Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Inspiration att bygga manicker.

Startat av GuldUgglan, 16 mars, 2016, 02:02:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GuldUgglan

Tänkte jag skulle sprida lite inspiration genom att visa att man kan bygga det mesta med enkla medel. Behövs bara lite vilja och ett jäkla tålamod.
Trä är egentligen ett fantastiskt material att jobba med. Lite plywood, några skruvar, lite lim, nån kilometer med ståltråd och 2000 kulor från kullager, så är man hemma...
https://youtu.be/IvUU8joBb1Q
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Stoffe.r

Helt fantastiskt egentligen!  :)

GuldUgglan

Jaa man blir imponerad och fascinerad.
Kolla gärna på de två klippen där han visar hur maskinen är byggd och hur den fungerar.
Då blir man ännu mer imponerad när man kollar på detta klippet igen.
Kul att det är en svensk som gjort det.
Att allt bara drivs av en handvev, en massa kugghjul och kulor och tillsammans blir det musik, det rätt coolt.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Gruvfogden

Synd bara att den inte låter som i filmen. Hörde en intervju med skaparen där han sa att man ska se det som konst då ljudet är pålagt efteråt. Den låter helt annorlunda i verkligheten.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

GuldUgglan

Citat från: Gruvfogden skrivet 16 mars, 2016, 14:36:17
Synd bara att den inte låter som i filmen. Hörde en intervju med skaparen där han sa att man ska se det som konst då ljudet är pålagt efteråt. Den låter helt annorlunda i verkligheten.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Nja.. Det var väl inte pålagt efteråt utan bara förstärkt och kanske lite förändrat vad jag förstod.. om vi nu läst samma reportage.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Gruvfogden

Hörde han på Kulturnyheterna på TV där han sa att den inte alls låter som i filmen. Hela grejen ska ses som en konstinstallation med pålagt ljud var hans ord.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

micaelrohdin

fortfarande imponerande bygge av en vass musiker.
undrar om han ser sej själv mer som musiker eller snickare/uppfinnare?
han verkar ju ha många strängar på lyran även om basen bara har 4.