Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Vasktäving om snabbheten i prospektering

Startat av HANNU, 10 oktober, 2016, 09:37:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HANNU

När man nu har läst massa inlägg om den bästa sättet att prospektera.
En del har en ränna på bäcken, många olika som verkar vara bäst.
En annan tycker att det bästa är sikt och hink.
Nu frågar jag om det finns nån som vill ställa upp och tävla mot mig med Vaskoolin i Ädelfors på kommande våren.
Finns gott om tid att fundera.
Vi kan ha tex fem hinkar osorterat grus i hinkarna med et par korn i nån av dom.
Kan till och med ge lite försprång med att ni kan vara två med egen utrustning. Två rännor, och två hinkar med sikar.
Jag tar alla fem hinkar själv.
Det lag som först visar upp kornen i vaskpannan har vunnit.
Två sist kommande lag bjuder på var sin platta öl till vinnarlagen.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Eucitzen

Gillar verkligen allt prat om vilket som är "bäst". Smaken är ju som bekant som baken. Tvådelad. :D

Men vaskpanna är oslagbart i rätt händer, det tror jag.
Snabbhet är ju inte allt. Vad spelar det för roll om du vaskar ur en 10L hink på 1 min om du kanske missar såväl granater, safirer eller annat?
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

HANNU

#2
Citat från: Eucitzen skrivet 10 oktober, 2016, 10:26:51
Gillar verkligen allt prat om vilket som är "bäst". Smaken är ju som bekant som baken. Tvådelad. :D

Men vaskpanna är oslagbart i rätt händer, det tror jag.
Snabbhet är ju inte allt. Vad spelar det för roll om du vaskar ur en 10L hink på 1 min om du kanske missar såväl granater, safirer eller annat?
När man är ute och prospekterar, vill man väl kunna vaska så mycket som möjligt. Hellre prövar jag på tio gropar istället för kanske tre.
Man vill ju ha något uträttat när man är ute.
Om safirerna inte är större än tio mm, då missar man inte dom. Vill man, kan man kolla stenarna innan man slänger dom.
Gyllene tillfälle att ta reda på det bästa sättet.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Eucitzen

Citat från: HANNU skrivet 10 oktober, 2016, 10:44:15
Citat från: Eucitzen skrivet 10 oktober, 2016, 10:26:51
Gillar verkligen allt prat om vilket som är "bäst". Smaken är ju som bekant som baken. Tvådelad. :D

Men vaskpanna är oslagbart i rätt händer, det tror jag.
Snabbhet är ju inte allt. Vad spelar det för roll om du vaskar ur en 10L hink på 1 min om du kanske missar såväl granater, safirer eller annat?
När man är ute och prospekterar, vill man väl kunna vaska så mycket som möjligt. Hellre prövar jag på tio gropar istället för kanske tre.
Man vill ju ha något uträttat när man är ute.
Om safirerna inte är större än tio mm, då missar man inte dom. Vill man, kan man kolla stenarna innan man slänger dom.
Gyllene tillfälle att ta reda på det bästa sättet.

Håller inte med helt och hållet. Man vill vaska så lite som möjligt, med bästa möjliga resultat.
5 gropar kan i somliga fall ge lika resultat som 10.
Säkerligen 99% eller mer av alla platser man prospekterar på innehåller ju inget.

Man vill pröva endast så mycket material som är nödvändigt för att känna sig trygg i att det inte finns några nämnvärda mängder. Sedan vidare till nästa ställe.

I övrigt är det lättare gjort än man tror att tappa safirer. En hel del bekanta har bevisat mig det genom åren.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

GoranS

Jag verkar ha tappat alla safirer jag haft i pannan  :'(

piggis

Jag har sett din vaskooli och jag bjuder gärna på några pilsner men ett flak ger jag inte bort
; )

Skickat från min SM-G870F via Tapatalk


GuldUgglan

Jag brukar köra 60 liter grus i en prospekteringsgrop.
Det viktiga är inte hastigheten utan hur många guldkorn provet innehåller. Därför kör jag hellre lite långsammare och nogrannare om det blir exaktare info om gropen.

Sen när man hittat rätt och vill producera mer så spelar ju hastigheten in.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Gruvfogden

Jag ställer upp om jag får använda min panna.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

HANNU

#8
Citat från: Gruvfogden skrivet 11 oktober, 2016, 08:45:20
Jag ställer upp om jag får använda min panna.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Nu menar jag inte sådan vasktävling, utan att jämföra olika sätt att prospektera. Att man kör i den takt som är optimal för för olika sätt.
Men omdu vill tävla på snabbhet på ditt vis så det är OK för mig.
Fem hinkar och osorterat vem visar kornen först i pannan
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Gruvfogden

Jag menar också att prospektera. Det får gärna vara osorterat material och jag vill använda den pannan jag kör med när prospekteringen ska gå fort.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

HANNU

Citat från: Gruvfogden skrivet 11 oktober, 2016, 10:50:39
Jag menar också att prospektera. Det får gärna vara osorterat material och jag vill använda den pannan jag kör med när prospekteringen ska gå fort.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Taget
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Infaustus

Hannu ta med 2 flak öl för jag ställer upp ochså :)
Go big or go home.