Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Galler för användning som sikt, vad och var köpa?

Startat av Treo, 07 maj, 2017, 21:01:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Treo

Ursäkta en rookiefråga (igen) men jag skulle behöva bygga in en sikt i min manick typ 32*32 cm och jag gissar at 10*10mm hål skulle vara lagom som i de runda plastsiktarna man köper till vaskpannan. Tanken är att det skall hålla att skotta på mindre spadar med material i taget så det får inte vara för klent men det behöver inte vara armeringsjärn heller direkt - ja ni förstår nog. ;)

Är det någon form av sträckmetall man skall ta eller finns det andra galler? Något billigt grillgaller som råkar ha rätt storlek på hålen? Och framförallt var köper man?

Gruvfogden

Är tanken att gallret ska ligga rakt på och att man tömmer det för hand eller ska det vara lutning på det och kanske självrensande?
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

Jag har en brödback med stora hål i botten som passar in i en 60 lit balja när jag sållar lite mer material.  I backen har jag ett tunnare metallnät i botten med ca cm stora maskor.
Funkar bra, men vet inte hur du tänkt. Ville bara tipsa att man kan göra på det sättet också.   :D
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Treo

Gruvfogden, jag hade tänkt ha gallret liggandes för utloppet till min ränna och tömma för hand men nu när du säger det kanske man skall montera gallret åt andra hållet så det grova faller ur istället.
Jag gissar att stenarna blir renare om de tvingas ligga i vattenforsen en stund istället för att gallras ifrån på några sekunder. Men någon bra form av galler kommer jag behöva i vilket fall.

Är det du som skrivit en bok förresten? Jag har Guldgrävarens guide till galaxen här. ;)

GuldUgglan, var fick du tag på det metallnätet?

Gruvfogden

Jo det är jag som skrivit boken, hoppas du gillar den :) Finns lite om galler och siktar där som kanske ger lite klarhet i hur jag tänker.
Om det är en blåränna du kör med så är det bra att sikta materialet ordentligt, LeTrap och Caledonian är inte lika känsliga.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Treo

Jo boken är superbra! Från sidan 54 och framåt finns mycket bra info för den som bygger så tackar för det!

Svårt att hitta var man handlar allt material bara. Men det är nog jag som är ovan vid byggen. Det slutade med att jag byggde ett eget galler av 5 mm pianotråd.

johanssonsan