Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Bygga highbanker?

Startat av LingonNugget92, 16 januari, 2013, 18:54:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LingonNugget92

Hej!

Är helt ny inom hela guldvasknings grejen! Jag har bestämt mig för att bygga en Highbanker. Men jag har lite frågor som jag hoppas skall bli besvarade :) Tanken var att bygga en träram med "ungerska"räfflor utav  plattjärn som sitter på en ram av plattjärn som man sedan bara lyfter ur själva rännan när den skall rengöras Tanken var då att själva stålkonstruktionen skall vara tillräckligt tung så den ligger kvar av sig själv så jag slipper skruva fast den. Hur långt skall det vara mellan räfflorna? Hur många räfflor borde jag använda? Som vattenpump tänkte jag använda en dieselpump ifrån Jula som går på 12volt. Hade tänkt att koppla ihop den med ett vanligt bilbatteri. Hur länge tror ni strömmen kommer räcka? 3-5timmar?

Hur stor borde själva rännan vara? Både längd och bredd skulle uppskattas. För att vattnet skall spridas jämt så kopplar jag slangen till ett pvc rör som jag tänkte borra massa hål i så det blir som en dusch.Sen ska jag naturligtvis ha en matta i botten men tyckte att "minersmoss" var på tok för dyr! Så om ni har tips på någon annan sorts massa jag kan använda skulle det vara jättebra!

Nöjer mig med dessa frågor och hoppas på många bra svar!

Gruvfogden

Känns som lite onädigt med dessa räfflor för att leta guld i Sverige. Inte så ofta det hittas nuggets här. Tycker du ska satsa på att fånga storleken micro och upp till någon millimeter eller två.

Med de räfflor du funderar på får du mycket material att vaska.

Som en första Highbanker skulle jag rekomendera att du använder Guldströms eldoradoränna. Finkar bra och är lättarbetat. 1 meter lång och 30 cm bred.

Hur länge batteriet räcker beror sig helt på pumpens kapacitet. Men jag skulle inte rekomendera en 12 voltspump då du inte kommer att få så särskilt mycket flöde under en längre stund. Bättre att satsa på någon liten bensindriven sak. Finns billiga pumpar som funkar rätt bra.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

LingonNugget92

Citat från: Alex L.H skrivet 16 januari, 2013, 20:27:03
Känns som lite onädigt med dessa räfflor för att leta guld i Sverige. Inte så ofta det hittas nuggets här. Tycker du ska satsa på att fånga storleken micro och upp till någon millimeter eller två.

Med de räfflor du funderar på får du mycket material att vaska.

Som en första Highbanker skulle jag rekomendera att du använder Guldströms eldoradoränna. Finkar bra och är lättarbetat. 1 meter lång och 30 cm bred.

Hur länge batteriet räcker beror sig helt på pumpens kapacitet. Men jag skulle inte rekomendera en 12 voltspump då du inte kommer att få så särskilt mycket flöde under en längre stund. Bättre att satsa på någon liten bensindriven sak. Finns billiga pumpar som funkar rätt bra.

Okej tänkte att dom även fångade små bitar bra. Kör med vanliga då. Jag vill helst inte köpa en färdig ränna då det är roligare att bygga eget! Tanken med en elpump är att det inte ska låta så mycket. Kan du rekommendera en pump?

johanssonsan


Gruvfogden

Jo de fångar även små, men också en massa annat oönskat material. Om du vill bygga rännan själv så kör med sträckmetall i aluminium och minersmoss under och i den nedre delen av rännan kan du ha en bit vortexmatting så ska du nog kunna fånga en del.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Infaustus

Hej,trä är ju inte det mest optimala för att bygga en Highbanker av,långränna(longtom på engelska) går ju bra för det är inget man flyttar runt på,men en highbanker av trä skulle man väl kunna göra av marin plywood men då är ju priset mer än att köpa aluplåt och den blir att väga en hel del,fällorna svetsar man mellan 2 plattjärn så att det blir som en stege och mellanrummet beror lite på hur bred rännan är,men om man börjar med 20mm i dom första fällorna(antal beror ju på längden av rännan) och några med ca 40mm på slutet,angående diesel pump som vatten försörjning är det nog ingen lysande ide,den är dels gjord för att pumpa nästintill ren vätska och det är inget man kan få i naturen,alldeles för lite flöde40-60M/L,och inte så hög tryckhöjd,gör att rännan måste bli ganska smal och därför väldigt långsam och kräver då helst siktat matrial och bör stå väldigt nära vattnet,sen priset för en sån pump och ett hyggligt batteri gör ingen glad när man kan köpa en bensindriven 4t vatten pump för 1800kr med 233M/L (julas bensindriven pump)18kg,eller biltemas pump för 1600kr 12kg så vikten på pumpen blir nog mindre än att släpa på ett bilbatteri+pump i skogen,angående matta så säljer mekonomen fina bilmattor som heter Vepa med djupare celler den funkar fint i rännan,i början av rännan kan du använda vanlig grön astroturf matta(grön plast entre matta) men alla mjuka mattor kräver stäckmetall ovanpå för att inte byggas igen av matrial,bredden på rännan skulle jag säga 300mm om du har en bensindriven pump och längden mellan 1300-1500mm.

Lycka till/Infa
Go big or go home.