Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Guld i Sverige av Guldström

Startat av Grävmaskinisten, 12 April, 2016, 19:59:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Citat från: Bothner(Kenneth) skrivet 22 April, 2016, 01:03:20
Citat från: GuldUgglan skrivet 21 April, 2016, 19:58:54
Vill bara förtydliga att tungmetaller är giftigt för naturen - inget snack om det. Håller med på den punkten.

Det var därför skogsplöjningarna på -80 talet förbjöds. Det blev för kraftiga ingrepp i marken och mycket tungmetaller frigjordes och urlakades i marken, vilket gjorde att träden dog - Det visade sig först i Finland där plöjningarna var populära något tidigare än i Sverige. Träden växte som tusan de första 20-30 åren sen dog de......

Men skogen växte ju där innan, när tungmetallerna ännu fanns nere i jorden.
Hur har det förklarats då? Verkar mkt konstigt...

Det är inte konstigare än att när man rör upp jorden så kommer tungmetaller i kontakt med syre och frigörs, det lakar sedan ut i jorden.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

GuldUgglan

Har nu fått svar av Magnus Thor - Forskningschef på Skogsforsk i Uppsala - med specialitet på svampskador.

CitatHej,
Tack för din fråga. Detta är inte riktigt mitt område, men efter lite konsultation av kollega Rolf Björheden är vi tämligen säkra på att du har sett ved som är koloniserad av en svamp som färgar veden, se t.ex. http://pimli.se/blogg/2008/04/lysved-uggleved-huldreved/. Fenomenet kallas lysved eller uggleved.

Bästa hälsningar

Magnus Thor

När man läser den länken så verkar det ju vara rätt - det är nog en svamp som färgar veden blå - blågrön.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.

Grävmaskinisten

Japp verkar ju faktiskt stämma men det skulle ju varit en bra indikator ifall det nu var kopparutfällning.
Tack för att du tog dig tid att undersöka saken, ett huvudbry mindre?

Skickat från min SM-G388F via Tapatalk

Varför gräver du?? Det retar alltid någon!

GuldUgglan

Citat från: Grävmaskinisten skrivet 22 April, 2016, 15:58:17
Japp verkar ju faktiskt stämma men det skulle ju varit en bra indikator ifall det nu var kopparutfällning.
Tack för att du tog dig tid att undersöka saken, ett huvudbry mindre?

Skickat från min SM-G388F via Tapatalk

Är man intresserad och inte vet svaret så är det ju lika att ta reda på det för att stilla sin nyfikenhet :)
Jag har som sagt sett detta många gånger men inte reflekterat över vad som färgat veden, men nu var det dags att ta reda på det .:)

Matilda_J

får man vaska guld var som helst i sverige ? elller krävs tillstånd från nån? går den på allemansrätten?:) Jag har vaskat fram en hel del guld i svenska åar

Gruvfogden

Citat från: Matilda_J skrivet 25 Maj, 2016, 12:00:54
får man vaska guld var som helst i sverige ? elller krävs tillstånd från nån? går den på allemansrätten?:) Jag har vaskat fram en hel del guld i svenska åar
Vaskning med spade och panna går under allemansrätten. Dock är det förbjudet inom naturreservat och liknande skyddade områden.
Vidare gäller att inte skräpa ner samt att återställa efter sig.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

HANNU

Citat från: Matilda_J skrivet 25 Maj, 2016, 12:00:54
En hel del guld från svenska åar. Fick klump i halsen.
Grattis
Stå på dig, annars gör nån annan det.