Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Fint guld och fin filmad

Startat av HANNU, 21 maj, 2017, 16:54:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HANNU

Stå på dig, annars gör nån annan det.

HANNU

Stå på dig, annars gör nån annan det.

Northdigger

Citat från: HANNU skrivet 21 maj, 2017, 16:54:30
Se och lär
https://www.youtube.com/watch?v=gNfU6hWZuHQ&t=44s
Är väl lite si och så med vad som är tillåtet det han gör... det är oftast där allt faller när man kommer till guldvaskning/prospektering.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk


HANNU

Stå på dig, annars gör nån annan det.

Northdigger

Citat från: HANNU skrivet 21 maj, 2017, 19:16:04
Vad är det du syftar på @Northdigger .
Användning av pump va det jag tänkte på.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk


HANNU

Citat från: Northdigger skrivet 21 maj, 2017, 19:41:10
Citat från: HANNU skrivet 21 maj, 2017, 19:16:04
Vad är det du syftar på @Northdigger .
Användning av pump va det jag tänkte på.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Evigt fråga. Tycker ha sköter sig bra.
Rännan ligger en bit från vattnet så att sanden stannar i backen.
En annan sak är hur han sköter gropen.
Sedan vet man inte, han kan ha tillstånd.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Northdigger

Citat från: HANNU skrivet 21 maj, 2017, 19:49:30
Citat från: Northdigger skrivet 21 maj, 2017, 19:41:10
Citat från: HANNU skrivet 21 maj, 2017, 19:16:04
Vad är det du syftar på @Northdigger .
Användning av pump va det jag tänkte på.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Evigt fråga. Tycker ha sköter sig bra.
Rännan ligger en bit från vattnet så att sanden stannar i backen.
En annan sak är hur han sköter gropen.
Sedan vet man inte, han kan ha tillstånd.
Man vet aldrig men av filmen att dömma så verkar han vara på flera ställen och då blir man lite tveksam om tillstånd finns.. man de e inte min sak :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk


GoranS

Guldvaskning har aldrig någonsin "fallit" på att man använder en pump, ingen i Sverige har blivit dömd för att göra detta. Det står ingenting i lagen om att detta inte är godkänd prospekteringsmetod, endast metalldetektor omnämns. Följaktligen finns det heller inget tillstånd att söka för ändamålet.

Det är dags att avliva denna myt, den har cirkulerat i årtionden men ingen har känt sig kritisk nog att ta reda på lagstödet. Vi dömer folk och skäller på dem gällande tillstånd men ingen kan ens svara på vilket tillstånd det är man ska söka. Så numera lägger ingen upp sina bilder eller fynd, trots att det vaskas mer än förut, för man blir påhoppad direkt över ingenting.

HANNU

Jag förstår inte heller vad är skadan pumpen gör.
Är väl i så fall spaden som är boven, oavsett om du har med dig en pump eller bara en vaskpanna.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

GuldUgglan

CitatVi dömer folk och skäller på dem gällande tillstånd men ingen kan ens svara på vilket tillstånd det är man ska söka. Så numera lägger ingen upp sina bilder eller fynd, trots att det vaskas mer än förut, för man blir påhoppad direkt över ingenting.

Jag har då inte sett mycket av det du beskriver.  Själv har jag satt ut massor med bilder och ingen alls har ifrågasatt nått.
Tydligen har jag missat mycket på forumet..  ::)
Eller är det bara det eviga gnället över att man inte kan vaska utan att absolut måsta bryta mot en massa regler som du vill starta igen?
Det är ju inga stora grejer det är fråga om. Har du tillåtelse från markägaren så ska det nog bra mycket till innan nån har synpunkter på din vaskning om du sköter dig. Peace of cake! Jag har inte blivit nekad en enda gång hittills!!  Inga problem alls.
Jag har tom. flera tillstånd att vaska av inmutningsinnehavare också fast det tom är utländska gruvbolag. Helt ok.
Ett mail eller telsamtal så var det fixat.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.