Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Promota guldvaskning lokalt

Startat av Guldbob, 10 mars, 2015, 19:06:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Guldbob

Jag undrar om någon försökt annordna lokala träffar, inbjudningar av allmänheten för att prova på guldvaskning? Om så ge gärna erfarenheter, kopior på inbjudan och allt annat matnyttigt ni kan tänka er. Kreativa? Lämna gärna förslag på hur en sådan inbjudan bör, kan eller skall se ut.

Jag funderar på att fixa något i Karlsborg, och har ordbajsat lite.
Ett helt oigenomtänkt förslag till flyer. Självklart skall det till ett gäng med bilder.
"--
Guldvaskning, något för hela famijen.
Guldvaskning, de flesta av er har säkert sett "Goldrush" eller "Yukon gold"
Viste du att Sverige är Europas guldrikaste land, du kan faktiskt hitta guld nästan överallt!
Varför inte prova?
Guldvaskning ger dig en fantastisk naturupplevelse, ett lugn och samtidigt spänning.
När du hittat din bäck och tar upp en spade grus i vaskpannan och vaskar, förväntningen är stor, du vaskar och vaskar,
Gruset i vaskpannan minskar spänningen ökar, snart är det bara det sista kvar, Jaaa, du ser lite Guld, inte mycket men Guld!
Så går det till, alla kan göra det och alla kan hitta Guld. Tiveden är ett av de ställen som du kan hitta Guld.
Låna en vaskpanna och prova. Du kommer inte bli miljonär, men du kommer att hitta Guld!
När du väl hittat dina första Guldkorn så kommer du få guldfeber, en obotbar åkomma som är undebar.
Kostar det något? En egen vaskpanna kostar knappt 200 kronor och alla har rätt att leta, allemansrätten gäller.
Paydirt.se kommer att hålla Gratis lektioner i guldvaskning  i vår, lördagen den 16 maj mellan 10.00 - 15.00 vid Flugebyn, kom och prova!
Vi lånar ut vaskpannor, du får prova först med grus som har några blyhagel och sedan med grus som innehåller riktigt guld!
Allt guld du hittar får du behålla!
Anmälan sker på www.paydirt.se
--"

Tja ett helt oigenomtänkt förslag till flyer att sätta på konsum och ica etc.
Mer ideer att promota guldvaskning önskas!
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

johanssonsan

Här tror jag att nyckeln till framgång är att alla går hem med några korn i ett glasrör. Det guldet glömmer du aldrig.
Är ni flera som kör vaskningen så uppskattas säkert om ni kan grilla en korv eller två. Har varit på en vaskning
där vi gjorde kolbullar mitt på dan. Det var mycket uppskattat.

maxibazze (Max)

Bara en fråga, i all välmening, Är Sverige Europas guldrikaste land? Det kanske stämmer rent geokemiskt, men hittar man inte mer "synligt" guld i övriga europeiska länder? Jag frågar för jag faktiskt undrar, inte för att rätta någon, för jag har hört det innan. Stämmer påståendet "Det är bara färre som letar i Sverige", verkligen?  :D
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

iller

Citat från: maxibazze (Max) skrivet 11 mars, 2015, 07:32:04
Bara en fråga, i all välmening, Är Sverige Europas guldrikaste land? Det kanske stämmer rent geokemiskt, men hittar man inte mer "synligt" guld i övriga europeiska länder? Jag frågar för jag faktiskt undrar, inte för att rätta någon, för jag har hört det innan. Stämmer påståendet "Det är bara färre som letar i Sverige", verkligen?  :D

Sverige är europas största guldproducent, tills finland öppnar sin nya gruva om de inte redan gjort det. Det mesta är dock som en biprodukt från annan utvinning.

maxibazze (Max)

Ok, guldproducent kan jag förstå. Tänkte att vi hade mest vaskguld...
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

Guldbob

Jag vet förvisso inte om vi är störst, jag läste det någonstans.
Men det är nog inte det viktiga, förslag på lockande text vore trevligt.
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

HANNU

Citat från: iller skrivet 11 mars, 2015, 08:42:05
Citat från: maxibazze (Max) skrivet 11 mars, 2015, 07:32:04
Bara en fråga, i all välmening, Är Sverige Europas guldrikaste land? Det kanske stämmer rent geokemiskt, men hittar man inte mer "synligt" guld i övriga europeiska länder? Jag frågar för jag faktiskt undrar, inte för att rätta någon, för jag har hört det innan. Stämmer påståendet "Det är bara färre som letar i Sverige", verkligen?  :D

Sverige är europas största guldproducent, tills finland öppnar sin nya gruva om de inte redan gjort det. Det mesta är dock som en biprodukt från annan utvinning.

Kittilä gruva producerar 5000kg per år.
Guldhalt fem gram per ton.
Ägs av Canadensarna
Stå på dig, annars gör nån annan det.

iller

Citat från: HANNU skrivet 11 mars, 2015, 20:43:05
Citat från: iller skrivet 11 mars, 2015, 08:42:05
Citat från: maxibazze (Max) skrivet 11 mars, 2015, 07:32:04
Bara en fråga, i all välmening, Är Sverige Europas guldrikaste land? Det kanske stämmer rent geokemiskt, men hittar man inte mer "synligt" guld i övriga europeiska länder? Jag frågar för jag faktiskt undrar, inte för att rätta någon, för jag har hört det innan. Stämmer påståendet "Det är bara färre som letar i Sverige", verkligen?  :D

Sverige är europas största guldproducent, tills finland öppnar sin nya gruva om de inte redan gjort det. Det mesta är dock som en biprodukt från annan utvinning.



Kittilä gruva producerar 5000kg per år.
Guldhalt fem gram per ton.
Ägs av Canadensarna

Är det den nya de öppnat?

HANNU

#8
 Till 2012 var det dagbrott men nu gräver man i tunlar. Öppnades 2008. Ja, det är den senaste gruvan.
Annars är Kina den största guldprodusenten med 370 ton per år.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

maxibazze (Max)

#9
Stora mängder guld, tror inte de har sitt eget land att tacka dock, de exploaterar ju mycket afrikansk mark med billig afrikansk arbetskraft.

Hur som helst, tycker texten är bra skriven Guldbob!

Men texten kan ge för stora förhoppningar, som det är 100% chans att hitta guld varje gång, tror några andra ordval passar, så folk vet att de mycket väl kan hitta guld, men det krävs lite kunskap och övning :)
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

iller

Citat från: HANNU skrivet 12 mars, 2015, 03:39:57
Till 2012 var det dagbrott men nu gräver man i tunlar. Öppnades 2008. Ja, det är den senaste gruvan.
Annars är Kina den största guldprodusenten med 370 ton per år.

Då är de inte störst ännu, de har en annan gruva på g vad jag läste. Då kommer de gå om oss.

Guldbob

Citat från: Guldbob skrivet 11 mars, 2015, 19:42:51
Jag vet förvisso inte om vi är störst, jag läste det någonstans.
Men det är nog inte det viktiga, förslag på lockande text vore trevligt.
Jag hoppas på mer förslag på lockande texter. Jag skulle även vilja låna några trevliga bilder för detta ändamål, någon bild på vaskpanna med guld i kanten, någon naturbild på vaskare osv.
Pm:a gärna om du har några bilder eller maila dem direkt till info@paydirt.se
Go for Gold
/Guldbob

www.paydirt.se

HANNU

I tråden Finlands inmotning 2014 finns fina bilder. I iallafall alla bilder jag lagt dit får du fritt änvända
Stå på dig, annars gör nån annan det.