Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

En konstig metallklump?

Startat av Magnus Persson, 12 augusti, 2017, 12:41:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus Persson

Hejsan,

Först och främst helt ny här och kan i stort sett ingenting om bergarter/metaller. Hittade denna hyffsat stora metallklump på botten under en dykning på västkusten (8m djup synlig på grusig botten i saltvatten). Såg intressant ut så jag tog med den hem och ställde i hyllan (många bekanta frågar mig vad det är). Tiden gick och nu två år senare vill jag gärna stilla min nyfikenhet och ta reda på vad det är för metall. Den ser ju nästan ut att vara en stor guldklimp?! :o Gjorde lite egna tester...Den är ej magnetisk, hård men man kan fortfarande göra märke i den med en kniv, den leder ström (testat med multimeter). Har kontaktat några guldsmeder men ville kolla här om det finns nåt mer jag kan testa själv? Hade vart kul om det var guld eller hur!? Bifogar en bild:

GoranS

Vad väger den i jämförelse med något av rostfritt stål i samma storlek?

Den ser definitivt ut som en guldklimp men förmodligen är det något människotillverkat som utsatts för höga temperaturer, och om jag inte har helt fel så avmagnetiseras järn vid upphettning. Är det en bit av ett fartyg så kan det redan ha varit avmagnetiserat för att utöka minskyddet.

Krigades det något i området? Kan det ha varit nån olycklig tysk transport mot det ockuperade Norge som råkade ut för brittiska torpeder?

johanssonsan

En ölburk som har passerat brasan. Aluminium.

Magnus Persson

Citat från: GoranS skrivet 12 augusti, 2017, 12:58:11
Vad väger den i jämförelse med något av rostfritt stål i samma storlek?

Den ser definitivt ut som en guldklimp men förmodligen är det något människotillverkat som utsatts för höga temperaturer, och om jag inte har helt fel så avmagnetiseras järn vid upphettning. Är det en bit av ett fartyg så kan det redan ha varit avmagnetiserat för att utöka minskyddet.

Krigades det något i området? Kan det ha varit nån olycklig tysk transport mot det ockuperade Norge som råkade ut för brittiska torpeder?
Intressant tack för ditt svar! Kan inte säga vikten är speciellt stor (har bara en känsla av att guld väger mer än så), har ingen våg eller nåt bra att jämföra med men guld väger i regel mer än rostfritt stål i samma storlek? Denna hittades på ett ställe (vill inte avslöja vart  ;) ) på havsbotten dit båtar av någon väsentlig storlek kan färdas, dock är det i närheten av ett militärt testområde. Kanske kan vara nån smält del av torped/kanonskott eller nåt?

Magnus Persson


Magnus Persson

Det är just vart jag fann den som är lite skumt. Den är tung nog att inte vandra för lång på botten (kraft från vågor, strömmar osv.). Har väldigt svårt att tro att man på nåt sett gjort upp en eld i detta området (inga träd) och väldigt ogästvänligt från landperspektiv om man skulle få för sig att ta med sig grill och ved osv. Skall besöka någon guldsmed under nästa vecka.

Guld SD

Citat från: johanssonsan skrivet 12 augusti, 2017, 13:06:42
En ölburk som har passerat brasan. Aluminium.

NorrlandsGuld?

Adde Stensfors

Testa med kaustiksoda upplöst i vatten, ytterst lite och jävligt försiktigt, är det aluminium, vilket jag tror, blir den en våldsam reaktion och vätgasutveckling. Testa helst på en ytterst liten bit av klumpen eller dra ett streck med klumpen på t.ex en slipsten/smärgelduk och pensla på lite kaustiksoda

Magnus Persson

Citat från: Adde Stensfors skrivet 13 augusti, 2017, 16:16:52
Testa med kaustiksoda upplöst i vatten, ytterst lite och jävligt försiktigt, är det aluminium, vilket jag tror, blir den en våldsam reaktion och vätgasutveckling. Testa helst på en ytterst liten bit av klumpen eller dra ett streck med klumpen på t.ex en slipsten/smärgelduk och pensla på lite kaustiksoda
Tack för tipset! Låter farligt värre, jag skall be en guldsmed kolla på den under nästa vecka, kan återkomma hur det gick  ;D