Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Dream mat vs goldhog och andra mattor

Startat av GuldUgglan, 30 april, 2017, 16:42:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Nu har ju dream mat funnits ett tag så jag tänkte pejla in lite åsikter och tankar av er som sett/testat båda sorterna.


Fördelar och nackdelar, vilken är bäst och till vad?
Ordet är fritt! :D
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Gruvfogden

Här kommer mina synpunkter. Jag har jämfört 3 olika system. Gold Hog, Dream Mat och Sträckmetall/minersmoss. Varför den sista är med kommer ni snart förstå :)

Dream Mat:
Fungerar riktigt bra till mindre HB och rännor. Varför just mindre då? Jo om man gräver på områden med mycket tungt material så blir mattan mättad. Särskilt om man fångar större bitar med magnetit eller hematit (vilket  vi gör i Finland) Dessa lägger sig i fällorna och stör virveln och mättar fällan.
Vid lättare material och mindre mängd att processera så fungerar det utmärkt.
Fördelar: Riktigt bra fångstratio. Enkel och snabb att tömma. Bra pris i förhållande till kvalitet.
Nackdelar: Blir for mätt vid större mängd material. Större stenar i fällorna stör flödet i fällan.

Gold Hog:
Systemet med olika fångstzoner är ett vinnande koncept. Att skotta igenom några ton per timme fungerar riktigt bra i en större HB. Så länge mattorna har tillräckligt flöde så fungerar materialutbytet ypperligt. Dock är första installationen av mattorna krånglig och priset i överkant. När väl mattorna är inpassade så går tömningen som en dans.
För medelstora till stora HB och dredgar så är det näst intill oslagbart.
Fördelar: Fångar guldet riktigt bra. Enkel och snabb tömning. Riktigt bra kvalitet.
Nackdelar: Tunga att hantera. Högt pris.

Minersmoss och Sträckmetall:
I stora produktionsanläggningar är detta helt enkelt oslagbart. Du får ett system som fungerar till ett bra pris. Vid maskingrävning så är detta egentligen ett måste. Gold Hog skulle fungera men med tanke på rännornas bredd och längs då blir det ohanterbart.
I små rännor så mättas mattorna fort och man fångar dessutom mycket icke önskvärt material. Systemet tar också sin tid att tömma.
I en stor anläggning med över 1200 l/m med vatten så sker det ett förhållandevis bra materialutbyte trots att systemet är mer att betrakta som ett "passivt system" utan något större aktivt materialutbyte.
Fördelar: Riktigt bra pris, särskilt i stora anläggningar. Bra fångstratio i produktionsanläggningar.
Nackdelar: Inte bäst i världen på att fånga guld (men mer än accaptabelt). Tidsödande att tömma, särskilt i mindre rännor.

Enkelt uttryckt så kan man säga så här: Små rännor = Dream mat. Medelstora = Gold Hog. Produktionsanläggningar = Minersmoss och sträckmetall.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

Mycket bra @Gruvfogden tack.

Jag kan ju sätta in även goldowl mattan. Den är nog bäst i mindre anläggningar eller där man har klent med vattentillförsel. Liknar nog dream mattan  på det sättet.
Funkar ju med extrafällor vid större flöde/rännor också.

Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

johanssonsan

En fundering. Allt för att vara tydlig. Vad sätter vi för mått på anläggningarna/rännorna? Vi talar om bredd.
10"-12" bred = medium, 12"-14" medelstor ?

Inte överens med @GuldUgglan om GoldOwl mattan, den hamnar i samma fack som GoldHog även om GoldOwl är vändbar.
DreamMat bygger på en helt annan princip och är unik i sitt slag. Väntar med spänning på en utförlig jämförelse av Mini DreamMat körd i GoldCube. Tester på gång i USA.

Här en video där man kör krossat material i GoldCube med förluster:
https://youtu.be/M7Pzl9KO_oU


Gruvfogden

Citat från: johanssonsan skrivet 02 maj, 2017, 13:57:52
En fundering. Allt för att vara tydlig. Vad sätter vi för mått på anläggningarna/rännorna? Vi talar om bredd.
10"-12" bred = medium, 12"-14" medelstor ?

Inte överens med @GuldUgglan om GoldOwl mattan, den hamnar i samma fack som GoldHog även om GoldOwl är vändbar.
DreamMat bygger på en helt annan princip och är unik i sitt slag. Väntar med spänning på en utförlig jämförelse av Mini DreamMat körd i GoldCube. Tester på gång i USA.

Här en video där man kör krossat material i GoldCube med förluster:
https://youtu.be/M7Pzl9KO_oU

När jag pratar storlek så är det mer mängden material du kan köra igenom. Men ska försöka förtydliga mig lite.
Liten = upp till ca 20-25 cm bredd och 90-100 cm lång. Typ Gold Hog Mini
Mellan = upp till ca 40 cm bred och 2,5-3 meter lång. Typ Gold Hog Viper Pro Flare
Stor = Produktionsanläggning.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

Jag tycker goldowl blir mättad rätt fort oavsett vilken sida man använder. Fördelen är att den inte behöver mycket vatten för att funka. Det är i alla fall mina erfarenheter.
Vi har kanske exceptionellt mycket svartsand här i trakterna förståss.  ::)
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Grävmaskinisten

Kanske inte är så insatt som ni men ingen har diskuterat vilket guld man är ute efter typ micro etc.
Skall man processa material och är ute efter lite större storlek på guld så är nog streckmetall och miners moss att rekommendera oavsett storlek på rännan, mindre guld skall man nog köra någon av nämda gummimattor. Givetvis har mängd vatten betydelse i båda fallen.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

GuldUgglan

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 02 maj, 2017, 15:32:30
Kanske inte är så insatt som ni men ingen har diskuterat vilket guld man är ute efter typ micro etc.
Skall man processa material och är ute efter lite större storlek på guld så är nog streckmetall och miners moss att rekommendera oavsett storlek på rännan, mindre guld skall man nog köra någon av nämda gummimattor. Givetvis har mängd vatten betydelse i båda fallen.

Tror inte större guld är något problem med någon av ovanstående inredningar.
Var det inte Angus Mckirk som nångång sa att man ska koncentrera sig på det minsta guldet, så löser sig resten utan man behöver oroa sig. - Tror det ligger nått i det.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Grävmaskinisten

Citat från: GuldUgglan skrivet 02 maj, 2017, 15:39:06
Citat från: Grävmaskinisten skrivet 02 maj, 2017, 15:32:30
Kanske inte är så insatt som ni men ingen har diskuterat vilket guld man är ute efter typ micro etc.
Skall man processa material och är ute efter lite större storlek på guld så är nog streckmetall och miners moss att rekommendera oavsett storlek på rännan, mindre guld skall man nog köra någon av nämda gummimattor. Givetvis har mängd vatten betydelse i båda fallen.

Tror inte större guld är något problem med någon av ovanstående inredningar.
Var det inte Angus Mckirk som nångång sa att man ska koncentrera sig på det minsta guldet, så löser sig resten utan man behöver oroa sig. - Tror det ligger nått i det.
Jag tänkte närmast på var någonstans du gräver, Finland= ganska grovt guld och därför har finnarna oftast lite ruffigare inredningar eftersom microt ofta lyser med sin frånvaro detta att jämföra med Blekinges guldmjöl.
Men det är bara min tanke, kan ha fel :)
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

GoranS

Nja, har fått lära mig den svåra vägen att platt isälvsguld är helt annan historia än grövre guld. Många rännor och inredningar som är bra på detta kastar istället ut grövre guld, tex Eldorado. Kör man istället det höga flöde som krävs för att inte miners moss med räfflor ska fyllas igen, så spolas fint guld ut.

Lyckligtvis vet jag inget ställe där micro/plattguld förekommer i riklig mängd med likaledes riklig mängd nuggets, i den mån att man vill kunna samla båda. De sedimenteras helt enkelt på olika platser. Själv skulle jag anpassa rännan efter förhållanden. Finland har ju helt perfekt guld, inte för litet och inte för stort (nåväl), där kan man lägga ner sin t-shirt med pinnar över i rännan och ändå fånga allt. Mer eller mindre.

GuldUgglan

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 02 maj, 2017, 15:46:49
Citat från: GuldUgglan skrivet 02 maj, 2017, 15:39:06
Citat från: Grävmaskinisten skrivet 02 maj, 2017, 15:32:30
Kanske inte är så insatt som ni men ingen har diskuterat vilket guld man är ute efter typ micro etc.
Skall man processa material och är ute efter lite större storlek på guld så är nog streckmetall och miners moss att rekommendera oavsett storlek på rännan, mindre guld skall man nog köra någon av nämda gummimattor. Givetvis har mängd vatten betydelse i båda fallen.

Tror inte större guld är något problem med någon av ovanstående inredningar.
Var det inte Angus Mckirk som nångång sa att man ska koncentrera sig på det minsta guldet, så löser sig resten utan man behöver oroa sig. - Tror det ligger nått i det.
Jag tänkte närmast på var någonstans du gräver, Finland= ganska grovt guld och därför har finnarna oftast lite ruffigare inredningar eftersom microt ofta lyser med sin frånvaro detta att jämföra med Blekinges guldmjöl.
Men det är bara min tanke, kan ha fel :)

Tror nog mer på hur mycket material man kan processa innan det är dags att rensa rännan.
Grövre inredningar klarar ju mer material och oftast hårdare flöde också.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

GuldUgglan

Citat från: GoranS skrivet 02 maj, 2017, 15:52:48
Nja, har fått lära mig den svåra vägen att platt isälvsguld är helt annan historia än grövre guld. Många rännor och inredningar som är bra på detta kastar istället ut grövre guld, tex Eldorado. Kör man istället det höga flöde som krävs för att inte miners moss med räfflor ska fyllas igen, så spolas fint guld ut.

Lyckligtvis vet jag inget ställe där micro/plattguld förekommer i riklig mängd med likaledes riklig mängd nuggets, i den mån att man vill kunna samla båda. De sedimenteras helt enkelt på olika platser. Själv skulle jag anpassa rännan efter förhållanden. Finland har ju helt perfekt guld, inte för litet och inte för stort (nåväl), där kan man lägga ner sin t-shirt med pinnar över i rännan och ändå fånga allt. Mer eller mindre.

Caledonian är bra på att fånga allt guld. Den rymmer en hel del svartsand också.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

GoranS

Aldrig provat Caledonian själv men hört av andra att både den och dess franskklingande motsvarighet tappar en del guld, framförallt lite större rundare guld som tenderar att rulla ut ur den. Rymmer svartsand gör den förvisso men jag tror den packas hårt ganska snabbt och materialutbytet uteblir ändå - man har inte nytta av hela djupet på fåran om man säger så.

I princip alla tillverkare av rännor hävdar att deras tar "allt guld" i alla storlekar. Det är inte helt sant alltid - ett exempel på utfallet av detta är Gold Cuben som tillverkas just för att dess uppfinnare inte kunde hitta en traditionell matta som fångade hans glacialguld.

Jag tror jag får fortsätta ställa mig till sidan där man får anpassa körningen till guldet. Killarna i Gisna kan och måste köra sin utrustning på helt annorlunda sätt än vi som bara kör en bit bort över bergen på andra sidan gränsen.