Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Caj kortman Lemmenjoki m.m

Startat av Grävmaskinisten, 29 juli, 2017, 15:53:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Grävmaskinisten

https://cajkortman.wordpress.com/gtk/lappland/

Om ni är intresserade av lite geofysik och litteratur om Lemmenjoki så finns det lite kvällslektyr här. Den stora frågan är ju om dom någonsin kan säga var guldet i Lemmenjoki kommer ifrån, finns det någon motherload i närheten tänker då främst på kantigheten på guldet, min tanke är att det förmodligen inte har färdats långt men många säger motsatsen????

Skickat från min SM-G388F via Tapatalk

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

GoranS

Jag läste en rapport om guldet i de närliggande norska guldfälten tidigare, det var ingen diskussion ens om att var guldet kommer ifrån utan artikelförfattaren slog fast vid att det vaskbara guldet bildats i den alluviala miljön och gav istället förslag på möjliga processer och var de mikroskopiska kornen kan ha tänkas kommit från.

Av allt att döma kan inte Norges och Finlands guldfält mäta sig med de svenska fälten i avseende på total mineralisering - svartsandförekomsten vittnar om det bland annat - och vi har stora och kraftiga guldanomalier i morän överallt i landet, men det verkar som naturen inte lyckats gjuta nuggets av det hela. Det amerikanska ordspråket att gold is where you find it förefaller särskilt tillämpligt i Skandinavien.

Grävmaskinisten

Citat från: GoranS skrivet 29 juli, 2017, 16:44:30
Jag läste en rapport om guldet i de närliggande norska guldfälten tidigare, det var ingen diskussion ens om att var guldet kommer ifrån utan artikelförfattaren slog fast vid att det vaskbara guldet bildats i den alluviala miljön och gav istället förslag på möjliga processer och var de mikroskopiska kornen kan ha tänkas kommit från.

Av allt att döma kan inte Norges och Finlands guldfält mäta sig med de svenska fälten i avseende på total mineralisering - svartsandförekomsten vittnar om det bland annat - och vi har stora och kraftiga guldanomalier i morän överallt i landet, men det verkar som naturen inte lyckats gjuta nuggets av det hela. Det amerikanska ordspråket att gold is where you find it förefaller särskilt tillämpligt i Skandinavien.

Javisst är det i någon mån förbryllande...
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

johanssonsan

@Grävmaskinisten tack för att du delar med dig. Härlig artikel. Oldtimers sade Gold has an iron hat. Ligger säkert något i det uttrycket. Kanske bara för att guld finns i mineraliserade områden där järn är vårt vanligaste mineral.