Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

XRF portabel i fält.

Startat av Grävmaskinisten, 27 december, 2016, 17:46:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Grävmaskinisten

Hej. Någon som har eller vet någon som säljer beg xrf analysator för prospektering i fält? Eller har ni förslag om vad som är bra till rätt peng?

Skickat från min SM-G388F via Tapatalk

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

johanssonsan

Finns några Bruker och Nitor på eBay. Sök på "Bruker XRF". Handlar även om rätt SW för apparaten. Annars kan hälsovårdsfolket på din kommun ha en på hyllan. Används bland annat för att jaga metaller i leksaker mm. Större skrothandlare kan ha för att sortera/klassa skrot.
Har provat en Bruker XRF och det projektet fortsätter nästa år när tjälen har släppt .....

Lycka till. Hör av dig om det dyker upp flera apparater - tvåpack kan vara billigare.

Tex:  http://www.holger.se/produkter/portabel-xrf



Grävmaskinisten

Citat från: johanssonsan skrivet 27 december, 2016, 21:50:50
Finns några Bruker och Nitor på eBay. Sök på "Bruker XRF". Handlar även om rätt SW för apparaten. Annars kan hälsovårdsfolket på din kommun ha en på hyllan. Används bland annat för att jaga metaller i leksaker mm. Större skrothandlare kan ha för att sortera/klassa skrot.
Har provat en Bruker XRF och det projektet fortsätter nästa år när tjälen har släppt .....

Lycka till. Hör av dig om det dyker upp flera apparater - tvåpack kan vara billigare.

Tex:  http://www.holger.se/produkter/portabel-xrf
självklart hör jag av mig om jag ser något intressant, priserna är väl det som sätter stop för en sådan här analysator som annars hade varit riktigt roligt att äga!
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Gruvfogden

XRF, Röntgenfluorescensanalysator NITON XL3t 600D och NitonXLt792 finns att hyra hos SGI.
Kontakta Märta Ländell på SGI för mer info: marta.landell@swedgeo.se
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."