Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Alluvialt guld Sverige VS Finland

Startat av Grävmaskinisten, 20 februari, 2017, 15:38:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Grävmaskinisten

Citat från: GoranS skrivet 21 februari, 2017, 09:24:12
Citat från: Grävmaskinisten skrivet 21 februari, 2017, 06:00:39
Goran, vem är du att bedömma andras teser och funderingar, varför är du tvär??
Just det du är lekman i detta ämne precis som många andra här på forumet. Att kapa någon vid fotknölarna och rata andras inlägg med att veta bäst är inte på något sätt rätt, för ingen av oss vet till 100% hur det har gått till, därför är allas förslag välkommna! Jag tycker att du också har haft intressanta åslkter om detta ämne men inte har jag tyckt att du har haft fel eller rätt!
Tack SGU för att ni tog er tid att svara på VÅRA funderingar :)

Vilken tes? Han presenterade ingen tes utan funderade på om Finlands alluviala guld kanske ligger djupt ner i sedimenten dit inga isälvar nått men så är ju inte fallet, det kan vi ju som lekmän konstatera också. Han skriver själv att han inte är en expert "på området" eller ens vet hur det finska guldet är sedimenterat, så jag har en bit kvar till att jämställa honom med Guldforums Messias som just gav svar på allt vi undrade över. Sen är det förstås jättetrevligt att SGU tar sig tid att försöka svara på allmänhetens frågor.

Ingen av oss vet med 100% hur Finlands guld bildats eller sedimenterats, men det enda vi vet till 100% är att de ytliga guldförande sedimenten omöjligen kan vara teritära. Det hade förutsatt att landskapet inte förändrats på tiotals miljoner år så oavsett ålder på guldet så har det rörts om i grytan minst en gång. Om du berättar för Daniel på SGU att guldet är avlagrat på alla djup i Finland (och även i Klondike för den delen) så tror jag han är överens om att vi ska låta bli de svenska teritära sedimenten. Vill man arbeta med material som inte varit med om isälvar så finns det gott om bäckar överallt i Sverige med helt färsk erosion från berg och block.




Det handlar inte i om hur mycket jag vet eller som du säger att jag vore messias, det handlar om att du låter nedlåtande och som du själv säger tvär, varför?
Som sagt vi vet inte hur det har sett ut och innan vi vet det, hur vi nu skall kunna få reda på det, så blir det tyvärr bara spekulationer och dom spekulationerna är alla välkomna, eller??
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Osmiridium

Citat från: Lillil skrivet 21 februari, 2017, 09:00:46
Hvorfor har vi da gull i fjell lengere nord i Norge?
Her jeg bor mellom Finland og Russland finnes det godt med gull i fast fjell. Enkelte steder opptil 6 gram per tonn.
Men det ligger på ca. 5-25 meter ned i grunden. Under 2-10 meter morene på ytan.

Jag tror att du är något på spåren  @Lillil , min egen misstanke är att guldet snarare kommer från norr och öster. Kolahalvön har väldigt intressant geologi, bland annat fyndigheter av platina. Det dyker ju upp lite platinanuggets i Finland, t.ex. i och runt Ivalo om jag inte minns fel. Om vi följer platinan istället för det vanligare guldet så finns det inte så många alternativ till dess ursprung. Det ger också en grov uppskattning om hur långt det har färdats. Finland har vad jag förstår lite platinafyndigheter också, men jag vet inte om det förekommer som grovt och gediget i berget på de platserna. Rent spontant så blickar jag iallafall mot Kolahalvön...  ^-^

För Sveriges del så ger min tes tyvärr den tråkiga slutsatsen att vi har brist på stort guld i berget...  :'( Tittar man på t.ex. Nome i Alaska så har ju glaciärerna flyttat en massa grovt guld utan att det för den sakens skull har pulveriserats eller försvunnit.

GoranS

Citat från: Lillil skrivet 21 februari, 2017, 09:00:46
Hvorfor har vi da gull i fjell lengere nord i Norge?
Her jeg bor mellom Finland og Russland finnes det godt med gull i fast fjell. Enkelte steder opptil 6 gram per tonn.
Men det ligger på ca. 5-25 meter ned i grunden. Under 2-10 meter morene på ytan.

Vet inte just hur det ser ut där, men andra hyfsat närliggande guldgruvor i t.ex Biddjovagge eller Kittillä jobbar med osynligt guld, trots relativt höga koncentrationer. Även t.ex Svartlidengruvan och Bolidenmalmen bryter mestadels osynligt guld. Ingen av dessa malmer skulle förklara nuggets på hundratals gram i Finland.

CitatDet handlar inte i om hur mycket jag vet eller som du säger att jag vore messias, det handlar om att du låter nedlåtande och som du själv säger tvär, varför?
Som sagt vi vet inte hur det har sett ut och innan vi vet det, hur vi nu skall kunna få reda på det, så blir det tyvärr bara spekulationer och dom spekulationerna är alla välkomna, eller??

Det är just därför jag var tvungen att gardera mig, för att allt ifrågasättande av både interna och externa auktoriteter på Guldforum leder till att man förklaras vara dum och ovälkommen. Och nu är vi precis där igen. Jag har kallats för betydligt värre saker än så utan att nån reagerat på tonen i inläggen. Det är också just därför Guldforum gick från en levande och viral mötesplats där ett brett spektrum av prospektörer redovisade sina fynd, till att numera domineras av ett kompisgäng som bara pratar med varandra. Om jag innan själv funderade på att avsluta mitt engagemang här så kan jag jag inte påstå att det beslutet känns mer avlägset nu.

Grävmaskinisten

Citat från: GoranS skrivet 21 februari, 2017, 10:07:33
Citat från: Lillil skrivet 21 februari, 2017, 09:00:46
Hvorfor har vi da gull i fjell lengere nord i Norge?
Her jeg bor mellom Finland og Russland finnes det godt med gull i fast fjell. Enkelte steder opptil 6 gram per tonn.
Men det ligger på ca. 5-25 meter ned i grunden. Under 2-10 meter morene på ytan.

Vet inte just hur det ser ut där, men andra hyfsat närliggande guldgruvor i t.ex Biddjovagge eller Kittillä jobbar med osynligt guld, trots relativt höga koncentrationer. Även t.ex Svartlidengruvan och Bolidenmalmen bryter mestadels osynligt guld. Ingen av dessa malmer skulle förklara nuggets på hundratals gram i Finland.

CitatDet handlar inte i om hur mycket jag vet eller som du säger att jag vore messias, det handlar om att du låter nedlåtande och som du själv säger tvär, varför?
Som sagt vi vet inte hur det har sett ut och innan vi vet det, hur vi nu skall kunna få reda på det, så blir det tyvärr bara spekulationer och dom spekulationerna är alla välkomna, eller??

Det är just därför jag var tvungen att gardera mig, för att allt ifrågasättande av både interna och externa auktoriteter på Guldforum leder till att man förklaras vara dum och ovälkommen. Och nu är vi precis där igen. Jag har kallats för betydligt värre saker än så utan att nån reagerat på tonen i inläggen. Det är också just därför Guldforum gick från en levande och viral mötesplats där ett brett spektrum av prospektörer redovisade sina fynd, till att numera domineras av ett kompisgäng som bara pratar med varandra. Om jag innan själv funderade på att avsluta mitt engagemang här så kan jag jag inte påstå att det beslutet känns mer avlägset nu.


Om vi gör så här, att jag som messias frälser alla i från ondo så kanske VI kan bemöta allas inlägg med en viss respekt även om man tycker att den andres inlägg saknar helt relevans?
Vad tycker ni ;)
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Eucitzen

Tanken är väl intressant. Låt oss spekulera lite.

CitatAtt det skulle vara preglaciala sediment kan vi dock utesluta eftersom finskt guld ovanligt nog återfinns i alla sediment och stundtals rikligt även i morän. Tvärtom menar finnarna att guldet avtar i de preglaciala sedimenten som man hittar på djupet utanför Tankavaara med omnejd där det är 40-60 meter ner till berget.

Det går ej helt att utesluta, eftersom delar av preglaciala sediment troligtvis har blandats upp i moränen, även om i något mer begränsad utsträckning. Det vore en möjlighet.
Men eftersom de menar att de hittar mindre guld i preglaciala jordarter så måste frågan helt klart ifrågasättas.

CitatDå är vi dock tillbaka på ruta ett - hur har detta berg vittrat bort så hastigt och bara lämnat guldet intakt, när ursprungstesen var att Finland relativt Sverige knappt var utsatt för erosion alls?

En mycket bra fråga. En jordarts kartering på djupet måste nog göras för att svara på frågan.
Ligger de pre-glaciala jordarterna i en fördjupning i berggrunden och har på så vis klarat sig bättre än i sverige?

Guldet går ju inte "sönder", det är formbart, men en annan intressant faktor är "torrbottnade" glaciärer mot "våtbottnade".
I teorin var den senare vanligare när varmare perioder (av avsmältning) tog vid, kan mycket väl tänka mig det ger en annan erosionsbild än den torrbottnade glaciären. En sådan våtbottnad glaciär har då vatten under sig, som under högt tryck,  kan ge upphov till kemisk vittring.

En torrbottnad glaciär å andra sidan är mer benägen att hålla på med "cold welding", skulle jag tippa på, då den ligger och gnider direkt mot berggrunden. (något förenklat!)

Citat1) En unik typ av guldförande berg har vittrat bort kemiskt. Kalksten smälter exempelvis bort av surt vatten/regn, finns det någon guldmalm som skulle kunna smälta bort lika fort? Vidhåller dock att det är osannolikt att absolut inga spår kvar av berget skulle finnas i något sediment trots blockrika marker.

En ej helt omöjlig idé. Kanske var kombinationen av förhållandena unik.
Bergarter som baseras på serpentin (finns vid torneälvs finska sida) är relaterad till grönsten, vilket är känt för att innehålla guld stundvis. Serpentin & vissa grönstenar är mycket lätt eroderade därför dom har en låg hårdhet och spaltning.
De är ej troliga att överleva många kilometer under isen.

Jag vet inte hur eller om de innehåller guld, de som finns kvar, men det vore en möjlighet.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

maxibazze (Max)

Har nu kollat igenom några uppsatser om guldet i Finska Lappland. Vet inte om jag blev jätteklok, men hur som helst.
Det alluviala guldet i Finland verkar handla om att området har ett grönstensbälte av metamorfa bergarter, i vilka det efteråt har uppkommit guldådror bl.a av typen "quartz-carbonate", typiskt för grönstensbälten. Detta verkar vara det samma som "orogenic gold deposits" (?), som återfinns i t.ex. Australiens Kalgoorlie och det är ju som känt "nugget-vänligt".

Så det hela kanske bottnar i att Finlands guldförekomster i Lappland är av annan typ än i Sverige och att den typen skulle vara mer lämplig för större guld? Så det handlar kanske inte om vad istiden har gjort eller inte?
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

GoranS

Citat från: Eucitzen skrivet 21 februari, 2017, 14:07:42
Tanken är väl intressant. Låt oss spekulera lite.

CitatAtt det skulle vara preglaciala sediment kan vi dock utesluta eftersom finskt guld ovanligt nog återfinns i alla sediment och stundtals rikligt även i morän. Tvärtom menar finnarna att guldet avtar i de preglaciala sedimenten som man hittar på djupet utanför Tankavaara med omnejd där det är 40-60 meter ner till berget.

Det går ej helt att utesluta, eftersom delar av preglaciala sediment troligtvis har blandats upp i moränen, även om i något mer begränsad utsträckning. Det vore en möjlighet.
Men eftersom de menar att de hittar mindre guld i preglaciala jordarter så måste frågan helt klart ifrågasättas.

Mjo, men även överallt i Sverige har preglaciala sediment blandats upp i morän - i olika omfattning -, och vidare har många nyskapade älvar skurit ner bland äldre sediment ner till berggrund också utan att Finlandsguld kommit upp på samma sätt som där borta, eller lämnats kvar på botten som i Ivalojoki. Jag tror att Sverige är fullt med platser som haft identiska geologiska förhållanden som Finland och ändå har vi svårt att hitta nuggets. Får jag gissa fritt är unik sedimentering den minst sannolika teorin.

Då köper jag hellre att det är ett urgammalt berg som vittrat kemiskt i lugn och ro och bara kvarlämnat platinum/guld för att sen röras om en enstaka gång, och det hade i sådant fall varit under den senaste istiden. Finnarna själva menar dock på att bara de två (eller var det tre?) senaste istiderna har sedimenterat guld och att det inte finns något innan det. Åtminstone lokalt i Tankavaara - i Lemmenjoki gräver man tydligen guld med eucalyptusträd så där föll den teorin med. Man blir bara knäpp när man försöker hitta nån logik i alltet. Nästa bekymmer är att oavsett vilken guldmalm vi väljer så finns bergarten kvar i jorden - det finns mineraliserade kvartser, mineraliserad grönsten, sulfider etc men de innehåller aldrig det grova guldet man hittar i marken.

Utvägen man vill ta är att förklara allt med bakterier eller annan geokemisk process. Det hade kort och gott förklarat allt...förutom varför man också hittar platinumnuggets.

Eller? Forskarna nedan menar platinumnuggets också har ett mikrobiologiskt ursprung. Det rörde sig inte om samma stammar som de guldformande men relativt närbesläktade. Guld och platinum finns överallt i jorden, men lek med tanken att du har ett område med gynnsamma biokemiska eller mikrobiologiska förhållanden. Plötsligt bildas där både grovt platinum och guld, medan det runtomkring förblir osynliga partiklar i jorden.

http://www.nature.com/ngeo/journal/v9/n4/abs/ngeo2679.html

gangsing finne

Kan inte låta bli o säga det jag hörde utav en guldgrävare i vuotso förra sommarn.dehär låter vilt .men han sa detta  allvarligt.grävt guld i vuotso flera år ,förra sommarn grävde han ca300gram med spade.(samma kille som jag har nämt tidigare)
Han menapå att vuotso har haft 30meter sand på sig.och sedan vinden blåst på och spridigt sanden .och därför finns det sandhögar o kullor/sandtag runt om i vuotso.
vaska stället först innan du gräver

Eucitzen

#21
Citat från: maxibazze (Max) skrivet 21 februari, 2017, 15:47:12
Har nu kollat igenom några uppsatser om guldet i Finska Lappland. Vet inte om jag blev jätteklok, men hur som helst.
Det alluviala guldet i Finland verkar handla om att området har ett grönstensbälte av metamorfa bergarter, i vilka det efteråt har uppkommit guldådror bl.a av typen "quartz-carbonate", typiskt för grönstensbälten. Detta verkar vara det samma som "orogenic gold deposits" (?), som återfinns i t.ex. Australiens Kalgoorlie och det är ju som känt "nugget-vänligt".

Så det hela kanske bottnar i att Finlands guldförekomster i Lappland är av annan typ än i Sverige och att den typen skulle vara mer lämplig för större guld? Så det handlar kanske inte om vad istiden har gjort eller inte?

Orogenic gold deposit är malmer som bildats genom bergs-bildande processer, kan man nog säga.


Medan det är möjligt att istiden inte haft med saken att göra är det högst osannolikt, med tanke på att man hittar hyfsat med guld i morän på sina ställen. Så på något sätt är det relevant då moränen bildats av istiden.


Citat från: GoranS skrivet 21 februari, 2017, 16:01:47
Citat från: Eucitzen skrivet 21 februari, 2017, 14:07:42
Tanken är väl intressant. Låt oss spekulera lite.

CitatAtt det skulle vara preglaciala sediment kan vi dock utesluta eftersom finskt guld ovanligt nog återfinns i alla sediment och stundtals rikligt även i morän. Tvärtom menar finnarna att guldet avtar i de preglaciala sedimenten som man hittar på djupet utanför Tankavaara med omnejd där det är 40-60 meter ner till berget.

Det går ej helt att utesluta, eftersom delar av preglaciala sediment troligtvis har blandats upp i moränen, även om i något mer begränsad utsträckning. Det vore en möjlighet.
Men eftersom de menar att de hittar mindre guld i preglaciala jordarter så måste frågan helt klart ifrågasättas.

Mjo, men även överallt i Sverige har preglaciala sediment blandats upp i morän - i olika omfattning -, och vidare har många nyskapade älvar skurit ner bland äldre sediment ner till berggrund också utan att Finlandsguld kommit upp på samma sätt som där borta, eller lämnats kvar på botten som i Ivalojoki. Jag tror att Sverige är fullt med platser som haft identiska geologiska förhållanden som Finland och ändå har vi svårt att hitta nuggets. Får jag gissa fritt är unik sedimentering den minst sannolika teorin.

Då köper jag hellre att det är ett urgammalt berg som vittrat kemiskt i lugn och ro och bara kvarlämnat platinum/guld för att sen röras om en enstaka gång, och det hade i sådant fall varit under den senaste istiden. Finnarna själva menar dock på att bara de två (eller var det tre?) senaste istiderna har sedimenterat guld och att det inte finns något innan det. Åtminstone lokalt i Tankavaara - i Lemmenjoki gräver man tydligen guld med eucalyptusträd så där föll den teorin med. Man blir bara knäpp när man försöker hitta nån logik i alltet. Nästa bekymmer är att oavsett vilken guldmalm vi väljer så finns bergarten kvar i jorden - det finns mineraliserade kvartser, mineraliserad grönsten, sulfider etc men de innehåller aldrig det grova guldet man hittar i marken.

Utvägen man vill ta är att förklara allt med bakterier eller annan geokemisk process. Det hade kort och gott förklarat allt...förutom varför man också hittar platinumnuggets.

Eller? Forskarna nedan menar platinumnuggets också har ett mikrobiologiskt ursprung. Det rörde sig inte om samma stammar som de guldformande men relativt närbesläktade. Guld och platinum finns överallt i jorden, men lek med tanken att du har ett område med gynnsamma biokemiska eller mikrobiologiska förhållanden. Plötsligt bildas där både grovt platinum och guld, medan det runtomkring förblir osynliga partiklar i jorden.

http://www.nature.com/ngeo/journal/v9/n4/abs/ngeo2679.html

Större delen av moränen här i sverige är så uppblandad att pre-glaciala jordarter inte kan uppfattas.
Därför räknar man den som en separat jordart. Så pre-glaciala jordarter är mer sällsynta här, om jag förstår geologens mening rätt.

Men jag håller med dig, att man hittar mindre guld i de pre-glaciala jordarterna tyder ju på att processerna inte var särskilt aktiva då, eller att det under den tiden anrikades på annan plats.

Vilket logiskt sätt begränsar tidsmässigt oss till senaste istiden och upp till nutid.

I övrigt har platina en större tendens att uppträda i basiska bergarter, särskilt sådana med "lager".
Exempelvis Bushveld complexet i afrika. Så det kan finnas ett sammanhang.

Visst är bakterier en möjlig förklaring, men det bör ju betyda att de varit verksamma under istiden eller i alla fall väldigt länge för att få ihop större nuggets.

En komplex geologi av  basiska intrusioner kan också ge upphov till hyfsade nuggets, vilket man kan hitta i Cobalt, Ontario, Kanada. Jag har själv knackat loss ca 4cm stora "nuggets" från berg jag fått i en bytes-handel.
Visserligen silver nuggets, men processerna bör kunna ge samma resultat med guld.

I kombination med en bergart som snabbt/lätt vittrar bör det kunna ge liknande resultat som vi ser i Finland....
Men jag har inte läst några rapporter/studier, jag bara spekulerar hejvilt, för skojs skull.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

GuldUgglan

Jag tycker @Eucitzen s sista meningar säger mycket.
Spekulera för skojs skull.
Hade det inte varit skoj hade vi nog inte sysslat med denna hobbyn som vi nu har gemensamt allihop.

Spekulera och ut och prospektera,  fantisera och låt teorierna flöda. När man upptäcker att man äntligen är nått på spåren så är det en härlig känsla.
Sen får geologerna stå med mössan i hand och säga att egentligen borde det inte vara si eller så..  Men men.. Det händer allt som oftast. Sveriges bergrund är långt ifrån känd trots man skulle kunna tro det är färdigprospekterat. Jag har varit med om det flera gånger. Så glöm inte att tro på det otroliga, och glöm inte att ha roligt på vägen!

Detta är min predikan för idag.  :D
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Northdigger


HANNU

Tycker det är bra att fålk kommer med sina funderingar.
Vem vet om det är forumet som knäcker frågan.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Eucitzen

Satt imorse och slöade lite i solen med bok i hand, något intressant kom upp, fritt översatt:

Citat/.../
De sällsynta fall platina nuggets hittas i alluviala avlagringar samt i laterit indikerar att vissa av platina-gruppens metaller även är lätt lösliga i låg-temperaturs förhållanden.
/.../
Man kan tänka sig vid ytnära förhållanden att hydroxid (OH-) kan spela en viktig roll vid alluviala förekomsters bildning.
/.../

Källa: Introduction to ore-forming processes, Laurence Robb 2010

Det ger inget svar, men lite mer att fundera på.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.