Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Behöver tips och råd om min plats där jag funnit guld! ytguld?

Startat av Tony32, 21 november, 2015, 14:14:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tony32

Lite osäker på om jag är på rätt plats, men mina funderingar är kring geologi/prospektering, så därför hamnar tråden här! Är det inte rätt får någon mod gärna flytta den.
Nu till tråden i fråga.

Jag och min familj har funnit en plats där vi hittar guld varje gång vi åker dit, men inga stora mängder alls. Brukar bli max 1-2 flagor och något korn varje gång vi är ute och då kör vi med highbanker. Vilket är rätt uselt (men bättre än inget!)

Platsen i fråga är en punkt där flera bäckar slås ihop och där har vi läst ska kunna vara ett ypperligt ställe att gräva på. Bäcken blir bredare därmed vattnets hastighet och djupet är lågt, vilket gör det lätt att gräva osv. 
Utöver det så är bäcken är omsluten av höga kullar/berg enligt kartorna vilket ökar oddsen än mer tycker jag.

Guldet vi funnit är rätt så kantigt, vilket vad jag vet betyder att det inte är så långt ifrån källan. Det jag vill veta är hur man ska ta sig till för att hitta mera eller hitta källan? Jag blir så fundersam för vi har testat på flera ställen där, längs kanterna, bakom/framför stora stenar som "aldrig" flyttar på sig. Men finner ingen "jackpot".
Det som gör mig mest fundersam är att sist jag var ute med flickvännen så hittade jag min största flaga hittills på FÖRSTA spadtaget och det var direkt på ytan då jag bara skulle testa flödet i vaskrännan. Blev väldigt ställd och körde sedan flertal hinkar från samma ställe utan att hitta ett enda korn till.

Har grävt flera "djupa" gropar på en meters djup men vi hittar aldrig något på djupet!

Så sammanfattat:
Guldet är kantigt, verkar finnas mycket men väldigt utspritt? (inte helt rundat/tuggummi guld så att säga)
Guldet finner vi mest på ytan (ytguld så att säga)
Bra storlek på flagorna, 1-3 mm skulle jag säga.

Men varför ligger de på ytan? De känns som att det kommer från ett ställe i närheten och hamnar där tillfälligt bara. Ingen lycka på djupare gropar och det är utspritt typ överallt på platsen, inget koncentrerat eller långlagrat guld. (vad vi funnit ännu) Eftersom jag tycker de är så stora och att vi hittar varje gång så måste det finnas mycket någonstans i närheten!

Så till frågan, vad ska vi göra? Vart ska vi leta? Är det ingen bra plats trotts allt? Om vi skulle ta oss längre upp i bäcken så är det i princip omöjligt att ta sig dit då det finns inga vägar i närheten, "extrem" terräng samt djupt och snabbt flödande vatten.. Blir väldigt frustrerad för jag är säker på att någonstans finns det ett "gloryhole" men vet bara inte var och hur man ska ta sig till att finna detta ställe. För varför är det annars så stora flagor och på ytan?

Har tyvärr inga bilder i dagsläget men kan försöka fixa framöver..

Tack för mig och jag hoppas någon av er kommer med några riktigt bra råd!

Mvh Tony

Eucitzen

Hej!

Hittar du inget vid sidorna om bäcken får du gå uppströms. Börja med en bäck i sänder.
Må vara jobbigt, men så länge det inte är risk för liv och lem så... Ingen som sagt att prospektering ska vara enkelt. :D
Är det ändock för svårt, ja då får du bli kreativ; eller utesluta alla andra alternativ. :D
Ger inte det resultat får du fundera på istidens inverkning, som sista chans.

Att du hittar guld ytligt betyder bara att flödet är högt nog att flytta på en del lättare material - men inte guld - vid just det tillfället.
Om du dessutom inte hittar guld på djupet visar på att det är en relativt ny företeelse.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

GuldUgglan

Nu vill inte jag vara tråkigt skeptisk osv.. ::)
Men du är helt säker på att det är guld?

I vilket fall. Förutom @Eucitzen s förslag, så är mitt tips att försöka undersöka hur bergrunden ser ut i  bergen runtom. Finns kanske berg i dagen, block, tidigare undersökningar, bergrundskartor, kända fynd i närheten.  Osv osv...  :) trevligt jobb.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

johanssonsan

Grattis till fyndet och ett fint inlägg. Blir lite misstänksam när du skriver att guldet är kantigt och dessutom ligger på ytan.
Egen erfarenhet är att jag har fått krafsa av minst en dm innan jag hittar något - gärna två dm. Försök att bekräfta att det är guld.
Kantigt guld har transporterats kort sträcka. Kanske bara några hundra meter. Kommer i så fall ur en eroderande malm.
Så sök som Eucitzen skriver vidare uppströms. Läs gärna denna PDF hoppas att den kan vara till någon hjälp att finna din paystreak.

http://sourdoughminer.com/lp/dl/The-Helical-Flow-Effect.pdf


Tony32

Citat från: Eucitzen skrivet 21 november, 2015, 14:51:31
Hej!

Hittar du inget vid sidorna om bäcken får du gå uppströms. Börja med en bäck i sänder.
Må vara jobbigt, men så länge det inte är risk för liv och lem så... Ingen som sagt att prospektering ska vara enkelt. :D
Är det ändock för svårt, ja då får du bli kreativ; eller utesluta alla andra alternativ. :D
Ger inte det resultat får du fundera på istidens inverkning, som sista chans.

Att du hittar guld ytligt betyder bara att flödet är högt nog att flytta på en del lättare material - men inte guld - vid just det tillfället.
Om du dessutom inte hittar guld på djupet visar på att det är en relativt ny företeelse.
Ahh, ja, känns som att gå uppströms är enda alternativet. Känns jobbigt och "osannolikt" att det skulle finnas något större lager där då det är så pass strömt. Men ja, vattnet kanske planar ut någonstans längre upp också. Saken är ju också det att jag inte vet vilken av de bäckar man ska välja att följa x)
Och angående istiden så är jag inte särskilt insatt i det så det hjälper mig inte, tyvärr.

Men att guldet ligger där på ytan innebär inte att det nyss kommit dit då? Utan att det varit där men vattnet tagit bort det överliggande lagret?

EDIT: Ojdå, såg att det tillkommit flera svar innan innan jag han posta detta inlägg! Angående att jag är säker på guld så är jag 100% säker. "lyser" fastän i skugga, går ej ha sönder med nagel eller kniv. + att vi har vaskguld som vi köpt sedan tidigare (för att lära sig vaska). Så är inte det minsta tveksam om det är guld eller inte.

Och angående den stora flagan på första spadtaget blev jag lika förvånad som ni. Jag trodde inte mina ögon, men den fastna direkt i rännan innan den ens nådde en riffle då den var så "stor" plus att flödet inte var 100% inställt ännu. Jag trodde att jag hittat jackpot då jag fann direkt, men som tidigare sagt fanns inget mera därunder :/

EDIT 2: Tack, ska titta på PDFen nu! :)

EDIT 3: Hittade en bild på vårat första fynd, flagor och korn vi hittat senare har varit kantigare!

HANNU

Jag får rysningar
Grattis för fyndet. Ge inte upp, jobba på.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

Tony32

Citat från: HANNU skrivet 21 november, 2015, 15:50:40
Jag får rysningar
Grattis för fyndet. Ge inte upp, jobba på.
Hehe! Tack så mycket, det uppskattas! Tänkte bara fråga en till sak, om jag nu ska prospektera längre uppströms, ska man köra på enbart panna då eller? Gräva gropar eller ta från ytan? För det mesta materialet i området känns som "paydirt" alltså större stenar/grus, inte så mycket sand alltså. Vill vara så effektiv som möjligt, för det känns inte lönsamt att sätta uppvaskrännan varje gång man ska köra ett test så att säga :)

GuldUgglan

Tänk på det jag skrev. Studera stora block i bäck och runtom. Skaffa en stenslägga och knacka lite.. Sök mineraliseringar. Kanske finns hällar i närheten också.
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Tony32

Citat från: GuldUgglan skrivet 21 november, 2015, 16:12:52
Tänk på det jag skrev. Studera stora block i bäck och runtom. Skaffa en stenslägga och knacka lite.. Sök mineraliseringar. Kanske finns hällar i närheten också.
Ahh yes, har kollat på SGUs kartor och det är "virgin ground" vad det verkar. Hittar inga aktiva eller förfallna inmutningar, inga provtagningar i närheten heller. Är inte helt hundra vilka kartor man ska kolla på på SGU, men det är isälvssediment och vad jag bifogar som berggrund :)

Gruvfogden

Ytligt guld är inte så ovanligt. Oftast beror detta på att guldet är Glacfluvialt och inte alluvialt.
Detta betyder oftast att vattendraget inte har något större inflytande på hur och var guldet ligger, dock kan det ha anrikat guldet något men det gäller då i vattenflödet och i dess omedelbara närhet.

Extrem terräng är vad vi guldgrävare behöver stå ut med för att hitta vad vi söker. Vägar är också av underordnad betydelse. Vi har ju ben och fötter  ;D

Grattis till fyndet och kämpa på.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

johanssonsan

Citat från: Tony32 skrivet 21 november, 2015, 16:34:54
Citat från: GuldUgglan skrivet 21 november, 2015, 16:12:52
Tänk på det jag skrev. Studera stora block i bäck och runtom. Skaffa en stenslägga och knacka lite.. Sök mineraliseringar. Kanske finns hällar i närheten också.
Ahh yes, har kollat på SGUs kartor och det är "virgin ground" vad det verkar. Hittar inga aktiva eller förfallna inmutningar, inga provtagningar i närheten heller. Är inte helt hundra vilka kartor man ska kolla på på SGU, men det är isälvssediment och vad jag bifogar som berggrund :)

Kolla på kartan som visar magnetism. Avvikelser på den kartan tyder på mineralisering. Oftast järn och i kanterna av mineraliseringen kan finnas guld.

Eucitzen

Citat från: Tony32 skrivet 21 november, 2015, 15:36:48
Citat från: Eucitzen skrivet 21 november, 2015, 14:51:31
Hej!

Hittar du inget vid sidorna om bäcken får du gå uppströms. Börja med en bäck i sänder.
Må vara jobbigt, men så länge det inte är risk för liv och lem så... Ingen som sagt att prospektering ska vara enkelt. :D
Är det ändock för svårt, ja då får du bli kreativ; eller utesluta alla andra alternativ. :D
Ger inte det resultat får du fundera på istidens inverkning, som sista chans.

Att du hittar guld ytligt betyder bara att flödet är högt nog att flytta på en del lättare material - men inte guld - vid just det tillfället.
Om du dessutom inte hittar guld på djupet visar på att det är en relativt ny företeelse.

Ahh, ja, känns som att gå uppströms är enda alternativet. Känns jobbigt och "osannolikt" att det skulle finnas något större lager där då det är så pass strömt. Men ja, vattnet kanske planar ut någonstans längre upp också. Saken är ju också det att jag inte vet vilken av de bäckar man ska välja att följa x)

Och angående istiden så är jag inte särskilt insatt i det så det hjälper mig inte, tyvärr.


Du letar inte efter "lager", utan efter källan, där var guldet kommer ifrån. Alltså fast berg.

Eftersom du hittat guld skulle... Jag säga att du nu då har en god anledning att läsa på om istiden. ;D
En liten inledning finns i vår guldwiki. Fördjupning hittar du i böcker, någon kanske kan rekommendera en?
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Tony32

Citat från: Eucitzen skrivet 22 november, 2015, 09:42:21
Citat från: Tony32 skrivet 21 november, 2015, 15:36:48
Citat från: Eucitzen skrivet 21 november, 2015, 14:51:31
Hej!

Hittar du inget vid sidorna om bäcken får du gå uppströms. Börja med en bäck i sänder.
Må vara jobbigt, men så länge det inte är risk för liv och lem så... Ingen som sagt att prospektering ska vara enkelt. :D
Är det ändock för svårt, ja då får du bli kreativ; eller utesluta alla andra alternativ. :D
Ger inte det resultat får du fundera på istidens inverkning, som sista chans.

Att du hittar guld ytligt betyder bara att flödet är högt nog att flytta på en del lättare material - men inte guld - vid just det tillfället.
Om du dessutom inte hittar guld på djupet visar på att det är en relativt ny företeelse.

Ahh, ja, känns som att gå uppströms är enda alternativet. Känns jobbigt och "osannolikt" att det skulle finnas något större lager där då det är så pass strömt. Men ja, vattnet kanske planar ut någonstans längre upp också. Saken är ju också det att jag inte vet vilken av de bäckar man ska välja att följa x)

Och angående istiden så är jag inte särskilt insatt i det så det hjälper mig inte, tyvärr.


Du letar inte efter "lager", utan efter källan, där var guldet kommer ifrån. Alltså fast berg.

Eftersom du hittat guld skulle... Jag säga att du nu då har en god anledning att läsa på om istiden. ;D
En liten inledning finns i vår guldwiki. Fördjupning hittar du i böcker, någon kanske kan rekommendera en?
Skulle säga både och! Att hitta ett lager hade såklart inte varit helt fel, men hittat källan hade även varit kul! Bara jag kan hitta mera guld! :D

De där angående magnetism har jag inte tänkt på, det ska jag kolla upp!

Aaa, jag får ta och bita ihop och vandra uppströms till sommaren och förhoppningsvis hitta bättre guld! :)

Tack så mycket alla för era hjälpsamma svar! Uppskattas verkligen!

EDIT: Angående magnetismen, så blev jag paff, de omslutande "bergen" är ~~+50 nT vad det nu innebär (verkar bara vara lite utöver de "vanliga", men längre uppströms, där några av bäckarna kommer ifrån är det anomalitet på högsta nivån som kan visas på kartan > 1046 och högre! Så mörkrött det bara kan bli.
Så det betyder att det finns gott om mineraler där då och eventuellt guld? Spännande!