Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Är denna vaskning saltad?

Startat av GuldRolle, 14 oktober, 2016, 12:57:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GuldRolle

 - eller är det så jäkla guldrikt i åarna i USA? (och så stora bitar!)https://www.youtube.com/watch?v=eo27s0pQ6bc

StoraNorrland

Den där killen är duktig men så jäkla påfrestande...

Det finns mest fint guld kvar i USA på grund av att de flesta "bra" ställen farits över minst tre gånger av guldrushen, sedan kineser och sist under depressionen på 30-talet. Alltså tror jag inte man hittar så mycket grovt guld på många ställen. Samtidig planerar jag att åka till Georgia för att vaska lite i vinter. ;)

GoranS

Haha, håller med. Man har lärt sig en del av killen men jag skulle nog dränka mig i ån om jag var tvungen att gräva med honom en dag.

Även om jag är skeptisk till att allt det där kom ut ur en hink blomjord längst ut i bäcken så är det väl inte omöjligt. Har hört från flera att det typ anses vara lagom att dredga upp ett ounce om dagen i USA. Det är nog som alla andra överarbetade områden jag besökt, Finland, Skottland och Serbien - det lättåtkomliga är utgrävt och det är typ dredge som gäller för resultat. Men man kan trots det hitta en fläck nånstans i en bäck som inte grävts lika intensivt, fast jobbar du där gräver du ändå ut den på ett ögonblick och måste leta vidare.

USA är enormt stort också. Jag provade kolla vad olika avlägsna dalar i mitten av Idaho hette, och jag googlade dem samt bäckarna som man tycker ingen kunde nå. Trots det fick jag alltid fram rapporter om att dessa grävts i. Men samma gäller nog där - de fick inte med sig allt guld och på 100 år så hinner nytt samlas ändå.

Jag tänkte åka bort och kolla nu i höst men andra resor kom i vägen.

johanssonsan

Den mannen försörjer sig på bland annat YouTube video. Just denna video innehåller reklaminslag + 16 kakor.
Finns fler guldgrävare på YouTube som har sin inkomst av videofilmerna. Märk att han dessutom upprepar subscribe.
Gäller att få så många tittare som möjligt. Han kan ju inte sätta upp en ränna och kamma noll. Nu var jag riktigt tråkig.