Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Träränna

Startat av HANNU, 08 september, 2016, 14:08:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Grävmaskinisten

Idag fortsatte projektet, ett gamalt handfat som suttit i en manskapsbod och en annat rostfritt kar fick bli kast och tvättbalja. Jag kommer att tvätta materialet uppifrån och ev ha kopplingar förbereda bakifrån ifall jag tycker det skvätter för mycket, spolrören kommer att vara justerbara. Snyggt vet jag inte om det blir men guld kommer den nog fånga när man fått trimmat in den. Nu återstår lite räfflor och inredning med mattor samt lite mer finlir.
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

Glimmer

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 12 januari, 2017, 14:04:56
Idag fortsatte projektet, ett gamalt handfat som suttit i en manskapsbod och en annat rostfritt kar fick bli kast och tvättbalja. Jag kommer att tvätta materialet uppifrån och ev ha kopplingar förbereda bakifrån ifall jag tycker det skvätter för mycket, spolrören kommer att vara justerbara. Snyggt vet jag inte om det blir men guld kommer den nog fånga när man fått trimmat in den. Nu återstår lite räfflor och inredning med mattor samt lite mer finlir.

Snygg och orginell lösning
Ser att detta kommer att bli en lyxvariant.....kommer det att bli varm och kallt vatten oxå, eller kanske en termostblandare.
/Glimmer

karlson

Snyggt jobbat alla!
Menn tror att jag behåller HB men kanske någon form av ränna efter för att transportera bort vatten och grus längre bort. Men osvurit är bäst får se vad som skall släppa upp till Finland  :)
Även små korn kan bli mycket

Osmiridium

Det läskiga med HB är ju att du kan spola bort den 10cm breda nuggeten på över 100 gram som faktiskt kan ligga och vänta där vi ska gräva... :) Jag planerar också en långränna men en i aluminium istället. Det finns ju olika varianter!

Men man vill inte missa sitt livs fynd för att det inte gick ner emellan spjälorna...  :))

gangsing finne

#30
Lemmenjoki är känd för grova nuggets .troligtvis någon av triangels medlemmar skriker bingo denna sommar 😊. Törs man fråga vilka i denna forum ska dit nu i sommar ?
vaska stället först innan du gräver

HANNU

#31
Citat från: gangsing finne skrivet 12 januari, 2017, 19:33:44
Lemmenjoki är känd för grova nuggets .troligtvis någon av triangels medlemmar skriker bingo denna sommar 😊. Törs man fråga vilka i denna forum ska dit nu i sommar ?
Vi har en "tiogramsflaska" på inmutningen som gamla ägarna inte lyckades öppna.
Förr eller senare skall den tömmas, helst förr.
Var och en får avgöra om dom vill avslöja sig. Jag har ju gjort det för länge sen.

Har även tröttnat  skottkärror som finns på marknaden. Skall nu färdigtställa en kärra som tål 250 kg grus att transportera till trärännan och har två kullagrade hjul.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Grävmaskinisten

Citat från: gangsing finne skrivet 12 januari, 2017, 19:33:44
Lemmenjoki är känd för grova nuggets .troligtvis någon av triangels medlemmar skriker bingo denna sommar 😊. Törs man fråga vilka i denna forum ska dit nu i sommar ?
Det är ingen direkt hemlighet att jag skall dit :)
Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

gangsing finne

Okey .mkt intressant skottkärra .andvänd punkfri däck! .alltså utan inneslang.
vaska stället först innan du gräver

gangsing finne

#34
En annan ide kom på angående lossning utav leran som sitter fast i stenarna .om man skulle göra ca en meter kort ränna ex med nomad matta på botten o järnnäte på (expanent elle vade heter) .denna korta ränna monteras på änden av rännan.men så att den är ca .10cm-20cm nerför huvudrännan .iden är alltså att när marken har passerat huvudrännan ,faller som vattenfall o innehållet "krossas" mot lillrännan .ifall leran (som feilat tvättningen) får nu en knockout ,och släpper guldet .
Iden funkar bäst om marken sluttnar .
Lillrännan måste nog vara vinklad rejält neråt, för att försäkra om att det blir förstoppning  .
vaska stället först innan du gräver

johanssonsan

Citat från: Osmiridium skrivet 12 januari, 2017, 19:13:13
Det läskiga med HB är ju att du kan spola bort den 10cm breda nuggeten på över 100 gram som faktiskt kan ligga och vänta där vi ska gräva... :) Jag planerar också en långränna men en i aluminium istället. Det finns ju olika varianter!

Men man vill inte missa sitt livs fynd för att det inte gick ner emellan spjälorna...  :))

Nuggets tar man redan i hoppern.
https://youtu.be/2_h5N0Hltro

gangsing finne

#36
Det där var en bra hb ! .bingonuggets  fastnar säkert .

Jag skulle nog ändå välja lång ränna te triangeln. Fördelar.

1.lång ränna =mindre blött vid grävplatsen
2. Lång ränna =utvidga gropen utan o flytta redan tvättad mark
3.lång ränna=guldet har längre tid på sig ä lägga sig
4.lång ränna=ger mer möjlighet att ex.irritera,shocka,välta,blöta marken
5.guldmarken genomgår en längre  process med fler händelser


Detta argument gäller lemmenjoki som innehåller lerstenar där guld har fastnat 
vaska stället först innan du gräver

karlson

Får bli en läroresa i år tillhör ju Team Skrapa på Ytan! Än kan det hända mycket  :)
Även små korn kan bli mycket

gangsing finne

Menade du triangeln ,ska du dit i sommar ?
vaska stället först innan du gräver