Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Bilder på grävt guld

Startat av gangsing finne, 25 juni, 2017, 16:07:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Citat från: GoranS skrivet 13 september, 2017, 15:06:57
Citat från: Bothner(Kenneth) skrivet 13 september, 2017, 12:29:24
Citat från: GoranS skrivet 13 september, 2017, 10:44:03
Bra redogörelse och grattis till guldet.

Men det verkar som man alltså hamnar runt 1g/dag? De som lever på detta i trakten har alltså tillgång till avsevärt bättre inmutningar eller jobbar för större bolag?
När jag sitter och tittar på "Aussie gold hunters" blir jag så taggad men också besviken! Det är alltid feta nuggets och någon enstaka skrotbit! För se flesta är det tvärtom! Men det är ju tv. Känner folk som med gpz7000 också snittat 1gr/dag under 2 månader! Tror de som kör gpx4500 med nyaste nuggetfinder evolution kom hem med bästa bitarna. Såg flera 10-25 grammare. De personerna är ensamvargar som inte behöver slösa bort 30% av tiden på att komma överrens om "var vi ska åka idag" eller "jag är trött på det här stället" att campa i bushen ensam är också tidseffektivt men inte något för mig. Gärna med vänner dock! För mycket ensamhet för en Stockholmare! 😀

Jag beundrar dina ansträngningar, och med den tiden och resurserna du är villig att lägga ner på detta så tror jag du skulle få upp mycket mer guld i Sverige, Finland, Spanien, Rumänien eller övriga Balkan. Kan det vara alternativ på kommande resor eller är det ett australienskt storfynd som lockar?


Jag tror ju inte allt bara räknas i gram guld.
Att gräva guld i Australien eller Finland eller uppleva Sveriges orörda vildmarker.. Det är nog inte alla som räknar det i antal gram guld. För mig är guldet skitsamma, det är upplevelserna som räknas. Annars finns det miljoner andra hobbies som är mer lukrativa.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

GoranS

Citat från: GuldUgglan skrivet 13 september, 2017, 18:38:45Jag tror ju inte allt bara räknas i gram guld.
Att gräva guld i Australien eller Finland eller uppleva Sveriges orörda vildmarker.. Det är nog inte alla som räknar det i antal gram guld. För mig är guldet skitsamma, det är upplevelserna som räknas. Annars finns det miljoner andra hobbies som är mer lukrativa.

Okej förlåt Ugglan jag ska omformulera mig.

Kenneth, nu när du upplevt Australien två år i rad och bevisligen är en herre som inte drar sig för äventyr och hårt arbete, har du funderat på att prova nya upplevelser i Sydeuropa, trots att det innebär lika goda möjligheter till guld?

vedboden

hej vaskarvänner. självkkart är det den hela uppevelsen som räknas. allt från trevliga samtal vid kvällsbrasan till glädjen med att dra upp några fina öringar  o lägga i röken eller vandra runt på gamla guldvaskar områden. eller bara njuta av att mata lavskrikan vid campen samt glädjen av att se några nybörjare hitta sin första lilla nugget eller plocka  mogna hjortron i augusti.  mvh pelle vedboden   sgf 3 vid tankavaara

Bothner(Kenneth)

Det är något visst med Oz... som jag sa är hela regionen glad över sina mineraler. Miljöpartisterna är lätt räknade där! En del blir stressade av att behöva prestera, jag också. Men det är så taggande att komma till en plats där det ligger hundraårigt skrot som det fortfarande går att läsa text på. Om man respekterar de gamlas prestationer känns den egna insatsen lättare. Med dagens fuskmaskiner är det inte mycket att klaga på. Jag tror också att det skulle kunna bli kanske samma gram i Finland tex. Men vet inte om jag orkar med myggen så länge. Det är ju perfekt väder i WA i juli. 15-27grader, lite kalla nätter men mycket solsken. Chansen till en feting i Australien är också ganska motiverande! Verkar som det behövs grävmaskin för det i Suomi. Sydeuropa är inget som riktigt lockat mig...ännu! Ugglan har ju en poäng med det exotiska i resan. Många upplevelser i naturen är en bonus och man måste ta en timme då och då och nypa sig i armen! Fåglar, blommor, utsikter, coola Aboriginer, bergarternas blandning, häftiga jeepar och husbilar... det är en upplevelse!

gangsing finne

Från min inmutning under denna månad. Jag och en vän grävt 5 gram .vi grävde 3.6 gram under en dag plus att han har grävt resten ensam.
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

#57
Här är en bild på grävt lera.gjorde en "snöboll" som minne från grävgropen min .ca 1.7meters djup.tog hem bollen och lade den på hyllan .den torkade och blev rejält hård .nu under helgen började jag att fundera på att smälta ner den och se om leran innehåller guld .hittade mycket smått micro .nu är jag riktigt sugen på att åka upp .men får nog vänta till våren kommer .trågigt att jag inte fattade nu under sommaren att lägga mer tid på att tvätta/ränna detta lera.det finns gott om det.förvånad att den innehöll såpass mycket sten.även krossad/vass sten .det tyder på att bedrocken är nära...
vaska stället först innan du gräver

Grävmaskinisten

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

karlson

Är ju Lemmenjoki som gäller   ;)
Även små korn kan bli mycket

HANNU

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 05 januari, 2018, 17:52:23
Så här blev hippulistan -2017, många fina fynd!
https://www.kultahippu.fi/wp-content/uploads/2012/01/Hippulista-10.10.2017-1.pdf
Här det största.
         kg
1    71    Welcome Stranger   Australia, Victoria, Moliagul    1869
2    69    Welcome   Australia, Victoria, Ballarat    1858
3    61 (Au 52)    Pelada   Brasilia, Serra Pelada    1990-luku
4    54    Blanche Barkly   Australia, Victoria, Kingower    1857
5    53    Precious   Australia, Victoria, Berlin    1871
6    50    Canadian   Australia, Victoria, Ballarat    1853
7    37    Lady Hotman   Australia, Victoria, Ballarat    1854
8    36    Bolshoi Treugolnik   Venäjä, Ural, Miask     1842
9    35    Sarah Sands   Australia, Victoria, Ballarat    1853
10    34    Viscount Canterbury   Australia, Victoria, Kanderaar     1870
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Bothner(Kenneth)

Och ändå åker Ballaratfolk till Västra Australien!

Grävmaskinisten

#62
Citat från: Grävmaskinisten skrivet 27 augusti, 2017, 17:38:32
Årets största potäter, Lemmenjoki  :)


Nu har Mika Telilä och c.o grävt upp årets 2018 första stora potät :) Lemmenjoki
225gr
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

HANNU

Stå på dig, annars gör nån annan det.