Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Gissa dessa mineral EU och även ni andra ?

Startat av Bengan, 21 februari, 2016, 16:19:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengan

Under några veckor har Eucitzen fått somliga av oss att grubbla sig gråhåriga över okända mineral så det är dags att ge igen nu. Jag tycker vi skall höja ribban lite och jag tänker låta er gissa på två olika mineral från en och samma fyndplats. Mineral 1 är ruggigt svårt och sällsynt så fixar någon det så är det beundransvärt. Mineral 2 är inte sällsynt men kanske ändå ovanligt. Ingen av dessa mineral är dock omöjliga att hitta då jag själv funnit dessa, om än under lite speciella omständigheter. Jag börjar med nedanstående ledtrådar och fyller på med fysiska egenskaper om några dagar.

Egenskaper mineral 1
Bildens bredd motsvarar 2mm i vekligheten och det är det violetta mineralet jag är ute efter. Detta mineral är funnet i Sverige men är mycket sällsynt med enbart några få fyndplatser. Hårdheten är 5,5

Egenskaper mineral 2
Detta är ett svenskt mineral som är välkänt för denna färg och som bilden visar har det även en tydlig spaltning i två riktningar. Detta mineral är ursprungligen grått till färgen men får sin gröna färg under dagsljusets inverkan.



ulzaka

haha måste ju bara gissa på den första för nöjes skull! Zoisite!

GuldUgglan

#2
Färgglada mineral borde väl vara lätt? :D
Ska kika på det ikväll efter maten om inte eu knäckt det redan  ;D

Eller ulzaka ovan...


Fyndplatsen gissar jag på Långban iaf. 
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Eucitzen

Kan inte låta bra... :D

#1 Maucherit (eftersom vi kan utesluta rutil pga hårdhet)
#2 Mikroklin......amazonit
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Bengan

Bra EU tvåan är mycket riktigt amazonit om än en ovanligare klar variant. Mineral nummer ett får ni fundera vidare på och den skall vara klurig....fyndplatsen är inte Långban

GuldUgglan

Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

GuldUgglan

Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Eucitzen

Vad har #1 för färg? Den ser lite violett-röd ut på datorn.

Beithauptit?

Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Bengan

Jaså var det inte svårare än så Breithauptit vilket jag antar att du menade när du svarade Beithauptit. jo då färgen är violett och det gula är kopparkis nu är bara fråga om vart den kommer ifrån obesvarad. Där den finns så förekommer den tillsammans med andra sällsyntheter som cubanit och nickelin men var....

I övrigt så lyfter jag på hatten för Eucitzen det var mästerligt gjort på så kort tid och med så få ledtrådar..

GuldUgglan

#9
Snyggt EU.. :)

Aha.  Ett antimon mineral. Det borde finnas guld i närheten då...
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Bengan

Jo då, det finns både guld och silver där den kommer ifrån men frågan kvarstår var.... en förfader till oss guldgrävare vid namn Rik-Ola prospekterade i trakten på tidigt 1800- tal om det kan vara någon ledtråd...

GuldUgglan

Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Bengan

#12
inte i närheten....men Rik-Ola var så rik att hans häst hade hästskor av rent silver.....