Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Mitt vinter projekt är igång på en liten bergskross

Startat av Jonas Ödestad, 27 december, 2016, 20:01:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Ödestad

Ne byggde redan en hammer mill i somras på lite snabbt o lätt. Men har satt en 1.3 kw motor du i stället för en 0.3kw som sitter på den i video clipet.

https://youtu.be/C2VANGJk0mY
3d skrivaren makerbot, bästa vän innan ja går ut till ån med rännan:)

Grävmaskinisten

Citat från: Jonas Ödestad skrivet 09 januari, 2017, 15:02:53
Ne byggde redan en hammer mill i somras på lite snabbt o lätt. Men har satt en 1.3 kw motor du i stället för en 0.3kw som sitter på den i video clipet.

https://youtu.be/C2VANGJk0mY
ok, missade detta, nice!!
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

gangsing finne

Ok nu förstår jag .bergkross nr1 krossar ner .och bergkross nr 2 malar ner te vaskbart material .kämpegreit
vaska stället först innan du gräver

Jonas Ödestad

#16
Jajjemen :D
Sen håller jag på med att göra min egna vaske ränna, eftert det ska det bli superkoncentrat o köras i min julklapp "Prospectors choice":)
Perfeckt o göras på köksbordet möra kvällar:)
3d skrivaren makerbot, bästa vän innan ja går ut till ån med rännan:)

Eucitzen

Inte så illa! Är det armeringsjärn du använt till "tänderna"?

Jag hade letat reda på något annat, armeringsjärnet är ej härdbart stål...Tror det slits fort. :D
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Jonas Ödestad

Jo de sa min boss med på jobbet att de är rent bond järn.
Men fick dom som blev över från den gjutna form platan där två trafo ska stå på 40 ton st. Allså transformatorer för 40kv.
Men skulle kapa dessa hemma med lila rondellen o de tog mig nästan 30 sek o kapa igenom så de va riktigt hårda dom grova. Men en så länge ser jag små skrap Märken på dom bara när jag körde nästan en 20 liter span. Tror de är hårdare typ av armeringsjärn.
3d skrivaren makerbot, bästa vän innan ja går ut till ån med rännan:)

Bothner(Kenneth)

Du kan dina grejer! Duktigt... kul att följa!

gangsing finne

Citat från: Jonas Ödestad skrivet 09 januari, 2017, 12:36:14
Ja får nog ner det till 8-16 grus,
De man beställer av en lastbil. Men det jag får nu med en lite för klen motor är väll 8- 32 . Motorn blir rätt varm på 30 min😊
motorvärmen är normal om du kan hålla på handen.ifall den stiger över 80grader ,(det är hett måja säga) så kan du börja oroadig .oftast är elmotorerna skyddade (inbyggt inne i motorn) med termstorer som bryter spänningen vid ca 80grader .
Ps.jag är elektriker ,jobbar nuförtin inom hissbranchen
vaska stället först innan du gräver

Jonas Ödestad

#21
Jo de tror jag med. Men de är soppas varmt så över 80 käns igenom grova handsken.
Men det är för klen motor för dom stenarna i senaste bilden, såg på alixpress att dom jaw crucher använde minst 2-4 kw motorer till hälften så stor kross så ville enda se hur en 1.3 kw åka med det bara. Den låg trots allt hemma o skräpa va endå för sakta till min kedje kross / 1400 varv.
Har satt i en ny motor nu o de gick bättre en va jag väntade mig:) 2.7kw / 700 varv.

3d skrivaren makerbot, bästa vän innan ja går ut till ån med rännan:)

Jonas Ödestad

3d skrivaren makerbot, bästa vän innan ja går ut till ån med rännan:)

Grävbjörn

Hej! Fint bygge måste man säga. Är det många som använder krossar i denna storleksklass ? Jag har nämligen stående en i liknande storlek dock ganska tung. En fabriksbyggd (Morgårdshammar tror jag)
Funderade på om det finns nån marknad för att sälja den. Den är ju rolig att ha igång och mata in lite sten i men nån nytta har jag inte av den  :))

Jonas Ödestad

Hej Grävbjörn

Tackar. Jag tror de finns folk här på guldforumet som vill ha en stenkross. Det går ju lite fortare med en käftkross och sen slå sönder det vidare sen i en kjedekross för pulver. Ja har krossat ca 100kg och fått ut ca 25g men de va hand plockade stenar som så intressanta ut för guld i. Men de va mycket arbete för dom där gramen. Men de va roligt att bygga mig en maskin för det ända målet.
Tips för att bygga en käftkross e bygg den mer robust en va du har tänkt först. Tunt järn viker sej så lätt när storleken på stenen är uppåt mot knytnäve storlek. Fick öka min kam axel från 20mm till 30 mm och till stål då. Och 10HP är minsta laget.
3d skrivaren makerbot, bästa vän innan ja går ut till ån med rännan:)