Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Mitt första egna "vilda guldkorn"! (Kanske)

Startat av Tallbarr, 18 juni, 2017, 18:08:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tallbarr

Efter många svängar i bilen letandes efter "egna" bäckar som oftast slutar i besvikelse över att bäckarna på kartan i min omnejd visats sig vara rännilar fyllda med lera och svordomar men skam den som ger sig! Men så äntligen! En Bäck med fint flöde fylld med stenar och grus lager efter lager.
fyller 2 murarhinkar som jag kör igenom bazookan, vaskar koncentratet och yesss! Ett guldkorn! Liiitet men guld äre! Fortsätter gräva i samma hål, kör igenom ytligare 3 hinkar. Inget! Ett hällregn som vara i 2min blöter ner varenda fiber på min kropp! Gräver igen hålet snyggar till, packar ihop och drar mig hemmåt, då plötsligt hjärnspöket kommer och flinar mig i anskiktet och påstår att jag slarvat med utrustningen och att mitt "egna guldkorn" suttit fastklistrad i antingen rännan, hinkarna eller pannan. Divederar fram och tillbaka och kommer på att jag provvaskat en gång tidigare samma vecka mellan besöket i granvik och min nyfunna Bäck!?

Glimmer

Grattis, hoppas det blir fler :-)

Skickat från min C6603 via Tapatalk


Tallbarr

Tackar! Ska åka tillbaka dit snart igen, borde väl finnas fler än ett? Svartsanden låg väldigt ytligt så kanske inte behöver gräva så djupt och istället lägga energin på fler hål?

GuldUgglan

Grattis, ser ut som ett litet grodyngel.  :D
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Sluiceman Dan

Härligt.  8)
Finns det en, finns det flera  :D
Ge inte upp - Guldet finns därnere... Gräv djupare 😝
INSTAGRAM: dan_sluiceman_dan
Delägare i Skäggwood och Midnight Miners Prospecting 🤠⚒⛏

jimbolo27

Känner igen känslan!
Hittade vårat första korn i våran bäck för nån vecka sen.... ELLER......
Kan det följt med sen vinterns paydirtvaskningar????