Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Bygge av vikbar ränna..

Startat av Flake Arne, 13 april, 2014, 20:38:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Flake Arne

Hej alla,

Nu har jag fått tummen ur och påbörjat bygget av en vikbar vaskränna.
Vill kunna ta med den när jag reser/vandrar därav vik-kravet. Kan även funka bra som "köksbord" vid tältet.


Flake Arne

Tanken är att ha Guldströms räfflor första delen och gummimatta nederst.

Synpunkter eller känns det ok ?

Flake Arne


erland82

Ser bra ut. Men jag skulle börja med den ribbade mattan och ta guldströms räfflor sist. Detta för att enklare få fart på vattnet ner i rännan.

Flake Arne

Tack för tipset Erland,

Vi har dividerat fram och tillbaka om hur man bör ha det.
Anledningen till att ha gummit sist var att fånga upp finguldet där. Eller ska man rentav köpa 5 st räfflor till och skippa mattan ?


piggis

Jag tänkte mig gummimatta i botten med spagetti ovanpå i slutet några bitar eldorado för att lättare se när spagettin är full och det börjar fylla upp eldoradon.
Rätta mig gärna om jag har otur i mitt tänkande.

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk


Dejamm

Jag håller på Erland. Gummi först och sen eldorado.

Sudde(Stefan)

Här är min "reseränna" :)
Tillverkad av Hannu .
Framåt framåt och.....ner.

erland82

Citat från: Flake Arne skrivet 13 april, 2014, 22:07:40
Tack för tipset Erland,

Vi har dividerat fram och tillbaka om hur man bör ha det.
Anledningen till att ha gummit sist var att fånga upp finguldet där. Eller ska man rentav köpa 5 st räfflor till och skippa mattan ?

Det är snarare tvärt om faktiskt. Du kommer fånga mer mikro i eldoradon när den är i slutet och mitten. Då hinner både materialet och vattnet stabiliseras i rännan så att det fina guldet får lugn och ro att sätta sig i räfflor. Om du inte kommer att sätta dit en V öppning för att leda in vatten i och mata i materialet på så är mattan med en bra plats för detta. Tycker jag iallafall  :)

Flake Arne

Citat från: Sudde(Stefan) skrivet 14 april, 2014, 09:56:41
Här är min "reseränna" :)
Tillverkad av Hannu .

Wow...den får ju min ränna att se ut som nått barnen snickrat ihop på söljden  ;D
Mycket proffsigt !

kornet

Vilken vikt har den.
Skulle faktiskt vara kul att fästa en sådan på stora ryggsäcken och köra kombination med vandring, prospektering och vildmarksliv!


Flake Arne

Citat från: erland82 skrivet 14 april, 2014, 12:05:29
Citat från: Flake Arne skrivet 13 april, 2014, 22:07:40
Tack för tipset Erland,

Vi har dividerat fram och tillbaka om hur man bör ha det.
Anledningen till att ha gummit sist var att fånga upp finguldet där. Eller ska man rentav köpa 5 st räfflor till och skippa mattan ?

Det är snarare tvärt om faktiskt. Du kommer fånga mer mikro i eldoradon när den är i slutet och mitten. Då hinner både materialet och vattnet stabiliseras i rännan så att det fina guldet får lugn och ro att sätta sig i räfflor. Om du inte kommer att sätta dit en V öppning för att leda in vatten i och mata i materialet på så är mattan med en bra plats för detta. Tycker jag iallafall  :)

Tack för tipsen boys,

Gummi först it is...om jag inte ska köra Eldorado hela vägen..? Kanske lika bra att köpa 5 st till...vad tror ni ?
Gummi vs Eldorado ?

Jo, hade tänkt att snida till en inmatningstratt oxå. Ska bara lura ut placeringen av "gångjärnen"

Flake Arne

Citat från: kornet skrivet 14 april, 2014, 20:22:24
Vilken vikt har den.
Skulle faktiskt vara kul att fästa en sådan på stora ryggsäcken och köra kombination med vandring, prospektering och vildmarksliv!

Precis vad jag skall göra !
Kombinerad fiske och vaskresa...utmaningen blir att få med allt på 28 kg som jag får ta på flyget.  :D