Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Dream mat vs goldhog och andra mattor

Startat av GuldUgglan, 30 april, 2017, 16:42:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Citat från: GoranS skrivet 02 maj, 2017, 17:21:37
Aldrig provat Caledonian själv men hört av andra att både den och dess franskklingande motsvarighet tappar en del guld, framförallt lite större rundare guld som tenderar att rulla ut ur den. Rymmer svartsand gör den förvisso men jag tror den packas hårt ganska snabbt och materialutbytet uteblir ändå - man har inte nytta av hela djupet på fåran om man säger så.

I princip alla tillverkare av rännor hävdar att deras tar "allt guld" i alla storlekar. Det är inte helt sant alltid - ett exempel på utfallet av detta är Gold Cuben som tillverkas just för att dess uppfinnare inte kunde hitta en traditionell matta som fångade hans glacialguld.

Jag tror jag får fortsätta ställa mig till sidan där man får anpassa körningen till guldet. Killarna i Gisna kan och måste köra sin utrustning på helt annorlunda sätt än vi som bara kör en bit bort över bergen på andra sidan gränsen.

Där har du fel.
Caledonian liknar Angus Mckirk rännorna mer än den liknar Le trap.
Den fungerar så att första fällan fylls i första hand med svartsand, därefter andra fällan osv.  Känns ganska bergsäkert. Tror alla de övriga som också testat den kan hålla med mig i det. Tror aldrig jag tappat nått med den.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

GoranS

Inte mina egna iakttagelser som sagt, utan hört från Gisna att de haft problem med både Caledonian och Le Trap då grövre pickers och nuggets bara rullar rätt ur den.

Jag tror inte riktigt att du brottats med nuggetproblematiken hemma i Kiruna men jag kan ha fel.

GuldUgglan

Citat från: GoranS skrivet 02 maj, 2017, 17:51:27
Inte mina egna iakttagelser som sagt, utan hört från Gisna att de haft problem med både Caledonian och Le Trap då grövre pickers och nuggets bara rullar rätt ur den.

Jag tror inte riktigt att du brottats med nuggetproblematiken hemma i Kiruna men jag kan ha fel.

Alla rännor kan ju tappa guld. Kör man den för hårt så kan det kanske hända, men då tappar ju alla mattor och rännor guld. Den har då funkat bra både på hemmaplan och i Finland. Nuggets har jag aldrig sett som några problem, tvärtom. Gillar nuggets.  :D
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Gruvfogden

Om man tappar nuggets med Caledonian eller för den delen Le Trap så bör man nog fundera på att sänka vattenflödet från 2000 liter/minut till 400. Då funkar det utmärkt.
Jag tror helt enkelt att det beror på handhavandefel. En Caledonian eller Le Trap är inte gjord för att sitta som ränna på någon dredge. Till en mindre HB funkar dom utmärkt.
Däremot så har jag själv sett problematiken med Blårännan vid grövre guld. Bitar med kropp i på över 1-2 gram kan lätt rulla ur men mindre guld fångar den riktigt bra.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Grävmaskinisten

Tror ändå inte på caledonian, le trap eller vanlig blåränna när man vill lägga 2till 3veckor av grävning i Finland, det är ju bara att kolla finnarnas anläggningar nästan bara ruffiga rutmattor, rillor eller streckmetall.
Rätt don på rätt plats.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

GuldUgglan

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 02 maj, 2017, 18:08:17
Tror ändå inte på caledonian, le trap eller vanlig blåränna när man vill lägga 2till 3veckor av grävning i Finland, det är ju bara att kolla finnarnas anläggningar nästan bara ruffiga rutmattor, rillor eller streckmetall.
Rätt don på rätt plats.

Där har du rätt. Caledonian är ju i första hand en prospekteringsränna och bäckränna. Ska man processa stora mängder är ju en HB med annan inredning bättre.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Gruvfogden

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 02 maj, 2017, 18:08:17
Tror ändå inte på caledonian, le trap eller vanlig blåränna när man vill lägga 2till 3veckor av grävning i Finland, det är ju bara att kolla finnarnas anläggningar nästan bara ruffiga rutmattor, rillor eller streckmetall.
Rätt don på rätt plats.

Absolut är det så. Ska man gräva länge och mycket så ska man ha utrustning för det.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

HANNU

Tror lösningen är att kombinera med olika mattor/räfflor. Själv litar jag på min reverse riffles, där hittar jag det nästan osynliga och allt större.
Guld tappar jag vid vaskningen, så slarvig som jag är. Eller så trillar jag bort hela röret.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Grävmaskinisten

Känns som om denna är en kopia på gold hogs matta men med en följsammare flexibilitet, någon som provat?
https://youtu.be/t8BNxQoTvX0

Skickat från min SM-G388F via Tapatalk

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

GuldUgglan

#22
Verkade vara en matta med inte så mycket mönster (fällor).
Följsammare flexibilitet?
Mjuk och sladdrig?
Osäker på om det är nån fördel alla gånger.

Om man tycker denna mattan verkar intressant så skulle jag istället föreslå Goldowl mattan utan tvekan. Snäll matta med mycket mer flexibilitet eftersom man kan bygga den nästan som man vill.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Grävmaskinisten

Citat från: GuldUgglan skrivet 11 maj, 2017, 17:29:03
Verkade vara en matta med inte så mycket mönster (fällor).
Följsammare flexibilitet?
Mjuk och sladdrig?
Osäker på om det är nån fördel alla gånger.

Om man tycker denna mattan verkar intressant så skulle jag istället föreslå Goldowl mattan utan tvekan. Snäll matta med mycket mer flexibilitet eftersom man kan bygga den nästan som man vill.
Precis som golhog så har även jasongold.eu andra mattor som kan byggas på med mer fällor, håller med dig att det inte alltid är bra med mjuka och sladdriga mattor men jag vet att det är en fördel vid kallt klimat samt att det är lättare att tvätta ur dom. Detta är bara ett exempel och är roligt att se nya inovatörer på marknaden, alltid välkommet ;)
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

GuldUgglan

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 11 maj, 2017, 17:37:29
Citat från: GuldUgglan skrivet 11 maj, 2017, 17:29:03
Verkade vara en matta med inte så mycket mönster (fällor).
Följsammare flexibilitet?
Mjuk och sladdrig?
Osäker på om det är nån fördel alla gånger.

Om man tycker denna mattan verkar intressant så skulle jag istället föreslå Goldowl mattan utan tvekan. Snäll matta med mycket mer flexibilitet eftersom man kan bygga den nästan som man vill.
Precis som golhog så har även jasongold.eu andra mattor som kan byggas på med mer fällor, håller med dig att det inte alltid är bra med mjuka och sladdriga mattor men jag vet att det är en fördel vid kallt klimat samt att det är lättare att tvätta ur dom. Detta är bara ett exempel och är roligt att se nya inovatörer på marknaden, alltid välkommet ;)

Innovatörer?
Det är väl en rätt enkel kopia på goldhogs mattor vad det ser ut?
Jag tycker i allafall det är bättre att stödja vår egen innovatör @Verktygsmakaren Sven som tagit fram goldowl mattan som ju är en helt egen innovation..
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Grävmaskinisten

Citat från: GuldUgglan skrivet 11 maj, 2017, 18:11:10
Citat från: Grävmaskinisten skrivet 11 maj, 2017, 17:37:29
Citat från: GuldUgglan skrivet 11 maj, 2017, 17:29:03
Verkade vara en matta med inte så mycket mönster (fällor).
Följsammare flexibilitet?
Mjuk och sladdrig?
Osäker på om det är nån fördel alla gånger.

Om man tycker denna mattan verkar intressant så skulle jag istället föreslå Goldowl mattan utan tvekan. Snäll matta med mycket mer flexibilitet eftersom man kan bygga den nästan som man vill.
Precis som golhog så har även jasongold.eu andra mattor som kan byggas på med mer fällor, håller med dig att det inte alltid är bra med mjuka och sladdriga mattor men jag vet att det är en fördel vid kallt klimat samt att det är lättare att tvätta ur dom. Detta är bara ett exempel och är roligt att se nya inovatörer på marknaden, alltid välkommet ;)

Innovatörer?
Det är väl en rätt enkel kopia på goldhogs mattor vad det ser ut?
Jag tycker i allafall det är bättre att stödja vår egen innovatör @Verktygsmakaren Sven som tagit fram goldowl mattan som ju är en helt egen innovation..
Nu är det ju inte bara den mattan dom har tagit fram men du måste vara tvär som vanligt.
Sven givetvis är ditt mattkoncept unikt och absolut 
Intressant men tydligen så stör det vissa att man lyfter andra fabrikat.
Så därför visar jag en annan matta från samma producent.
>:D
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!