Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Bygga gräva-djupt-spade

Startat av Malle, 26 juni, 2015, 05:27:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Malle

Tänkte bygga mig en sådan och därför frågar jag er som har erfarenhet av dylika. Vilken diameter på röret tycker ni funkar bäst? Och hur lång rörbit är optimalt till den föreslagna diametern? Just nu velar jag mellan diametrarna 60, 80 och hundra mm. Materialet blir i svart, iaf den första spaden. Och så tunnväggigt jag kan hitta, blir troligtvis 2 mm. Utgångsspade blir en biltema.

Malle


Malle


Malle

Två skopor verkar vara lagom till min nya leksak  :)

Glimmer


Malle

Lätt jobb, frågan är om det håller.

Sudde(Stefan)

Framåt framåt och.....ner.

Malle

Funderade lite när jag stod i en å i närheten och grävde. Jag använde en vanlig spade från Biltema med hyfsat långt skaft, likadan som jag byggde om till gräva-djupt-spade. Det var rätt strömmt och det verkade som om man bara fick med sig en bråkdel av gruset när bladet väl var över ytan, resten spolades gärna iväg. Och när man kommit ner en bit så blev man nästan tvungen att doppa handtaget för att få med sig nåt upp. Och så var det ju den här spaden med kanter som finns att köpa i USA. Kan ju inte vara så svårt att göra nåt liknande själv? Min idé var att ta en billig Biltemaspade och bygga om så att man dels kan arbeta lite mer upprätt, dels nån form av kant så man får mer material med sig upp och dessutom göra den smalare för att lättare arbeta sig igenom gruset. Kanske den blir lite för vek i bladet längst fram, men då får jag väl korta ner den. Det ska iaf bli spännande för att se om den går att använda, eller om det bara är att slänga den i skrotbingen.

Skillnad i vinkel. Biltemaspade original till vänster om nu någon undrar.

Kortare och smalare.


Jag har alltså gjort bladet smalare, att den nya spaden är lite kortare beror på att jag vinklat skaftet längst ner för att få bättre arbetsvinkel.

HANNU

#8
Kommer nog att böja sig ganska lätt, men sätt den till kantpressen och vik lite från spetsen och mot skaften så långt det är möjligt.
Stå på dig, annars gör nån annan det.