Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Abstinens på guld!

Startat av Blixten, 03 januari, 2013, 19:54:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Blixten

Hej hopp allihopa!

Är en ny Nisse här, verkar som ett riktigt härligt och trevligt ställe!

Kan börja med att säga att jag är nybörjare på guldprospekteringar och dylikt.
Dock så har jag gått en kurs i hur man gör för att hitta guld.

Var ute nu i höstas och vaskade. Har totalt sett hittat 26 underbart vackra guldkorn.
Och av det har man fått en extrem guldfeber!:(

Dock så undrar jag, hur stillar andra er abstinens fram till vårkanten???

Brukar ni träffas å hitta på roliga saker?

Eller kan man leta upp nån kurs nånstans??

Med vänlig hälsning, Blixten
Gräv gräv och åter gräv

Gruvfogden

Själv får jag ingen abstinens då prospekteringen pågår året runt. På vintern blir det kartprospektering och ett hejdlöst letande hos SGU och massa gamla arkiv.
Skulle inte det räcka till så bygger jag nya manicker eller förbättrar de jag redan har.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Eucitzen

Jag kan få abstinens ibland men..
Vittnar mig andra intressen under den vita årstiden, t.ex. stenslipning.

Jag kartprospekterar också, då mest för att få en bättre förståelse av områdets geologi.
Sedan, blir det snöfritt, passa på. En spontan resa skadar sällan. :)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Blixten

Ok, jo kartor håller man på att kolla lite då och då. Har fixat digitala terrängkartor över hela Sverige.

Har kollat mycket i Norrland, och man blir rätt sugen på att dra upp dit 1 vecka..typ Boliden Luleå.
Sen är jag medlem i svenska guldvaskarföreningen med. Där ser man fram emot när dom skall ha sitt 25-års jubileum i ädelfors:)

Nån av er som ska dit?
Gräv gräv och åter gräv

Gruvfogden

Citat från: Blixten skrivet 04 januari, 2013, 08:27:50
Ok, jo kartor håller man på att kolla lite då och då. Har fixat digitala terrängkartor över hela Sverige.

Har kollat mycket i Norrland, och man blir rätt sugen på att dra upp dit 1 vecka..typ Boliden Luleå.
Sen är jag medlem i svenska guldvaskarföreningen med. Där ser man fram emot när dom skall ha sitt 25-års jubileum i ädelfors:)

Nån av er som ska dit?

Norrland är mycket intressant. Har släkt och familj kring Gällivare och har prospekterat en hel del där. Ska upp till sommaren och köra på släktens marker. Då blir det ingen vaskpanna eller ränna, vi kommer köra maskinellt.
Spenderade mycket tid och prospekterade där förra året. Tog prover på drygt 2 liter och vaskade ner. Bästa resultatet hittills var 41 korn på 2 liter. Så det är i det området vi kommer köra i sommar.
Finns även en hel del andra intressant områden, bland annat kring Jokkmokk och Porjus där det finns en "PRAP" som redovisar upp till 38 korn på 5 liter vaskmaterial.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Blixten

Ok, det låter ju inte alls fel! Själv blir det till å köra vaskpanna å ränna. Fast håller med ett litet projekt här hemma..tänkte fixa en pump som man kanske kan koppla till vaskrännan.
Har ni nån pump ni kan rekommendera..som man kan köpa på biltema eller nått annat ställe kanske?

Nej nu längtar man faan efter våren!:)

Gräv gräv och åter gräv

johanssonsan

Har provat några pumpar och finner denna riktigt bra. Rätt form på impellern gör att den behåller trycket även när den stryps. Lätt att dela för rengöring mm. Inte billigast med bland de bästa.
Annars finns pumpar hos tex Biltema, Jula och alla båttillbehörs handlare.
http://www.spx.com/en/johnson-pump-marine/pd-marine-bilge-cartridge-and-ultima-combo/

Blixten

Ok. Vad ligger priset för en sånn pump då?

Var inne och kollade på den, men hittade tyvärr inga prisuppgifter.
Nån av er som kommer från södra Sverige?

Själv bor jag i södra Halland.
Gräv gräv och åter gräv

Tobbe

tjena blixten, sitter du inte hemma framför datorn o kolla på kartor av alla de slag så går det ju faktist dra ut o leta nu iaf i södra sverige, var själv på en tur idag norr om jönköping o körde igenom 5 hinkar matrial i min nya vaskränna, är ju snö och isfritt och 6+ grader, blev inte allt för svettig o blöt så de gick fint
Ut och upplev

erland82

Citat från: Alex L.H skrivet 04 januari, 2013, 11:43:31
Citat från: Blixten skrivet 04 januari, 2013, 08:27:50
Ok, jo kartor håller man på att kolla lite då och då. Har fixat digitala terrängkartor över hela Sverige.

Har kollat mycket i Norrland, och man blir rätt sugen på att dra upp dit 1 vecka..typ Boliden Luleå.
Sen är jag medlem i svenska guldvaskarföreningen med. Där ser man fram emot när dom skall ha sitt 25-års jubileum i ädelfors:)

Nån av er som ska dit?

Norrland är mycket intressant. Har släkt och familj kring Gällivare och har prospekterat en hel del där. Ska upp till sommaren och köra på släktens marker. Då blir det ingen vaskpanna eller ränna, vi kommer köra maskinellt.
Spenderade mycket tid och prospekterade där förra året. Tog prover på drygt 2 liter och vaskade ner. Bästa resultatet hittills var 41 korn på 2 liter. Så det är i det området vi kommer köra i sommar.
Finns även en hel del andra intressant områden, bland annat kring Jokkmokk och Porjus där det finns en "PRAP" som redovisar upp till 38 korn på 5 liter vaskmaterial.

Verkar riktigt roligt. Är det en gammal älvbotten ni gräver i då eller vad är det för slags mark som fyndigheten finns i.

Blixten

Tjenare Tobbe!:)

Jo man har väll haft sina funderingar på att åka ut och plundra moder natur:)
Men är det inte kallt att köra ned nävarna i vattnet?:)

Har haft mina funderingar på att köpa neoprenhandskar, ska tydligen vara riktigt bra handskar mot kyla och fukt.

Gräv gräv och åter gräv

Gruvfogden

Citat från: erland82 skrivet 04 januari, 2013, 17:50:11
Citat från: Alex L.H skrivet 04 januari, 2013, 11:43:31
Citat från: Blixten skrivet 04 januari, 2013, 08:27:50
Ok, jo kartor håller man på att kolla lite då och då. Har fixat digitala terrängkartor över hela Sverige.

Har kollat mycket i Norrland, och man blir rätt sugen på att dra upp dit 1 vecka..typ Boliden Luleå.
Sen är jag medlem i svenska guldvaskarföreningen med. Där ser man fram emot när dom skall ha sitt 25-års jubileum i ädelfors:)

Nån av er som ska dit?

Norrland är mycket intressant. Har släkt och familj kring Gällivare och har prospekterat en hel del där. Ska upp till sommaren och köra på släktens marker. Då blir det ingen vaskpanna eller ränna, vi kommer köra maskinellt.
Spenderade mycket tid och prospekterade där förra året. Tog prover på drygt 2 liter och vaskade ner. Bästa resultatet hittills var 41 korn på 2 liter. Så det är i det området vi kommer köra i sommar.
Finns även en hel del andra intressant områden, bland annat kring Jokkmokk och Porjus där det finns en "PRAP" som redovisar upp till 38 korn på 5 liter vaskmaterial.

Verkar riktigt roligt. Är det en gammal älvbotten ni gräver i då eller vad är det för slags mark som fyndigheten finns i.

Det ställe som "Prapen" pekar ut är en älv. Guldet ligger där i avlagringarna. Stället jag har hittat ligger också i anslutning till en lite älv. Där har jag grävt både i älven och i bankarna.
"The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit."

Nugget

Citat från: Blixten skrivet 03 januari, 2013, 19:54:02

Dock så undrar jag, hur stillar andra er abstinens fram till vårkanten???

Med vänlig hälsning, Blixten

Det vanliga är att bygga alla "manicker" så dom är klara till våren.
Provar idéer osv.....

Lycka till....
Bästa hälsningar, Nugget, site Admin.
Alias för huvudansvarig som idag är Dan.