SGU nu, och det är guld.
Guldet ligger i turmaliner, tänkte att det kunde va nyttigt att veta för andra som är ute och letar.

Antar att det kan innebära att guldet kan få en reflekterande, blank sida, vilket som skulle få iaf mig att inte titta lika noga och tänka "kattguld".

Personen på SGU berättade att de hade fått in en sten för ca 10 år sen som innehöll 34 ppm guld men att min sten högst sannolikt innehållet ännu mer.

Vet inte om det är mycket men med tanke på att han jämförde den med ett fynd för 10 år sen så antar jag att det är helt ok iaf.

Sidan som syns på bilden är ca 7cm bred.

Gratulerar till fyndet!

Eucitzen

Citat från: Mattias Cederwall skrivet 28 september, 2017, 10:33:14
Pratat med SGU nu, och det är guld.
Guldet ligger i turmaliner, tänkte att det kunde va nyttigt att veta för andra som är ute och letar.

Antar att det kan innebära att guldet kan få en reflekterande, blank sida, vilket som skulle få iaf mig att inte titta lika noga och tänka "kattguld".

Personen på SGU berättade att de hade fått in en sten för ca 10 år sen som innehöll 34 ppm guld men att min sten högst sannolikt innehållet ännu mer.

Vet inte om det är mycket men med tanke på att han jämförde den med ett fynd för 10 år sen så antar jag att det är helt ok iaf.

Sidan som syns på bilden är ca 7cm bred.

Grattis! 34 PPM är väldigt bra, mellan tummen och pekfingret brukar man säga att det börjar bli brytbart vid 4 PPM.
Vilket alltså innebär 4 gram guld per ton sten.

Den bilden med turmalinen, kvartsen och guldet är väldigt tilltalande och jag tror väldigt sällsynt.
Om det kan ses med blotta ögat är det troligen något för mineralsamlare.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Mattias Cederwall

Citat från: Eucitzen skrivet 28 september, 2017, 18:39:34
Den bilden med turmalinen, kvartsen och guldet är väldigt tilltalande och jag tror väldigt sällsynt.
Om det kan ses med blotta ögat är det troligen något för mineralsamlare.

Tack! Jodå, bilden är tagen med en vanlig mobil och den jag har kan inte fokusera på ett objekt som ligger mindre än 8-12 cm från kameran.
Såg det guldfärgade området med ögat först och det var efter det som jag tog fram mikroskopet.

Ärligt talat så är det man ser inte mkt större än 2 sockerkorn tyvärr. Men oavsett värdet, ursprunget och mängden så är jag så sjukt glad att jag ens hittat ngt  :D

Eucitzen

Citat från: Mattias Cederwall skrivet 28 september, 2017, 20:29:24
Citat från: Eucitzen skrivet 28 september, 2017, 18:39:34
Den bilden med turmalinen, kvartsen och guldet är väldigt tilltalande och jag tror väldigt sällsynt.
Om det kan ses med blotta ögat är det troligen något för mineralsamlare.

Tack! Jodå, bilden är tagen med en vanlig mobil och den jag har kan inte fokusera på ett objekt som ligger mindre än 8-12 cm från kameran.
Såg det guldfärgade området med ögat först och det var efter det som jag tog fram mikroskopet.

Ärligt talat så är det man ser inte mkt större än 2 sockerkorn tyvärr. Men oavsett värdet, ursprunget och mängden så är jag så sjukt glad att jag ens hittat ngt  :D

Helt rätt. Många går i 10 tals år utan att hitta särskilt mycket, särskilt om man söker på nya områden.
Om man hittar något alls ska man vara glad!
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

GuldUgglan

Grattis!. Då var det guld det som såg ut som guld.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

iller

hehe fint fynd, närheten av björkdal eller längre norrut ändå?

Mattias Cederwall

Bor strax över en mil därifrån fågelvägen sett så i norrlandsmått mätt så skulle jag säga att det är i närheten :)

Tror jag hittat en till sten men bara lyckats ta en halvtaskig bild hittills.

gangsing finne

Bra sten hörrödu 💪.det ser ut som guld
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

Värkar vara en gammal sten.datumet på fotot visar 2013?
vaska stället först innan du gräver

Mattias Cederwall

#35
Nope, ställde aldrig om klockan på mitt digitala mikroskop när jag fick det för lite över en månad sen bara  :P

Edit: och fick mig en liten tjej den 14de så inte legat högst på prioriteringslistan hehe.
Kolla på bilderna där man verkligen kan se att det ser ut som guld i denna tråd så är datumet inte långt ifrån 1/1 2013 som jag antar är default om du inte tror mig.

Mattias Cederwall

Och nu förstår jag varför det sägs att det blir svårare att identifiera något om man förstorar det för mycket.
Detta är x20...
Pyrit, guld? Inte den blekaste, men det är själva poängen.

Låter lufttryckshammaren avgöra den delen så snart jag får den men ville bara säga att jag förstått hur svårt det är att avgöra från endast ett par bilder och visa ett exempel för de som fortfarande tror att det är lätt :P

Ändrade datumet på kameran efter 2 bilder så alla slipper undra. :P

gangsing finne

Jag tycker det är ej guld ,inte tillräckligt gult .rätt stentyp annars.leta fler sådana.du kan du lägga ut en bild på lufttryckshammarn?intressant manick.
vaska stället först innan du gräver

Mattias Cederwall

Tror inte heller att det är guld men det är svårt att se, det räcker med en liten liten ljusförändring eller att man ändrar vinkeln man tar bilden i så ser det mer eller mindre gult ut.

Får se om den fungerar för ändamålet men det hoppas jag :)