Annonsera Här

Sök

Vem är här...

• Punkt gäster: 19
  • Punkt dolda: 0
  • Punkt användare: 10
  • Punkt Användare online:

Författare Ämne: Gold rush  (läst 6520 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Inloggad Grävmaskinisten

• Grävmaskinisten
  • Surdeg
  • Antal inlägg: 658
  • Tur att en e som en e så e inte blev som en skulle
  • Gillade:
  • Utdelade Gillande: 853
SV: Gold rush
« Svar #13 skrivet: 21 november, 2016, 12:10:58 »
Som jag skrev i mitt första inlägg på denna tråd så skrev jag klart och tydligt" för den som gillar Gold rush"
Men likt förbannat så skall det kritiseras, riktigt tråkigt :( Ni som inte gillar "dyngan " kolla inte då och öppna en egen tråd där ni kan kritisera!
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Utloggad Malmberg

• Nivå 4
  • Antal inlägg: 109
  • Guldfeber i Smålands ostkust.
  • Gillade:
  • Utdelade Gillande: 2
« Svar #14 skrivet: 21 november, 2016, 12:47:09 »
Håller med helt. Allt annat är dynga.

Utloggad Bothner(Kenneth)

• Surdeg
  • Antal inlägg: 534
  • Finland 2014, 2015 och 2016 Australien 2016, 2017
  • Gillade:
  • Utdelade Gillande: 1314
« Svar #15 skrivet: 21 november, 2016, 14:19:21 »
Jag älskar att hitta felen i alla typer av program. Tex att bilar är olika smutsiga eller krockade i fel tidsordning. Det gör ändå inte att det blir värdelöst för mig! Maskiners funktioner, vattenflöden, naturen, personligheterna, guldet ! Hellre den typen av underhållning än tex "Så mycket bättre" där det verkar vara en tävling i att berömma varandras musikalitet! Tur att man har 50 kanaler...

Utloggad GoranS

• Surdeg
  • Antal inlägg: 564
  • Gillade:
  • Utdelade Gillande: 111
« Svar #16 skrivet: 21 november, 2016, 15:19:40 »
Sen ska vi guldgrävare inte vara för missnöjda heller. Tänk om man bara var en renodlad filmentusiast. I Hollywood råder ju komplett idetorka, de kan inte få fram något originellt alls längre och de har slutat försöka, så det blir konstigare filmer för varje år. Det är så illa att vuxna människor måste titta på Batman, Game of Thrones och Sagan om Ringen. Där kan vi snacka faktafel.

Sen kan jag ju inte frångå att Gold Rush fick in mig på den här hobbyn. Och jisses vad mycket roligare jag har nu än när man bara fiskade gädda om somrarna och inte visste om hur världen utanför Stockholm såg ut.

Utloggad Gruvfogden

• Global Moderator
  • Surdeg
  • Antal inlägg: 1928
  • Gillade:
  • Utdelade Gillande: 147
« Svar #17 skrivet: 21 november, 2016, 15:34:33 »
För mig ligger problemet i att G R marknadsförs som en "Reality Show" trots att inte mycket visas från verkligheten. Nog kan det vara sevärt, men bara som underhållning och en guide i "hur man inte gör" men inget annat.
Underhållsvärde finns det gott om även om det inte är min form av underhållning.
“The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit.”

Utloggad GoranS

• Surdeg
  • Gillade:
« Svar #18 skrivet: 21 november, 2016, 16:15:41 »
Jag tror ändå att ganska mycket i Gold Rush är verkligt. Tony Beets är en existerande guldgrävare, Parker är en passionerad grävare han med som faktiskt ägnar sig åt detta hela somrarna, Todd Hoffman är förmodligen lika korkad i verkligheten som på film, och så vidare. Sen att dom gör ett förlustår men har 10 nya dumprar att jobba med nästa säsong, det är en annan historia.

Detta ska ställas i relation till exempelvis "Amish Mafia", "Moonshiners" eller ens Buying Alaska där låtsaspar låtsas flytta in hus de låtsas ha köpt. Sen ska vi inte glömma "Ice Cold Gold", killarna prospekterar rubiner genom att SPRINGA runt i snön och skrapa bort den från slumpmässiga block. Hittar ändå direkt en megafyndighet, men råkar bli bestulna på den av Grönlands myndigheter.

Inloggad johanssonsan

• Global Moderator
  • Surdeg
  • Antal inlägg: 2404
  • Gillade:
  • Utdelade Gillande: 2302
« Svar #19 skrivet: 21 november, 2016, 16:36:56 »
Handlar bara om att ha tittare. Gold Rush gick rakt upp på tittartoppen för att det är en serie som hela familjen kan se en fredagskväll. Stora lortiga herrar med stora bullriga maskiner som röjer runt och dessutom hittar guld. Inga svordomar och inget sex. Reklamintäkterna gick i taket och fler hakade på med liknande serier. Tidigare var det Ice Road Truckers som hade flest tittare. Allt enligt uppgifter från ett företag i Hollywood som räknar just reklamintäkter. Intäkterna styr. Så givetvis är allt scriptat.

Ser fram mot nya avsnitt av Yukon Gold som faktiskt är rätt sansat. Lika förbenat sitter jag här på lördags förmiddag och tittar på just Gold Rush. 

Inloggad Grävmaskinisten

• Grävmaskinisten
  • Surdeg
  • Antal inlägg: 658
  • Tur att en e som en e så e inte blev som en skulle
  • Gillade:
  • Utdelade Gillande: 853
« Svar #20 skrivet: 21 november, 2016, 16:43:52 »
"Du har inte behörighet att se länkar." Registrera eller Logga in
För mig ligger problemet i att G R marknadsförs som en "Reality Show" trots att inte mycket visas från verkligheten. Nog kan det vara sevärt, men bara som underhållning och en guide i "hur man inte gör" men inget annat.
Underhållsvärde finns det gott om även om det inte är min form av underhållning.
Både du och jag vet att allt man ser inte är fakta och rätt utfört men i grund och botten så visar dom mycket som speglar hur man får fram guldet dessutom så gillar jag se deras olika vaskverk samt maskinparkerna men framförallt Tony Beets tokigheter och hans i mina ögon det mest effektiva och kostnadssparande dredgar och att dessa har använts allt sedan guldrushen startade, inga nymodigheter här inte :)
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Utloggad Bignugget

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Gillade:
  • Utdelade Gillande: 5
« Svar #21 skrivet: 22 november, 2016, 19:56:58 »
Yukon Gold verkar vara grymt 👍

Utloggad wkstrm

• Antal inlägg: 96
  • I post, therefore I am!
    • iXploretheworld.com
  • Gillade:
  • Utdelade Gillande: 105
« Svar #22 skrivet: 23 november, 2016, 10:46:40 »
Handlar bara om att ha tittare. Gold Rush gick rakt upp på tittartoppen för att det är en serie som hela familjen kan se en fredagskväll. Stora lortiga herrar med stora bullriga maskiner som röjer runt och dessutom hittar guld. Inga svordomar och inget sex. Reklamintäkterna gick i taket och fler hakade på med liknande serier. Tidigare var det Ice Road Truckers som hade flest tittare. Allt enligt uppgifter från ett företag i Hollywood som räknar just reklamintäkter. Intäkterna styr. Så givetvis är allt scriptat.

Ser fram mot nya avsnitt av Yukon Gold som faktiskt är rätt sansat. Lika förbenat sitter jag här på lördags förmiddag och tittar på just Gold Rush.

Självklart handlar det om att göra bra TV, men det är ju ändå baserat på människor som faktiskt jobbar med att gräva guld i Alaska.
Det är samma med serier som Gem Hunters, Prospecters osv.
Jag har följt en serie som heter Curse of Oak Island, handlar om två bröder som ska hitta den "berömda" skatten på Oak Island. Det finns massor med information om den på nätet. Serien i sig, ja, de 2-3 säsonger som finns så har de inte kommit närmare skatten, men det är ändå roligt att titta på.
Samma är det med Treasure Quest: Snake Island.

Jag är ändå glad att dessa serier finns, för det är det enda jag faktiskt har tittat på som sänts på hela televisionsnätet i stort sett de senaste åren. Med undantag för "Så Mycket Bättre" som jag ser på med min fru.
Ja, och The Island, med Bear Grylls. :)

Yukon Gold verkar vara grymt 👍

Ja, det är en lite mer sansad version av Gold Rush. :)

Jag tror ändå att ganska mycket i Gold Rush är verkligt. Tony Beets är en existerande guldgrävare, Parker är en passionerad grävare han med som faktiskt ägnar sig åt detta hela somrarna, Todd Hoffman är förmodligen lika korkad i verkligheten som på film, och så vidare. Sen att dom gör ett förlustår men har 10 nya dumprar att jobba med nästa säsong, det är en annan historia.

Detta ska ställas i relation till exempelvis "Amish Mafia", "Moonshiners" eller ens Buying Alaska där låtsaspar låtsas flytta in hus de låtsas ha köpt. Sen ska vi inte glömma "Ice Cold Gold", killarna prospekterar rubiner genom att SPRINGA runt i snön och skrapa bort den från slumpmässiga block. Hittar ändå direkt en megafyndighet, men råkar bli bestulna på den av Grönlands myndigheter.

Ice Cold Gold såg jag och min fru, det enda vi kan säga är att: "Everything comes down to this pan!"
Jag läste i somras någon stans att Tony Beets är den som tjänar mest på Gold Rush (för att ställa upp), sen tror jag det var Todd och sen Parker.
Hittar inte just den sidan igen bara för det, men hittar lite annat man kan titta på istället. Bland annat den här sidan som tar upp varför Dakota Fred inte är med längre:

Och här om Tony Beets:
"Du har inte behörighet att se länkar." Registrera eller Logga in <- Parker, samma källa.

Utloggad GoranS

• Surdeg
  • Gillade:
« Svar #23 skrivet: 23 november, 2016, 11:56:26 »
Att få inspiration från Discovery och Bear Grylls i synnerhet kan vara livsfarligt. När hans överlevnadsserier blev populära år 2008 vart jag och en kompis så inspirerade att vi ville prova själva. Då var vi två 20-åriga Stockholmare som aldrig varit i Norrland förut.

Vi traskade rätt ut de jämtländska fjällen vid Vålådalen utan nån plan och höll på att dö. Genomblöta av att korsa vattendrag, höll på att frysa ihjäl över natten och nån mat vart det inte. Däremot ett stort tungt djur som nosade runt kring tältet mitt i natten, då lärde jag mig vad "paralyserad av skräck" faktiskt innebar, nämligen precis som det låter.

Ingen succe men min favoritsyssla i livet är fortfarande att åka norrut så ofta jag kan.
« Senast ändrad: 23 november, 2016, 11:58:49 av GoranS »

Utloggad HANNU

• Pensionär
  • Surdeg
  • Antal inlägg: 3231
  • En envis jävel
  • Gillade:
  • Utdelade Gillande: 1825
« Svar #24 skrivet: 23 november, 2016, 12:28:52 »
Finns tusen till olika slags sopår som inte har med verkligheten att göra.
Folk vill ha underhållning.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Inloggad serpent

• nivå 2
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Gillade:
  • Utdelade Gillande: 146
« Svar #25 skrivet: 23 november, 2016, 16:32:31 »
Jag har i stort slutat se dessa serier, pga att jag lessnat på att se alla upprepningar i storyupplägget och tex Parker deppa ihop över att clean up bara gav fem kilo guld istället för sex kilo. Vi människor är ju såklart på det viset, vi strävar efter mer hela tiden,men för mig som svensk amatör blir det orealistiskt på nåt sätt. Jag skulle gärna vilja se en serie som följer en guldgrävare med en vanlig HB där i Alaska. Då skulle jag känna igen mig mera. :)

Relaterade Ämnen

Ämne / Startat av Svar Senaste inlägg
2 Svar
1678 visningar
Senaste inlägg 01 februari, 2013, 15:12:33
av Tobbe
0 Svar
1378 visningar
Senaste inlägg 24 juli, 2013, 08:33:19
av johanssonsan
1 Svar
2088 visningar