Forumnyheter:

Är det någon som känner att detta forum beter sig konstigt? kontakta då admin (Nugget) via PM eller mejl: admin@guldforum.se

Huvudmeny

Hemmabygge.

Startat av Citte, 16 juli, 2014, 10:18:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Citte

Ska till att bygga en ränna, tanken är att både kunna mata den manuellt och med en sug slang. 30cm bred 200cm lång en eldorado + 90cm blandad hogmatta. Tacksam för idéer input kritik. Kommer att posta bilder under arbetets gång. Någon som har byggt en egen sug? Tänkte mig ett ca 10mm hål i jeten på en 50 slang.

klyvar

Hur har du kommit fram till 10 mm för injektorn?

Citte

Jag har försökt läsa mig till det, och funnit att det ska vara ca 1/4 av sugslangen. I mitt fall 12.5mm, därför tänkte jag ha 3 set, 10  12.5  och 15mm,  och prova i praktiken. Tror ni på det här, eller ska man bara köpa en färdig?

johanssonsan

Storleken står även i förhållande till vattentrycket som din pump levererar.

Citte

Ok, då blev det ännu mer komplicerat. Pumpen levererar ca 600 l/m men trycket har jag ingen koll på, vad tror ni. Kanske är helt ute och cyklar. Nåväl jag kör på så får vi se, 
Jag har börjat med rännan och boxen, efter att ha provat med plåt fick det bli 3 mm aluminium. Plåten levde sitt eget liv. 

Citte

En första bild. Ska på med 6 ben och dra rör i boxen. 

klyvar

Enligt min åsikt ska du söka efter punkten där flöde och tryck på din pump har bäst verkningsgrad. Om det inte finns en tryckkurva kan du själv ta fram en. Ibland anges endast teoretiska tryckkurvor det kan även då vara befogat att ta fram en egen.
Så här kan du göra en egen tryckkurva: Sätt ett T i slangen som kommer från utloppet av pumpen. I den ena av T anslutningarna sätter du en manometer. I den anslutningen av T förslags rakt utför din anslutning från pumpen  kan du ha en plugg som du börjar med att borra med mindre hål för att öka med en halv eller en mm mellan rum. Vid varje storlek mäter du volymen på flödet som kommer inom viss tid och trycket som anges på manometern. Sätt in  värdena i ett kalkylark och räkna. Var får du bäst verkningsgrad på din pump? Det värdet avgör diametern på dysan in i ejektorn enligt min åsikt.
exempel  om en pump pumpar med:
*8 mm hål  500 liter och 1,5 kg tryck.
* 10 mm hål  1000 liter och 1 kg tryck
Så kan du se att det nedre värdet ger dig bättre verkningsgrad. (liter gånger tryck). Vill du beräkna verkningsgraden i förhållande till motoreffekt kan du betänka 100 liter per sekund vid 0,1 kg tryck motsvarar ca en KWh eller 360 kbm per timme upp en meter.

Citte

Många Tack Klyvar. Det är så underbart att få ta del av all kunskap, att klyvar sedan förklarar med ett praktiskt moment gör ju att till och med jag fattar. Tack än en gång!

BASSO

Bra beskrivet klyvar. Gör du mätningarna vid olika gaspådrag eller kör du pumpen på fullgas?
Mvh Basso.
Guld finns överallt det gäller bara att hitta det...

klyvar

#9
Det här med att kanske mäta vid i alla fall 2 olika gaspådrag ex vid ca 75% och 100% av gaspådrag. Är ingen dum ide BASSO.

När jag har gjort det, var det i ena fallet en bensinmotor med ganska lågt varvtal vid max gaspådrag, så där mätte jag enbart vid fullt  gaspådrag. Den andra gången jag har gjort det med elpump som körs via elverk och där är det max hela tiden.

Kanske inte så användbart men här kan ni ungefär se vad som händer med tryck respektive hastighet i en dysa, ejektor och efterföljande diffusor.


Citte

Pumpen införskaffad. 5.5 HP 600 l/m. Ska jag mata sugen med 50mm slang ? Det är en 50mm sug så det är kanske overkill. 

klyvar

Den pumpen om den är av en bra konstruktion borde inte ha några problem att driva en 3" - 3 1/2" dredge/highbanker.

Citte

Jag märkte det Klyvar, körde den på tomgång och den sög riktigt bra! Nu hinner jag inte bygga någon ny sug till onsdag, då ska jag upp till ädelforsen och testa grejerna. Men där är prestanda till att bygga lite större prylar.