Forumnyheter:

På detta forum pratar vi om guld och guldvaskning. Allt från prospektering till tips och knep, bygga maskiner eller bara chatta lite....Välkommen att bli medlem!

Huvudmeny

Stenslipning

Startat av BrianIce, 15 januari, 2014, 15:21:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

johanssonsan

Citat från: BASSO skrivet 23 april, 2014, 08:41:55
Hej Eucitzen, inponerande är det minsta jag kan säga :o.
Jag undrar vart du köper dina "råa" stenar ifrån? Har kollat lite på denna sida http://www.riddgem.se/index.php?main_page=index&cPath=68 vet du om de är seriösa eller om det är en massa förfalskade stenar där? Har du någon gång slipat en diamant, eller kräver det speciell utrustning?
Mvh Basso.

Seriös herre:  http://www.sglapidary.com/index.php?route=common/home

Eucitzen

Nu var det allt för länge sen jag slipade sist. Fick lite nya sliphjul att nöta in i veckan. Resultatet?



Den gröna är en opal.
ljusbruna är en jaspis.
Dom två i mitten är silver-malm från Kanada och den nedersta är ytterligare en jaspis.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Eucitzen

Återigen längesedan sist. Har haft fullt upp, men nog får man prova på nya kamera objektiv när man får dem!
Detta är första bilden, fler bilder kommer följa hoppas jag!

En safir från Nigeria, ca 2 cts och med ett "snideri" i botten, därav linjen. Det gör stenen lite ljusare. :)
Som ni ser är den både gul & blå - som sveriges flagga! :))

Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

maxibazze (Max)

Citat från: Eucitzen skrivet 19 oktober, 2016, 20:08:50
Återigen längesedan sist. Har haft fullt upp, men nog får man prova på nya kamera objektiv när man får dem!
Detta är första bilden, fler bilder kommer följa hoppas jag!

En safir från Nigeria, ca 2 cts och med ett "snideri" i botten, därav linjen. Det gör stenen lite ljusare. :)
Som ni ser är den både gul & blå - som sveriges flagga! :))



Mycket fint, vilken kamera och objektiv har du då?  :) Har du provat att slipa granat, typ almandin?
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

Eucitzen

Citat från: maxibazze (Max) skrivet 19 oktober, 2016, 21:11:07
Citat från: Eucitzen skrivet 19 oktober, 2016, 20:08:50
Återigen längesedan sist. Har haft fullt upp, men nog får man prova på nya kamera objektiv när man får dem!
Detta är första bilden, fler bilder kommer följa hoppas jag!

En safir från Nigeria, ca 2 cts och med ett "snideri" i botten, därav linjen. Det gör stenen lite ljusare. :)
Som ni ser är den både gul & blå - som sveriges flagga! :))



Mycket fint, vilken kamera och objektiv har du då?  :) Har du provat att slipa granat, typ almandin?

Tackar! Sigma SD-15 med ett 105mm makroobjektiv. Också sigma.

Har slipat en hel del granater under min tid. :)
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

maxibazze (Max)

Ok, har också ett sigma-objektiv, tycker det är bra grejer.
Av ren nyfikenhet, hade mina granater kunnat slipats eller är de för små eller av icke smycke-kvallité?
______ _          _          ______
|   ___   |         | |          |         \
|_____| |_____| |_____ |_____/

Eucitzen

Citat från: maxibazze (Max) skrivet 19 oktober, 2016, 21:44:22
Ok, har också ett sigma-objektiv, tycker det är bra grejer.
Av ren nyfikenhet, hade mina granater kunnat slipats eller är de för små eller av icke smycke-kvallité?

De ser klara och fina ut. Men det behövs se personligen.
Det är möjligt att några hade gått att slipa, men är de väldigt små (ca 3mm) är det lämpligast att skicka till ett storskaligt sliperi.
Blir billigare, dock oftast av sämre kvalité. Småstenar kallas "accentstenar" bland juvelerare.

Jag slipar mesta dels större, högvärdiga stenar. Helt enkelt för att jag tar mer tid på mig att göra en bra slipning. :D
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Eucitzen

Den senaste: Akvamarin. Väldigt ljusblå (kameran förmår ej fånga det!), nästan färglös.
Har glömt vad den vägde, men det är en hyfsad sten. Säkerligen över 2 cts.

Med lite mer övning går det nog få hyfsade bilder...Bara man kommer ihåg att damma av stenarna! :))

Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Eucitzen

#99
Senaste: En provslipning med ett frostat mönster.


Här ett försök till ett landskapssnideri i stil med målade tavlor. Gjord i ametist.
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

Magnetit

Kul tråd detta👍👍 🤓 Har själv funderat på stenslipning ( vinterhobby 😉) men har lixom aldrig dragit igång på allvar, Började istället med att samla på mig ett gediget lager av Ametister istället😂. Det gick bra men att sätta igång att slipa tycks vara svårare , Ja tyckte ju dom va fina ändå (för lat ) 😂, nåväl ja ska försöka ta tag i det där till vintern igen🤞, Säg till om du får akut Ametist brist nån dag , så ska jag göra mitt yttersta för att hjälpa till @Eucitzen .

Stenen på bilden hittades av min 7åriga dotter 😍
Gräver med det som finns tillgängligt för stunden 😉

Eucitzen

Citat från: Magnetit skrivet 13 juli, 2017, 03:20:00
Kul tråd detta👍👍 🤓 Har själv funderat på stenslipning ( vinterhobby 😉) men har lixom aldrig dragit igång på allvar, Började istället med att samla på mig ett gediget lager av Ametister istället😂. Det gick bra men att sätta igång att slipa tycks vara svårare , Ja tyckte ju dom va fina ändå (för lat ) 😂, nåväl ja ska försöka ta tag i det där till vintern igen🤞, Säg till om du får akut Ametist brist nån dag , så ska jag göra mitt yttersta för att hjälpa till @Eucitzen .

Stenen på bilden hittades av min 7åriga dotter 😍

Hahha, ja det är så för min del också; en vinter syssla! Men ibland slinker det in nytt material man vill prova...

Tack, men ametist har jag nog närmare ½ kg eller mer.  :))
Slipar inte så mycket ametist längre. :)


Någon form av vulkanisk bergart, ryolit, ignimbrit eller närbesläktat! Stiligt om du frågar mig.


Och så en sten som jag inte väntade mig något bra av alls. En boulder opal, ack vad fel jag hade! En riktigt fin rackare!
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.

wkstrm

Citat från: Eucitzen skrivet 13 juli, 2017, 08:54:12
Citat från: Magnetit skrivet 13 juli, 2017, 03:20:00
Kul tråd detta👍👍 🤓 Har själv funderat på stenslipning ( vinterhobby 😉) men har lixom aldrig dragit igång på allvar, Började istället med att samla på mig ett gediget lager av Ametister istället😂. Det gick bra men att sätta igång att slipa tycks vara svårare , Ja tyckte ju dom va fina ändå (för lat ) 😂, nåväl ja ska försöka ta tag i det där till vintern igen🤞, Säg till om du får akut Ametist brist nån dag , så ska jag göra mitt yttersta för att hjälpa till @Eucitzen .

Stenen på bilden hittades av min 7åriga dotter 😍

Hahha, ja det är så för min del också; en vinter syssla! Men ibland slinker det in nytt material man vill prova...

Tack, men ametist har jag nog närmare ½ kg eller mer.  :))
Slipar inte så mycket ametist längre. :)


Någon form av vulkanisk bergart, ryolit, ignimbrit eller närbesläktat! Stiligt om du frågar mig.


Och så en sten som jag inte väntade mig något bra av alls. En boulder opal, ack vad fel jag hade! En riktigt fin rackare!


Opalen var riktigt läcker!

Eucitzen

Lite skoj: Fick i fjol ett PM på ett annat ställe och en förfrågan att provslipa opaler från en ny fyndighet.
Jag har tidigare provslipat nya fynd, b.la. från Kanada. :)

Denna gång blev det oädel opal:

[mmg]1140[/mmg]
Geologists are gneiss, tuff and a little wacke.