Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

att sälja till andra

Startat av Nugget, 08 maj, 2015, 09:07:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

johanssonsan

Tar mig friheten att citera ett inlägg från 13 juni 2014. Löser alla funderingar kring utrustning:


"Stå rakt!

Ev vanlig vaskpanna modell klondike special gör det mesta för alla!
Glöm alla andra fantasier.
En vanlig guldpana gör allt du behöver."

:)

GuldDan

För att hålla sams och kunna hålla en god ton så tror jag att så länge man låter bli att kapa andras säljtrådar med erbjudande om sina egna varor så är man en lång bit på vägen.

På det personliga planet drar jag åt mig öronen lite om det blir för mycket business och för lite socialt när man träffas. Fast det upplevde jag inte alls i Ädelfors sist av dom jag träffade utan alla delade med sig och lånade ut sina saker kravlöst.

Tappa inte sugen ni som bygger åt oss som inte kan, tror inte jag är den enda som uppskattar er [emoji5][emoji106]

GuldUgglan

Hannu.. ge inte upp. Det som förstör när man beställer grejer är ju frakten oftast. Därför kanske flera köper biltema grejer när de ändå är där..
Att kopiera för eget bruk eller för att göra kopior åt kompisar på grejer som ingen på forumet säljer original versionen av tycker jag är OK.. Men skulle nån sälja tex hogpan originalet och @HANNU säljer kopior så känns det ju fel.. Problemet med att tillverka åt kompisar är att de vill ha "kompis pris"  ;D Så.. där försvinner ju förtjänsten.
Så.. kopiera gärna grejer ingen annan här säljer originalet av..för eget bruk och åt kompisar..

min åsikt igen....
Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro man är en idiot, än att öppna käften och undanröja alla tvivel.
- En guldgrävare ligger aldrig och sover. Han ligger bara på laddning.

Pappagoran

#16
Att blanda in tandkräm och hur dom hanterar det i en hel kontinent tar JAG som ett "dåligt exempel"
då vi här pratar om en grupp bestående av drygt 1.600 medlemmar.

Jag har fått förmånen att lära känna så många här vars största intresse visat sig vara att hjälpa och inte
tjäna pengar. Vad vore väl jag i denna guldgrävarvärld förutom dessa vänner? @HANNU  gjorde en riktigt
fin grej till Majmötet som @GuldDan  blev kär i och jag ser inga som helst problem i att Hannu gör en sån
till honom och även till er andra som vill ha och är beredda att betala för materialet och tiden det tar att tillverka.

@Verktygsmakaren Sven  presenterade en ny matta i Ädelfors detta majmöte och strax efter dyker detta upp på
en hemsida: "Nu har vi börjat att ta fram våra Guldbob mattor med ett inbyggt interlocksystem. Kommer i 2 varianter
i starten ytterligare 2 efter sommaren" Jaha tänker jag, vart tog dom egna idéerna vägen?

Här tar jag nog min Mats ur skolan (eller ur denna tråd) med följande: Är du trevlig och kan bjuda på dig själv utan tanke
på vinning kommer du mycket längre! Sen måste jag nog citera @Johannsonsan också "Ev vanlig vaskpanna modell klondike special
gör det mesta för alla! Glöm alla andra fantasier"

"Texten och musiken har jag skrivit själv tror ni
men det är en översättning och en stulen melodi"

I do not fail, I succeed in finding out what does not work.

Gruvfogden

Att "kopiera" andras produkter, som det dessutom inte finns patent på, för att använda själv eller sälja som privatperson till någon bekant är helt ok för min del. Men när det kommer till "storskalig" kopiering i vinstsyfte då har det gått för långt.
Jag var i tron om att detta var ett forum för guldgrävare. Alltså där vi kan samlas och hjälpas åt utan vinstintresse t.ex genom att bygga saker åt varandra och ge tips och råd. Men det känns ibland som att det blir en slags reklamkanal för att sälja grejer i stora upplagor. Sånt kan göras genom butiken här på forumet eller att de som tillverkar och/eller säljer i större upplagor köper en reklamplats på forumet för sin egen butik.
Att Hannu säljer en highbanker eller två är helt ok då han gör det för självkostnadspris och i syfte att hjälpa till utan att "profitera" på folk.
Rolf Guldström är medlem här och har ett företag som säljer guldvaskningsprylar men han startar inte eller skriver i trådar om hans prylar, han har istället köpt en reklamplats här.
Tack Hannu och tack Rolf för att ni vet hur man håller isär vinstintresse från hobby.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

klyvar

Den här debatten fördes delvis för snart 20 år sedan gissar jag. Där jag anser att en person blev väldigt orättvist påhoppad. Men men låt oss inte upprepa gamla misstag. Många av oss även jag har en massa idéer och en del av dom bli verklighet. Visst har jag säkert som många andra ibland funderat på att sälja till andra men sanningen att säga så blir det bara funderingar av det. Jag tycker om vi väljer att visa våra idéer för andra före vi själv har skyddat iden eller börjat sälja den så får vi faktiskt räkna med att någon annan kan ta iden.

Om det är så att man har en bra ide och inte tänkt skydda den men kanske vill göra lite pengar på den så tror jag att samarbete kan gagna alla inblandade. Jag tror absolut att det finns utrymme för några välutrustade företag som kan förse guldgrävare inte bara i Sverige utan hela Europa med utrustning. Så min uppmaning hjälp varandra att bli starka så kommer alla i slutändan att tjäna på det. Ni måste bara komma på en affärsmodell som kan passa er bägge.

Om man har en ny produkt så ser jag inget konstigt med att man diskuterar här även om man tänkt tjäna pengar. Ni som stör er på det kan ju bara blockera så slipper ni ser vederbörandes inlägg (finns i era inställningar). Sedan att någon gör en vinst gör bara att det finns pengar för reklamationer, service och produktutveckling. Vinst är en bra morot när man vill skapa konkurrenskraftiga företag.

Sedan tycker jag det är sjysst om vi kan föra ett resonemang på ett sätt så ingen behöver känna sig utpekad.

Guldbob

#19
Citat från: borax skrivet 08 maj, 2015, 21:09:26
Citat från: Pappagoran skrivet 08 maj, 2015, 20:34:47
Att blanda in tandkräm och hur dom hanterar det i en hel kontinent tar JAG som ett "dåligt exempel"
då vi här pratar om en grupp bestående av drygt 1.600 medlemmar.

Jag har fått förmånen att lära känna så många här vars största intresse visat sig vara att hjälpa och inte
tjäna pengar. Vad vore väl jag i denna guldgrävarvärld förutom dessa vänner? @HANNU  gjorde en riktigt
fin grej till Majmötet som @GuldDan  blev kär i och jag ser inga som helst problem i att Hannu gör en sån
till honom och även till er andra som vill ha och är beredda att betala för materialet och tiden det tar att tillverka.

@Verktygsmakaren Sven  presenterade en ny matta i Ädelfors detta majmöte och strax efter dyker detta upp på
en hemsida: "Nu har vi börjat att ta fram våra Guldbob mattor med ett inbyggt interlocksystem. Kommer i 2 varianter
i starten ytterligare 2 efter sommaren" Jaha tänker jag, vart tog dom egna idéerna vägen?

Här tar jag nog min Mats ur skolan (eller ur denna tråd) med följande: Är du trevlig och kan bjuda på dig själv utan tanke
på vinning kommer du mycket längre! Sen måste jag nog citera @Johannsonsan också "Ev vanlig vaskpanna modell klondike special
gör det mesta för alla! Glöm alla andra fantasier"

"Texten och musiken har jag skrivit själv tror ni
men det är en översättning och en stulen melodi"

Och vi andra har haft förmånen att känna dig som är en mycket fin person tack för att vi har en sån person bland guldgrävarna här.
//borax
En liten notering, det är lätt att skriva illa om något utan ha alla fakta. Mina Guldbob mattor började som en ide redan tidigt i höstas och tillverkades i silikon av hårdare modell redan i vintras, tyvärr blev de gjutna silikonmattorna för ojämna i kvalite så jag valde att inte visa dem i Borlänge utan kasserade dem.

Jag pratade med @Verktygsmakaren Sven om mina silikonmattor redan i januari, när jag hörde att han skulle börja göra mattor och gratulerade honom och ville sammarbeta och ev ta fram ett verktyg till mina, jag skulle gärna återförsälja hans.
Funderade till och med ett tag på att lägga ner mitt projekt då silikon och prototypkostnader drog iväg.

Vi kommer inte att konkurrera utan snarare komplementera varandras produkter. De är nämligen tämligen olika i modell.

Verktygskostnader och prototyper är inte helt gratis, mina silikonmattor 5st kostade mig nästan 7 000 men är det inte bra nog så får man ta sådant om man är seriös och vill ha en bra produkt som man tror på.
Så mina mattor var planerade och informerade om innan @Verktygsmakaren Sven presenterade sina.
strunt samma, han har en fin produkt och jag återförsäljer dem gärna. Men att prata strunt och hoppa på mig utan att veta fakta tycker jag är dumt. @Pappagoran , jag skrev ju att det var ett dåligt exempel, ta det för vad det var.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

Verktygsmakaren Sven

Jag måste nog in i dessa diskussioner med lite  som stöd för Guldbob  om mattorna

Som Guldbob säger hade vi en liten diskussion om mattor i början av året  där han sa att även han ville ta fram en matta  som jag inte har en
aning om hur den ser ut eller kopplas.  han såg en tidig testprofil hos mig men inte min slutgiltiga profil samt mattkoppling.
mao hade han planer på att göra en matta, mer vet inte jag. 



för min egen del har vägen varit lång tills min blev "helt" klar med prototyper olika verktyg mm  denna resan började i juni 2014. med lite förfrågningar
om jag var helt fel ute med min ide.   så man har jobbat ihop lite pengar satsat dem i verktyg och provat  och sedan börjat om igen

//sven
Lättjan är uppfinningarnas moder/
Ingenting är omöjligt det Omöjliga tar bara lite längre tid

borax

#21
Jag tycker inte att vi på forumet ska hålla på med några personangrepp eller andra angrepp och om nån inte är nöjd så kan man skicka Pm istället för att diskutera allting öppet här. Det är väldigt lätt att det kommer fram felaktig information vilket har visat sig flera gånger under mina år här på forumet.Och alting som man tycker är felaktigt eller orättvist kan man anmäla till moderator med en förklaring varför man gör anmälan genom att trycka på knappen nedan. Det är ju nämligen han som sätter upp reglerna för vad vi får göra och inte göra på forumet.

//borax

Muddy

Tycker som ovanstående att ni ska använda PM, Detta är inte intressant för oss andra.


Nugget

Hej, igen...

Som ni har märkt så har jag varit väldigt tyst i denna tråden och det är lite avsiktligt.
Det är ju inte jag som admin som gör ett forum, utan det är medlemmarna och det dom skriver som skapar en fin gemenskap här på nätet. Jag sätter bara upp regler på sådant som absolut inte får förekomma på forumet, t.ex sexbilder osv, som inte alls har med detta att göra.

Och denna tråd uppkom i min hjärna när flera personer skulle beställa samma panna att sälja och då tänkte jag att det är säkert ett problem framöver om olika personer börjar konkurrera med priser så att vissa går back och blir sura. Därför kan vi prata om det innan det händer.

Fri konkurrens  är ju bra, men då tänker vi ofta på företag med stora marginaler.
Dom på forumet som satsar sina egna pengar för att göra det lättare för andra medlemmar att köpa saker lite billigare än att beställa själv USA, dom kommer ju också att lägga på lite för besväret. Så, det är ju inte så konstigt att folk tjänar pengar på att sälja. Inte mycket, men ändå...

Så, min fråga är då: Ska vi hålla koll på vad dom andra säljer (och prata med dom via PM) innan man beställer samma sak och säljer sin prylar mycket billigare än den andre????

/Nugget
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.

Gruvfogden

Jag tycker det räcker med att den som startar tråden får "behålla" ämnet. Om någon annan vill sälja något annat så kan dom starta en egen tråd.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Marre82

En tråd, en säljare. Mer reglerat behöver det inte vara.