Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Tacksam för tips för billigt hemmabygge

Startat av davelin, 15 mars, 2014, 17:15:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

johanssonsan

Snyggt! Vill rekommendera att du gör gallret (grizzlyn) tätare. Allt att få så fint material i rännan som möjligt. Kanske 5mm  - 6mm mellan pinnarna.
Miller table skall ha en matt yta. En bit av "svarta tavlan" går utmärkt. Annars den färg du nämner på vattenfast plyfa. Formplyfa?  Sett att någon har lagt skumgummi i lådan i toppen för att slippa luftbubblor.

davelin

#14
Var ett tag sen jag rapporterade här, det har dock hänt en del :-).
Min träränna är färdig, byggde dock ingen box till den utan kommer bara leka lite med den i småbäckar och slå till på att bygga en highbanker i ALU.
Tyvärr är det nåt tjafs med skrotnissen jag skulle till och fixa sträckmetall (ni vet hur det är med vänner till vänner som ska fixa osv)
Så jag har tryckt i V-ribbad matta och lite riffles, ska troligen ut och testköra den i helgen, på ett ställe som ser fint ut men jag har ingen aning om där finns guld, men vi hoppas på det bästa :-)..

Tillbaka till Highbanker-bygget!
Har skissat lite på en ränna i 2 delar 75+75cm, 30cm bred.
sen en box med en längd på 50cm, höjd 25.
Dessa kommer alla 3 ha en liiiiten skillnad i bredd så de går att stacka vid transport.

Var nere hos plåtslagarn idag ang material och blev lovad bra pris även om han inte kunde spika helt då jag inte är helt 100 på allt än

*hur höga behöver väggarna vara?
Själva sammansättningen kommer i utförande påminna om GoldHog Viper, behöver man verkligen så våldsamt höga väggar som det är på den?

*Hur tjock ALU bör jag använda?
Läst nånstans om nån som byggde i 6mm vilket känns jävligt overkill då det är ordentligt styvt redan vid 3mm, hur tunt rekomenderar ni som minst? (Vill ju ha den så lätt som möjligt).

Andra frågor:
*Jag har precis gått med i SGF och undrar var jag får tag i info om deras inmutningar? Edit: (info om var de ligger / kartor)

*Ädelfors: där ni är och testkör era värstingar, är det utmed 47an strax utanför Vetlanda? "Guldvägen"? (Isf är detta mkt närmare än jag fått för mig och då kommer jag ner och testkör 1maj om jag är klar :-) ...)

HANNU

Jag har heller inte förstått det där med höga väggar (Goldhog). Jag har 10 cm högt. Alldeles i början kan man ha högre på en HB. Två mm aluminium räcker nog gått och väl. Gallern tror jag att 6-8 mm i mellan pinnarna är nog, och dom skall helst vara lösa i andra ändan. En kam.
Det kommer folk som vet allt om detta till Ädelfors, så häng med.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

iller

I ädelfors är vi precis nedanför guldström som säljer prylar. Släng in guldströms I Eniro så ser du var vi är. Jag skulle säga att 2mm räcker.

Kulta Imuri

Gå in på guldvaskarn.org . Om sgf, styrelsen. Kontakta Cecilia S, så hjälper hon dig.

Kulta Imuri

davelin

Härligt med snabba svar :-)..

Då taggar jag ner och beställer delar enl min skiss i 2mm ALU imorgon!

@Hannu:
Bra poäng ang att ha lite högre precis uppe vid "fallet", hade faktiskt tänkt mig 10cm väggar precis som du.
Grizzly-bars kommer jag använda samma som finns på bilden på min lillla trälåda tidigare i tråden, fast dubbelt, tror det ligger på runt 5mm.

@iller
Soft då är det rätt plats jag har letat fram, och jag har bara 12mil ist för ca 20-25 som jag hade fått för mig.

@Kulta
Mailade nu så det ska väl lösa sig det också :-).
------------------

@Alla
Tack som fan och vi ses i Ädelfors oavsett om jag är klar med bygget eller inte!


davelin

@ Haynes:
Tackar för tipset, men jag hittar inga prover på nåt annat än varierade maskor..?
Heller ingen info om storlek på proverna?.


Var och hämtade delarna idag, tyvärr hade han massuppfittat den lilla detalj att rännorna skulle ha olika bredd.
Jag orkade inte gnälla på detta då jag fått bra pris och även en del småbitar gratis, såg dessutom en tråd här om att bygga en vikbar ränna, så det är inte omöjligt att jag gör ett försök på detta :-)..



Nya frågor:

Sträckmetallen!
Har ny pejl på detta nu och jag tror inte vi fick fram nåt bra svar ang mask-storlek?
Sen har jag även sett "honeycomb", är detta nåt att föredra kanske?

Pumpen:
Biltemas "GP2"-pump, 5,4hp, 36 kubik/h
Är detta en vinnare?
-------------------------

Snabba svar och bra drag i bygget så blir det testkörning i Ädelfors under Majträffen!!  8)

garde

Citat från: Haynes guld skrivet 19 april, 2014, 11:26:47
Varsågod materialprov sträckmetall  http://www.hafla.se/default.asp?ID=FLEXMETALL-MATERIALPROVER&sLang=sv-se

Vilken typ av sträckmetall bör man använda?
Det fanns flera olika sorter att välja mellan.

Mvh
Garde
Kasta inte skit i motvind

johanssonsan

Hannu här på forumet har att sälja.


HANNU

#23
Citat från: johanssonsan skrivet 24 april, 2014, 16:28:54
Hannu här på forumet har att sälja.


Har slut för tillfället, men kommer hem mera på måndag.
Stå på dig, annars gör nån annan det.

davelin

Ahoy!!..

Längesen nu, haft fullt upp med annat tyvärr.
Men började äntligen bygga ihop mina stackars alu-bitar igår.
Meckade klart ena ränn-halvan och hoppern idag, har lite semiproblem med hur jag ska fästa ihop allt osv men jag kör på nån jävla nödlösning!
Fick så skadat blodad tand när jag var nere i ädelfors majhelgen (över ena dagen).
Tack för sköna tips och gött snack alla jag träffade. (nugget & pappagöran bl.a), jag var där med mor&far +flickvän och satt och pann-vaskade precis utanför gropen!

Fick tips av pappagöran att köra på bockar eller vad som helst tills jag fixat andra ben till fanskapet, så nu ska bara hållare till hoppern och kil-fästen till sträckmetallen dit sen är jag redo!!.. (Tack hannu, men jag hittade svinbilliga grejer lokalt :-)... )

Bothner(Kenneth)

Var förbi Bromma stål och presenterade mina siffror på en 2mm hb. 100x29x10 +70x29x29 med igenlagda (svetsade) gavlar.2080+moms ~500 plåt, 1500 jobb! Fan, spräcker min kalkyl!